تهران » در شهر
کد خبر : 4273
شنبه - 9 اردیبهشت 1396 - 16:49
چمران در نشست خبری روز ملی شوراها؛

در تایید صلاحیت ها سلیقه های خاص سیاسی حاکم شده است/ بدهی ۱۴ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری

رئیس شورای عالی استان ها گفت: بدون شک برای تایید صلاحیت تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و شوراهای سراسر کشور سلیقه های سیاسی حاکم شده است.

در تایید صلاحیت ها سلیقه های خاص سیاسی حاکم شده است/ بدهی ۱۴ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری
به گزارش خبرنگار «شورانیوز» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مهدی چمران رئیس شورای عالی استان ها و رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری که به مناسبت روز ملی شوراها در ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه به فرمان امام خمینی( ره) شوراهای شهر و روستاها تشکیل شد، اظهار داشت: این پیام یکی از ارزشمندترین دستورات و پیام های امام (ره) بود، اگرچه تاکنون به درستی اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه در قانون اساسی می بینیم که اصل ۱۰۱ و ۱۰۳ و غیره قانون اساسی مربوط به شوراها است، افزود: این یکی از مواردی است که به این اندازه در قانون اساسی آمده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد سرشناس و صلاحیت دار شهرها و روستاها برای انتخابات دوره پنجم شوراها رد صلاحیت شده اند، گفت: به نظر می رسد که سلیقه های خاص سیاسی بر صلاحیت ها حاکم شده است.
چمران با بیان اینکه در سال ۶۱ قانون شوراها تنظیم و تدوین شد و در سال ۶۵ این قانون به تصویب رسید اما اجرایی نشد، تصریح کرد: در سال ۷۵ این قانون فعلی به تصویب مجدد رسید و اجرایی شد اما در سال‌های بعدی اصلاحات و تغییراتی در این قانون صورت گرفت و باعث شد از اختیارات شوراها کاسته شود که بدون شک این امر به نفع شوراها نیست.
وی ادامه داد: در اصل ۱۰۰ قانون می بینیم که سایر مدیریت بر کارها و نظارت بر شهرداری ها بر عهده شوراها نهادینه شده اما گاهی کم کردن اختیارات باعث عقب ماندگی جایگاه شوراها می شود.
رئیس شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه در سال ۹۵ اصلاحات دیگری در خصوص قانون شوراها و روستا توسط مجلس شورای اسلامی انجام شده است، یادآور شد: هنوز در شورای نگهبان این تغییرات به تصویب نهایی نرسیده و آخر و عاقبت آن هنوز مشخص نیست.
چمران اضافه کرد: مشخص نیست که پایان این دوره شورای شهر در ۱۳ مردادماه و یا ۱۲ شهریورماه خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه در شورای عالی طرح‌هایی ارایه شد که تعدادی از آن‌ها به تصویب رسیده و تعدادی دیگر نیز در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است، گفت: این طرح ها در کش و قوس قرار گرفته و هنوز به تصویب نرسیده است.
رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: مواردی مطرح می‌شود که شورایاری‌ها دیگر تشکیل نشود که این موضوع بسیار تعجب‌برانگیز است، چراکه شورایاری ها به درستی به کار خود ادامه می دهند.
چمران با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز عدم تشکیل شورایاری‌ها مطرح می‌شد، تاکید کرد: با فشارهای مردمی انتخابات شورایاری‌ها در سطح محله و در چند روز برگزار شد تا یک انتخابات سراسری قلمداد نشود.
وی به نحوه نظارت بر انتخابات شوراها و صلاحیت افرادی که در انتخابات پنجمین دوره شوراها کاندید شده‌اند اشاره کرد و گفت: در بعضی از استان‌ها از جمله گلستان، آذربایجان غربی و ارومیه افرادی که سال‌ها در شوراها مشغول به فعالیت بودند و رأی بالای مردم را هم داشتند توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شدند که این امر مشکلاتی را برای شهرها به وجود خواهد آورد.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در تهران شاهد رد صلاحیت های گسترده بودیم، در حالی که این افراد تایید صلاحیت خود را از مراجع چهارگانه دارند، به همین دلیل این رد صلاحیت ها نشان می دهد که بر هیئت نظارت بر صلاحیت ها سلیقه های خاص سیاسی حاکم شده است.
