به گزارش «شورا نیوز» و به نقل از فارس در جلسه صبحانه کاری امروز غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و زهرا احمدی‌پور معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمعی از فعالان اقتصادی به بیان نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند.

در این نشست سید رضی حاج آقا میری گفت: ماهیت این سازمان از ابتدا درست تعریف نشده و سیطره امر گردشگری اگرچه درست و حائز اهمیت است بر سایر موارد (میراث فرهنگی و صنایع دستی) که عنوان این سازمان را تشکیل می‌دهد، باعث شده تا سایر موارد مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در پاسخ به یکی از فعالان اقتصادی حاضر در جلسه که اشاره کرد، سازمان فرش باید زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد، گفت: در صورت این اتفاق به مراتب وضعیت بدتر می‌شود، چرا که سازمان میراث فرهنگی هم‌اکنون هم نمی‌تواند به صنایع دستی به طور کامل رسیدگی کند و اگر سازمان فرش هم به زیر مجموعه سازمان بیابد، شرایط فرش به مراتب بدتر می‌شود.

حاج‌آقا میری با انتقاد شدید از عدم توجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ابنیه تاریخی و موزه‌ها گفت: موزه فرش در شرایط فعلی به یک غم‌کده تبدیل شده است و سازمان میراث فرهنگی چه در دولت فعلی و چه در دولت‌های قبلی اصلا هیچ توجهی به موزه فرش نداشته است.

وی با بیان اینکه انتقاد من در مورد وضعیت فرش فقط مربوط به این دولت نیست و در دولت‌های دیگر هم این بی‌توجهی وجود داشته و به مدیریت شما هم برنمی‌گردد، گفت: موزه فرش درست یک سال قبل از انقلاب اسلامی تحویل گرفته شده، اما متاسفانه در حال حاضر موزه فرش به یک ویرانه تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در چنین وضعیتی از خارجی‌ها دعوت می‌کنیم، تا به مرکز فرش جهان هم بیایند و می‌خواهیم با این وضعیت این صنعت را توسعه دهیم.

وی افزود: وضعیت نگهداری فرش‌ها در این موزه بسیار اسفناک است و بدی وضع نور اجازه نگاه کردن را نمی‌دهد و وضعیت موزه از نظر نظافت به شدت بد است.

در ادامه این نشست رازقی رئیس اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه از ناحیه سازمان میراث فرهنگی به شیراز ظلم شده است، گفت: فکر نمی‌کنم جای دیگر در ایران مانند استان فارس آثار باستانی و گردشگری داشته باشد، اما متاسفانه اداره این مجموعه‌های باستانی این استان مانند پاسارگاد و تخت جمشید بسیار اسف‌بار است.

وی با بیان اینکه ای کاش یک سرمایه‌گذار خارجی اداره این ابنیه تاریخی را بر عهده می‌گرفت، افزود: متاسفانه مدیریت بسیار ضعیفی از سوی سازمان میراث فرهنگی در در این استان حاکم است.

رازقی بیان داشت: با توجه به گنجینه‌های گرانبها باید قوی‌ترین مدیران در استان فارس از سوی سازمان میراث فرهنگی کار مدیریت را انجام دهند.

انتهای پیام/