اجتماع شهری
کد خبر : 2348
سه شنبه - 24 اسفند 1395 - 13:08
رئیس جمعیت هلال احمر در گفتگوی ویژه خبری:

زلزله تهران تلفات و خسارات بسیار بالایی خواهد داشت/ضریب امنیت در ایران یک سوم کشور های پیشرفته است

ضیایی گفت: با توجه به زیر ساخت های ضعیف کلان شهر تهران، وقوع زلزله در این شهر خسارات و تلفات بسیار بالایی به دنبال خواهد داشت.

زلزله تهران تلفات و خسارات بسیار بالایی خواهد داشت/ضریب امنیت در ایران یک سوم کشور های پیشرفته است

به گزارش «شورا نیوز»  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید امیر محسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر ۲۳ اسفندماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بررسی فعالیت های نوروزی هلال احمر پرداخت.
رئیس جمعیت هلال احمر در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون فعالیت های نوروزی هلال احمر گفت: در ۱۱۳ پایگاه داوطلبان خدمات پزشکی را به مردم ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه، کمپین تصادفات توسط جوانان انجام می شود ادامه داد: امسال۴۰ درصد ظرفیت بالگرد هایمان را افزایش داده ایم.
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه، تمام کشور تحت پوشش امداد و نجات جمعیت هلال احمر قرار دارد عنوان کرد: نرم افزار ویژه ای طراحی شده که مردم می توانند با مراجعه به سایت جمعیت هلال احمر این نرم افزار را دانلود کنند و اطلاعات خوبی را کسب کنند.

امسال برای اولین بار از ایام نوروز تیم های واکنش سریع هلال احمر فعالیت می کنند

ضیایی با اشاره به اینکه، امسال برای اولین بار از ایام نوروز تیم های واکنش سریع هلال احمر کشور فعالیت می کند خاطرنشان کرد: در زمان حادثه زمان طلایی برای نجات جان انسان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه، نیروهای واکنش سریع باید بتوانند در اولین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهند گفت: حدود۱۰۰ هزار امدادگر و نجات گر در کشور داریم.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: سال گذشته با همکاری بخش های مختلف جمعیت هلال احمر۵۰۰ نیروی واکنش سریع را تربیت دادیم که۷۰ مربی در حوزه های گوناگون داشتند.

ضیایی با اشاره به اینکه، برای هر استان۱۵ تیم واکنش سریع تشکیل داده ایم اظهار داشت: جمعیت هلال احمر در سراسر جهان۱۷ میلیون داوطلب دارد به طوری که از یک فدراسیون بین المللی تبعیت دارند.

وی با اشاره به اینکه، جمعیت هلال احمر۲ میلیون داوطلب دارد بیان کرد: ۸ هزار پرسنل رسمی و قراردادی در سراسر کشور داریم و مابقی به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند.

ضیایی با اشاره به اینکه مردم می توانند به صورت داوطلبانه در سایت جمعیت هلال احمر ثبت نام کنند اظهار داشت: ۱۵۰۰ پزشک و پرستار به صورت داوطلبانه در ایام نوروز ارائه خدمت می کنند.

طرح خانواده آماده در برابر مخاطرات به دنبال آن است تا در برهه۵ ساله ضریب آمادگی خانواده ها را افزایش دهد

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه، یکی از وظایف مهم جمعیت هلال احمر آموزش همگانی است لذا بخش مهمی از مدیریت بحران در آموزش همگانی قرار گرفته است ادامه داد: جمعیت هلال احمر متولی طرح خاتم است به طوری که طرح خانواده آماده در برابر مخاطرات به دنبال آن است تا در برهه۵ ساله ضریب آمادگی خانواده ها را افزایش دهد.

ضریب امنیت در برابر مخاطرات در ایران یک سوم کشور های پیشرفته است

وی با اشاره به اینکه، ضریب امنیت در برابر مخاطرات در ایران یک سوم کشور های پیشرفته است گفت: کشور ما جزء کشورهای در معرض مخاطرات طبیعی است این در حالی است که شاخص آمادگی خانواده ها۹/۳ درصد است بنابراین باید با اقدامات لازم و آموزش این شاخص را افزایش دهیم.

ضیایی درباره توان پوشش دهی و امداد رسانی جمعیت هلال احمر کشور در صورت وقوع زلزله در تهران نیز اظهار داشت: با توجه به ضریب ۹/۳ درصدی آمادگی خانواده ها در برابر مخاطرات و زیر ساخت های ضعیف کلان شهر تهران ، تلفات و خسارات وقوع زلزله در تهران بسیار بالا خواهد بود.

رئیس جمعیت هلال احمر یادآور شد: حدود ۱۰ سال پیش مطالعه ای توسط یک شرکت ژاپنی و شهرداری تهران در رابطه با زلزله تهران انجام و سناریو های مختلفی نسبت به آن طراحی شده است که در آن زمان احتمالی زلزله، شدت احتمالی آن، محل وقوع زلزله به عنوان مولفه های تاثیر گذار بر میزان تلفات و خسارات محاسبه و این اطلاعات روز آمد نیز شده است.