چمران تاکید کرد: امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات حل شود، چراکه در غیر این صورت انتخابات بی معنی خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه هیئت نظارت بر صلاحیت ها باید بر اساس مر قانون عمل کند، گفت: بعضی از افرادی که دارای احکام قضایی هستند، پرونده باز دارند و یا دستگیر شده‌اند، برای انتخابات شورای شهر تایید صلاحیت شده اند اما کسانی که مشکل خاصی نداشتند فقط به دلیل اینکه در جناح دیگر بودند رد صلاحیت شدند.
رئیس شورای شهر تهران افزود: این نحوه نظارت حیثیت مجلس شورای اسلامی شهر تهران را زیر سوال می‌برد، چراکه جناحی تصمیم گرفتن کار درستی نیست.
چمران با بیان اینکه افرادی که به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند، با نظر شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند، آن‌ها به شورای نگهبان نقد دارند، تاکید کرد: این موضوع باب شود مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد و شورا به این فکر می‌افتد که نظارتش را به جای دیگری منتقل کند.
وی با بیان اینکه ۲۵ طرح از شورای عالی استان ها به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، گفت: اکثر طرح ها به تصویب رسیده اما ۱۵ طرح دیگر هم در مجلس داریم که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و وارد دستور جلسه نشده است.
رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: امیدواریم هر چه زودتر این طرح ها که مهمترین آن طرح درآمدهای پایدار شهری است به کمیسیون‌ها ارجاع شود.
چمران با تاکید بر اینکه لایحه مدیریت یکپارچه شهری هنوز در هیئت رئیسه دولت گیر کرده است، گفت: این لایحه از کمیسیون شوراها بیرون رفته اما به دلیل اینکه دوستان ما در هیئت دولت به دلیل سلایق خود با این طرح موافق نبوده اند  فعلا متوقف شده و بدون تردید به این دوره دولت نخواهد رسید.
وی با بیان اینکه طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها از سال ۶۱ تاکنون مطرح شده و هنوز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است، تاکید کرد: حرکت های دوگانه‌ای دولت در برنامه ششم داشته، چراکه مالیات بر ارزش افزوده که یکی از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها  محسوب می‌شود را حذف کرده و به بودجه دولت اضافه کرده است.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس این تصمیم حدود ۲ هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری تهران از بین می رود و باعث می شود که در آینده  مشکلات زیادی برای شهر به وجود آید.
چمران با تاکید بر اینکه درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده هنوز مشخص نشده است، گفت: امروزه در شهرهای کوچک حقوق کارمندان و رفتگران شهر ماه‌ها با تأخیر پرداخت می‌شود، به همین دلیل شهرداران این شهرها به تهران می‌آیند تا بودجه‌ای را از شورای عالی یا وزارت کشور دریافت کنند که این امر محقق نمی شود، چراکه شورای عالی استان‌ها ردیف بودجه‌ای برای این شهرها ندارد.
رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه در حال حاضر شورای عالی استان‌ها برای دبیرخانه و جلسات خود جایی ندارد، تاکید کرد: مکان مشخصی برای تشکیل اجلاس‌های خود نداریم به این دلیل که مجلس قدیم در حال بازسازی و سالن‌های وزارت کشور نیز برای انتخابات درگیر است، در صورتی که شورای عالی استان‌ها دومین پارلمان رسمی کشور است و باید برای خود یک مکان مشخص داشته باشد تا بتواند جلسات خود را در آن مکان تشکیل دهد.
چمران به آخرین وضعیت افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: هنگامی که با رانندگان تاکسی مواجه می‌شویم آن‌ها عنوان می‌کنند که تکلیف ما را مشخص کنید و به داد ما برسید، چراکه ما هم حق و حقوقی داریم.
