به گزارش خبرنگار مهر، رضا قوانلو عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان گرگان، میزان مطالعه هر جامعه را یکی از شاخص های توسعه یافتگی ارزیابی کرد و با بیان این که شرایط مطالعه در جامعه ما مطلوب نیست، اظهار کرد: نمی توان تنها به ارائه آمار اکتفا کرد و از وضعیت گله مند بود، زیرا این مسیر راه چاره نیست.

وی نبود شاخص دقیق برای بررسی وضعیت مطالعه را یکی از مشکلات پیش رو عنوان کرد و ادامه داد: در برخی ارزیابی‎ها مطالعه در فضای مجازی، قرآن و حتی زیرنویس تلویزیون جزو سرانه مطالعه محسوب می‎شود.

وی با بیان این که سرانه مطالعه از چهار دقیقه تا ۸۰ دقیقه متغیر است، افزود: ۱۲ تا ۱۷ دقیقه سرانه مطالعه در ایران یک آمار منطقی است که البته هنوز روی شاخص‎ها کار می‎شود.

قوانلو از توجه دولت به فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی خبرداد و گفت: گسترش کتاب‌خوانی، تجهیز و تکمیل کتابخانه و ارتقای منابع مطالعاتی در برنامه های ما گنجانده شده است.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان از راه‎اندازی کتابخانه عمومی شهری در قرق در آینده‎ای نزدیک خبر داد و با بیان این که توسعه توسعه کتابخانه‎های روستایی در برنامه های دولت است، گفت: در حال حاضر سه کتابخانه روستایی در گرگان وجود دارد که در شان گرگان نیست.

قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری نفوس و مسکن استان گلستان هم در این جلسه، زمان آغاز سرشماری نفوس و مسکن به صورت حضوری را از ۲۵ مهر آغاز عنوان کردو با بیان این که این سرشماریه تا ۲۵ آبان ادامه دارد، گفت: سرشماری به صورت تلفنی برای خانواده‎های غایب از ۲۶ لغایت ۳۰ آبان انجام می‎گیرد.

مهدی ملاغلامعلی افزود: در سرشماری نفوس و مسکن هیچ اطلاعات درآمدی و اقتصادی از خانواده‎ها انجام نمی شود.

وی یکی از دلایل کندی سایت را ترافیک و حجم مراجعه عنوان کرد و ادامه داد: سرشماری امسال به صورت سه شکل اینترنتی، حضوری با حذف کاغذ و تلفنی انجام می‎شود.

ملاغلامعلی تعداد حوزه های استان را یک‎هزار و ۶۳۹ مورد بر شمرد و با بیان این که ۸۱۶ حوزه شهری و ۸۲۳ حوزه روستایی در استان گلستان است، تصریح کرد: این حوزه‎ها با فعالیت ۵۲۰ مأمور آمارگیر رصد می‎شود.

وی با بیان این که در گرگان یک‎هزار و ۷۵ نفر آمارگیر فعال خواهند بود، اظهار کرد: از این تعداد ۴۹۰ نفر مرد معادل ۴۶ درصد و ۵۸۵ نفر زن معادل ۵۴ درصد، اقدام به انجام سرشماری نفوس و مسکن خواهند کرد.