وی یا اشاره به اینکه از زلزله تهران به عنوان یکی از مخاطرات بزرگ نام می برند نیز اعلام کرد: بر این اساس ما کارگروه زلزله تهران را جدای از تمام فعالیت هایی که برای عملیات مربوطه دیده ایم در نظر گرفتیم و این کارگروه حدود یک سال و نیم است که جلسات خود را با حضور کارشناسان زبده برگزار می کند و در حال مطالعه این بحث است که در بحث پوشش دهی و امداد رسانی در زلزله تهران هم اکنون در کجا قرار داشته و با حد مطلوب چقدر فاصله داریم.

ضیایی با بیان اینکه علی رغم تلاش های صورت گرفته تا نقطه مطلوب، فاصله زیاد است اظهار داشت: وضعیت سازه ها در تهران روشن است و اگر حداقل از امروز آئین نامه ساخت ساختمان ها را رعایت کنیم خیلی از مسائل مان حل خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه اگر در حوزه آموزش ۱۰۰۰ تومان سرمایه گذاری کنیم معادل ۴۰۰۰ تومان کاهش خسارت از این معامله خواهیم داشت گفت: در کشور یونان با سرمایه‌گذاری در بخش آموزش توانستند معادل ۲ درصد GTP ( درآمد ناخالص ملی) کشور را در برابر خسارات ناشی از حوادث کاهش دهند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ نیز در کشور ما انجام شده که اطلاعات آن مربوط به سال ۲۰۰۹ بوده است در آن سال ما معادل ۱۲ میلیارد تومان خسارات ناشی از حوادث ترافیکی و حوادث مربوط به آن را داشتیم که این رقم بخش مهمی از درآمد ناخالص ملی ما را تشکیل می دهد.

ضیایی همچنین با اعلام اینکه تا به امروز حدود ۴۰ هزار ماموریت امداد و نجات را انجام دادن ایم اظهار داشت: همین امسال عملیات سیل و آبگرفتگی ما حدود ۱۶ درصد و عملیات مربوط به برف و کولاک ما حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

۴۵ تا ۵۰ درصد ماموریت های جمعیت هلال احمر ، ماموریت های ترافیکی است

رئیس جمعیت هلال احمر در رابطه با بیشترین سهم حوادث در کشور نیز عنوان کرد: ۴۵ تا ۵۰ درصد ماموریت های ما ماموریت های ترافیکی است که سالانه حدود ۱۶ هزار نفر تلفات می دهد و پس از آن حوادث مربوط به سیل و کولاک و برف و باران و خدمات مناسبتی بیشترین ماموریت های ما را در بر می گیرد.

وی در خصوص میزان تحقق بودجه جمعیت هلال احمر در سال ۹۵ نیز اظهار داشت: جمعیت هلال احمر یک نهاد عمومی غیر دولتی است که بخشی از بودجه آن از اعتبارات اختصاصی مثل عوارض بر واردات یا سیگار و … و بخشی دیگر از اعتبارات آن از منابع عمومی تامین می شود.

ضیایی ادامه داد: در بخش منابع اختصاصی توانسته ایم حدود ۷۰ درصد بودجه را دریافت کنیم اما در بخش تحقق بودجه منابع عمومی با مشکل مواجه هستیم و از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه سال ۹۵ حدود ۱۰۰ میلیارد آن یعنی ۲۵ درصد آن را توانستم دریافت کنیم.

بودجه جمعیت هلال احمر در سال آینده ده درصد افزایش دارد

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ما باید در تمامی سال آماده انجام عملیات باشیم تصریح کرد: جنس بودجه جمعیت هلال احمر از منابع عمومی به این صورت است که این بودجه در زمان حادثه به ما تخصیص داده می شود لذا ما به سازمان برنامه اعلام کردن ایم که بخشی از این بودجه را به طور مستمر و در طول سال در اختیار ما قرار دهد که این سازمان نیز استدلال ما را پذیرفته است، ضمن آن که بودجه ما در سال آینده ده درصد افزایش دارد.

وی در خصوص نرم افزار « ای او سی» جمعیت هلال احمر نیز اظهار داشت: مردم از طریق این نرم افزار می توانند از محل کل مراکز جمعیت هلال احمر مطلع شوند ضمن آن که می توانند آموزش امداد و نجات و کمک های اولیه دریافت کنند و یا از طریق این نرم افزار با ما تماس بگیرند تا هلال احمر به کمکشان برود .

ضیایی افزود: این نرم افزار حدود ۲۰ خدمت ارائه می کند و مردم می توانند این نرم افزار را از سایت جمعیت هلال احمر دانلود کنند ضمن اینکه شماره تماس با ما نیز ۱۱۲ است.

انتهای پیام/