وی ادامه داد: به همین دلیل در صحن شورای اسلامی شهر تهران افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی را به تصویب رساندیم اما فرمانداری تهران با این موضوع مخالفت کرد و مجددا شورای شهر افزایش کرایه‌ها را تصویب و به فرمانداری ارسال کرد که به دلیل پافشاری شورا این مصوبه به هیئت حل اختلاف رفت و قرار است که در هفته آینده در خصوص آن تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.
چمران اضافه کرد: اگرچه فرمانداری تهران با ۱۰ درصد افزایش کرایه ها موافقت کرده بود اما باز هم موضوع به هیئت حل اختلاف رفت تا آنجا در خصوص آن تصمیم گیری شود، اگرچه افزایش ۱۰ درصدی مطابق با تورم سالیانه غیر رسمی نیست.
رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به میزان بدهی دولت به شهرداری تهران، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بدهی دولت به شهرداری ۱۴ هزار میلیارد تومان است، اگرچه شهرداری مدعی شده که این رقم افزایش یافته و دولت سهم خود را در هیچگونه از قالب‌های تهاتر و یا فروش سهام به شهرداری پرداخت نکرده است.
چمران تاکید کرد: بخش اعظمی از بدهی دولت ها مربوط به مترو و یارانه بلیت حمل و نقل عمومی است که طی سال‌های گذشته آن را به شهرداری تهران پرداخت نکرده اند.
وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر حضور شهردار تهران در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آیا سمت شهردار بالاتر است یا رئیس‌جمهور و یا معاون اول رئیس‌جمهور که همه این امر‌ را مطرح می کنند. از سال ۸۴ تاکنون مرخصی شهردار برای اینگونه برنامه‌ها مطرح شده است.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: رسم بوده که مرخصی در صحن شورا مطرح نشود، چراکه درخواست مرخصی از سوی شهردار باید به رئیس شورای شهر ارسال شود.
وی به عملکرد شورای چهارم شهر تهران اشاره کرد و گفت: این دوره شفاف‌سازی مالی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد که شاهد آن نیز بوده ایم.
چمران با اشاره به گزارش حسابرسی ها، تصریح کرد: گزارش های حسابرسی در خصوص شفاف سازی مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و برای سازمان بازرسی ارسال شد.
وی با بیان اینکه هنوز سهم دولت در حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت نشده است، یادآور شد: مترو تهران زمانی ۷۰ کیلومتر بود اما هم اکنون به ۳۰۰ کیلومتر افزایش یافته و همچنین خط تندرو اتوبوسرانی نیز تشکیل شد که با این اقدامات کمک قابل توجهی به حمل و نقل عمومی شد.
رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: در دوره چهارم شورای شهر برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه اتمام پروژه شهر آفتاب، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب و همچنین ساخت باغ کتاب که هم اکنون آماده بهره‌برداری است از جمله اقدامات مهم این دوره مدیریت شهری است، گفت: با توجه به فضای سیاسی جامعه و انتخابات افتتاح باغ کتاب به تأخیر افتاده تا شائبه سیاسی و انتخاباتی نداشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: البته این اقدام بر عکس افتتاح‌هایی بود که این روزها پشت سر هم انجام شده بود.
چمران با اشاره به ایمن‌سازی پاساژهای شهر تهران، گفت: منطقه ۱۱ در این خصوص اقدامات خوبی انجام داده و در راستای ایمن‌سازی اخطارهای زیادی به مالکان داده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران به حریق روز گذشته پاساژ مهستان اشاره کرد و گفت: در هنگام پخش مناظره ها چند مورد آتش سوزی از جمله پاساژ مهستان در شهر تهران رخ داد که با توجه به محبوس شدن ۲۰ تن از هموطنانمان در پاساژ مهستان نیروهای آتش نشانی موفق به نجات آن‌ها شدند.
