اجتماع شهری » خوزستان
کد خبر : 2453
سه شنبه - 24 اسفند 1395 - 23:02

آینده مبهم تردد خودروهای اروندی/تعیین محدوده قانونی و ادامه تردد غیرقانونی!

روند قانونی تردد خودروهای اروندی با ابلاع اخیر گمرک ایران و تاکید چندباره دبیر شورایعالی مناطق آزاد بر غیرقانونی بودن تردد خودروهای اروندی در سطح استان خوزستان، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

آینده مبهم تردد خودروهای اروندی/تعیین محدوده قانونی و ادامه تردد غیرقانونی!

به گزارش “شورا نیوز “ و به نقل از فارس ، از زمانی که استاندار سابق خوزستان با ابلاغ دستوری مبنی بر امکان تردد خودروهای اروندی در سطح همه شهرهای استان خوزستان دولت مواضعی برخلاف این دستور اتخاذ کرد و آن را غیرقانونی اعلام کرد اما این اعلام‌ها تماما در حد حرف و شعار باقی ماند و در عمل هیچ محدویتی برای تردد خودروها ایجاد نشد.

اما در دو روز گذشته گمرک ایران با ابلاغ مصوبه‌ای بار دیگر بر تنها امکان تردد در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تاکید کرد.

گمرک ایران، بر اساس تبصره ماده ۱۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد، مقرر شده خودروهای پلاک منطقه آزاد تا شعاع تعیین شده در این مناطق تردد کنند؛ این محدوده در مناطق آزاد مختلف بوده و به شرح زیر است: منطقه آزاد اروند تا مرکز استان (حدود ۱۲۰ کیلومتر)، منطقه آزاد انزلی تا شعاع ۵۰ کیلومتر، منطقه آزاد ارس تا مرکز استان (حدود ۱۳۰ کیلومتر)، منطقه آزاد ماکو تا شعاع ۳۰ کیلومتر، خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار تا شعاع ۳۰ کیلومتری، گفتنی است خروج این خودروها از شعاع مصوب به منزله ورود غیرقانونی کالای گمرک نشده به قلمرو گمرکی به حساب می‌آید و مشمول بند الف ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی خواهد بود.

آنچه که جای سؤال جدی است این است وقتی گمرک علنا در ابلاغیه خود عنوان کرده تردد خارج از محدوده اعلام شده غیرقانونی است علل سکوت و بلاتکلیفی تردد خودروهای اروندی در محدوده فراقانونی چیست؟.

اگر چه تردد خودروهای اروندی در محدوده کل استان خوزستان موضوعی بسیار مهم و تحسین‌برانگیز است و این رویداد نوعی نگاه ویژه به مردم این استان بشمار می‌آید اما این نباید نافی زیر پا گذاشتن قانون باشد.

در واقع بحث اصلی این یادداشت این است که چرا از یک سو دولت مصوبه قانونی ابلاغ و هر روز آن را تکرار می‌کند اما از سوی دیگر عمل غیرقانونی را نظاره‌گر است!.

بهر حال دولت باید تکلیف خود و مردم را برای یک بار که شده روشن کند که سرانجام تردد خودروهای اروندی به کجا خواهد رسید و متولی رسیدگی و تصمیم‌گیرنده در این خصوص کیست؟ اگر منطقه آزاد اروند که سازمانی خارج از محدوده سرزمینی وزارت کشور واقع است خود تصمیم‌گیرنده امور خود است پس نقش تصمیم‌گیری استانداران چیست؟.

عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق خوزستان محدوده تردد را بدون کسب اجازه از هیات مدیره منطقه آزاد اروند و حتی دولت خودسرانه به کل استان تعمیم می‌کند و استاندار فعلی استان خوزستان نیز دستور صدور مرخصی دو مرحله‌ای به خودروهای اروندی را صادر می‌کند و معلوم نیست متولی اصلی خودروهای اروندی کیست؟ مدیرعامل منطقه آزاد اروند یا استاندار!.