چمران با بیان اینکه روزانه حداقل ۱۳۰ حریق در تهران رخ می‌دهد، گفت: لازم است که برای ساختمان‌های ناایمن فکری عاجل اندیشیده شود.
وی گفت: روزانه سازمان آتش نشانی شهر تهران بیش از ۲۵۰ ماموریت دارد و در راستای امداد و نجات شهروندانمان اقدامات زیادی انجام می دهند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران به سرانجام واگذاری شهر آفتاب و فروشگاه شهروند به بانک شهر در ازای طلب‌های شهرداری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر واگذاری‌ در مراحل کارشناسی قرار دارد و معاونان شهردار و ۴ عضو شورای شهر در این کمیته عضو هستند.
وی ادامه داد: هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده و نمی‌دانیم که عمر این شورا به واگذاری کفاف می دهد یا خیر اما تاکید داریم که از این ۲ شرکت سهمی برای شهرداری و شهر تهران بماند.
چمران اضافه کرد: بر اساس تصمیم گیری ها قرار است بین ۱۰ تا ۲۰ درصد سهم شهر آفتاب و ۴۰ درصد سهم فروشگاه شهروند برای شهرداری تهران باقی بماند.
چمران با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر تهران در زمینه کاهش آلودگی هوا، تسویه دیون شهرداری، افزایش ایمنی شهر، کمک به آتش‌نشانان، استفاده از انرژی‌های نو، کاهش آلودگی صوتی و منشور حقوق شهروندی مصوباتی داشته است، گفت: یکی از موضوعاتی که در طول شورای شهر چهارم همواره مورد تاکید قرار گرفت بحث دکل‌های برق فشار قوی بود.
وی ادامه داد: شاهدیم که در بزرگراه صدر برای نخستین بار این دکل‌های فشار قوی با هزینه شهرداری به زیر زمین برده شد، چراکه اداره برق می‌گوید بودجه و امکانات کافی برای اینکه این دکل‌ها را در مناطق دیگر به زیر زمین ببرد، ندارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت دکل‌های مخابراتی تصریح کرد: اظهار نظرهای متفاوتی درخصوص عوارض داشتن یا نداشتن این دکل‌ها مطرح شده و حتی ما در شورای امنیت ملی در خصوص این موضوع جلسه گذاشتیم اما نتیجه خاصی حاصل نشد اما تاکید کردیم که نزدیک مدارس و بیمارستان‌ها این دکل‌ها نصب نشود.
وی در مورد شائبه استفاده شهرداری تهران از امکانات شهر و تیترهای جهت‌دار روزنامه همشهری برای یک کاندیدا، تاکید کرد: قانونا شهردار نباید از امکانات شهر  استفاده کند.
چمران با بیان اینکه شورای شهر در خصوص روزنامه همشهری خود اعتراض دارد، گفت: روزنامه همشهری خبرهای ما را هم نمی‌نویسد، چراکه روز یکشنبه جلسه داشتیم اما هیچ خبری در این روزنامه نوشته نشد و معتقدیم همشهری از یک طرف دیگر افتاده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: روزنامه همشهری را با روزنامه‌های دولتی دیگر مقایسه کنید متوجه می شوید که آیا آن‌ها هم از امکانات دولتی استفاده می‌کنند یا خیر، چراکه برخی اظهارات برای ما جای سوال دارد.
وی به استفاده از امکانات شورا برای انتخابات اشاره کرد و گفت: خواهش ما از اعضای فعلی که کاندیدای دوره پنجم شورای شهر هم هستند این بود که جلساتشان را در ساختمان شورا برگزار نکنند و از امکانات شورای شهر تهران در راستای تشکیل ستاد استفاده نکنند.
چمران اضافه کرد: حتی اجازه برگزاری نشست خبری نیز داده نمی‌شود، حتی در دوران قبل نیز مدیران شهرداری را در مسجد جمع می‌کردیم و به آن‌ها یادآور می‌شدیم که نباید از امکانات شهر در راستای منافع افرادی استفاده کنند.
انتهای پیام/