به گزارش «شورا نیوز» و به نقل از فارس ، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری پس از ثبت نام در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری، با حضور در نشست خبری، یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی را انتخاب تمامی اجزای آن با رای مردم دانست و اظهار داشت: این مراجعه به آرای عمومی ایت که اساس نظام را شکل می‌دهد و از افتخارات نظام ما است که رأی مردم تشریفاتی نیست و حقیقتاً سرنوشت کشور را رقم می‌زند.

وی، افزود: مردم ما در هر انتخابات فرصت دارند برای نگاه دوباره به آنچه برگزیدند و ارزیابی نسبت به آنچه انتخاب کردند و تصمیم گرفتن برای آینده کشور.

رئیسی ادامه داد: در طول ۴ دهه عمر انقلاب دولت‌های مختلفی سر کار آمدند که هر کدام به سهم خود اقدامات خوبی را نیز انجام دادند اما علی‌رغم همه تلا‌ش‌های انجام شده، شرایط کشور در وضعیتی است که مردم سؤال می‌کنند چرا بیکاری؟ مردم نگران رونق کسب و کار هستند.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: حرف روستاییان،‌ شهرنشینان، نخبگان و صاحبنظران این است که آیا درست است در کشوری با این همه سرمایه و ذخایر و منابع عظیم انسانی، شخصی بیکار شرمنده خانواده‌اش شود؟ آیا برون‌رفت از این وضعیت امکان ندارد؟

وی خاطرنشان کرد: می‌توان با مدیریتی که فرای جناح‌ها و دسته‌جات سیاسی فکر کرده و به اعتلای کشور و استفاده از همه توانمندی‌ها بیندیشد، این موضوع را حل کرد و امروز در شرایطی هستیم که این تغییر را ممکن کرده است.

رئیسی با بیان اینکه امکان یک تحول وجود دارد، گفت: گام اول، تحول در نظام مدیریتی است. البته این موضوع بدین معنی نیست که دولتمردان حال حاضر، تلاششان ارزشمند نیست بلکه باید رویکردها اصلاح شود.

تولیت استان قدس رضوی با تاکید بر اهمیت حمایت از تولید، تصریح کرد: باید برای مردم در اقتصاد نقش قائل بوده و افزایش بهره‌وری داشته باشیم تا اقتصاد ما در تکانه‌ها دچار آسیب نشود. اقتصاد مقاومتی یعنی رقم زدن اقتصادی که با تکانه‌ها مشکلی را برای کشور به وجود نیاورد.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از وضعیت کشور مطلعم، گفت: بیش از سه دهه مدیریت و دو دهه مدیریت کلان داشتم و تمام لایه‌های مدیریتی کشور را می‌دانم و می‌شناسم، آسیب‌ها را می‌شناسم و می‌توان بسیاری از ساختارها را اصلاح کرد. بنده در مسئولیتم در تولیت آستان قدس رضوی تمام تلاشم این بود که آنچه از حکم رهبری برای خدمت به زائرین و مستمندان استفاده می‌شود را به کار برم.

رئیسی با اشاره به دعوت بسیاری از مردم، نخبگان، دانشجویان و علما از وی برای حضور در انتخابات، گفت: تا همین روزهای اخیر نیز امتناع از ورود به عرصه انتخابات داشتم چون جایگاهی که امروز مسئولیت آن را دارم با هیچ مسئولیتی قابل قیاس نیست برخی برای من حجت آوردند که اگر در جایگاه دیگری بتوانیم نقش‌آفرینی کنیم چه حجتی دارید که از آن سر باز می‌زنید. من در پنهان و آ‌شکار گفتم که با توجه به مسئولیت کنونی‌ام، بنایم برای حضور در انتخابات نیست و این تا همین اواخر وجود داشت اما این حجت‌ها و دیدن بسیاری از مشکلات مردم و دعوت‌ها باعث این تصمیم من شد.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: بیشترین مراجعه به آستان قدس، مراجعه بیکاران بود که از سراسر کشور به مشهد می‌آمدند. این دعوت‌هایی که صورت گرفت، حجت را بر من تمام کرد. با توجه به توانمندی‌هایی که وجود دارد و با توجه به ادوار مختلف مدیریتی به ویژه در حوزه نظارتی که داشتم، می‌توان همه نیروهایی که دل در گرو نظام و انقلاب دارند و می‌توانند نقش‌آفرینی کنند را جمع کرد و این وضعیت حتماً می‌تواند تغییر کند و به نفع کسانی که امروز مشکل و گره دارند حرکت کرد. با حضور مردم در بسیاری از عرصه‌ها، بسیاری از قفل‌ها گشوده می‌شود.

رئیسی، خاطرنشان کرد: نقش مردم را در جبهه‌ها و دیگر عرصه‌ها مشاهده کردیم، حضور مردم در این حوزه نیز می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما این است که خود را به مردم معرفی کنیم، گفت: آنانی که بنده را نمی‌شناسند از منابع معتبر بررسی کنند. گاهی در برخی معرفی‌ها مطالبی مطرح می‌شود که با برخی اغراض همراه است. مردم باید شناخت واقعی نسبت به همه کاندیداها و بنده داشته باشند.

تولیت استان قدس رضوی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه یک سال است حکم رهبری برای شما می‌گذرد مهمترین انگیزه‌ای که باعث شد برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنید، چیست گفت: از تصمیم‌گیری‌های سخت زندگی من همین بود. این تصمیم‌گیری بسیار سخت بود چرا که از یک سو مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی که مسئولیت بسیار دلچسب و دلنشینی بود را داشتم و از سوی دیگر نگاه به زندگی و مشکلات مردم و خواست و دعوتی که اقشار مختلف از بنده داشتند بر من اتمام حجت شد و علی‌رغم میلی شخصی‌ام فکر کردم اینجا از آن وقت‌هایی است که انسان باید علاقه شخصی‌اش را کنار بگذارد و به وظیفه‌اش عمل کند و از این جهت که احساس می‌کنم به وظیفه‌ام عمل کرده‌ام خرسندم و البته انتخاب و تصمیم با مردم است.

رئیسی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برنامه اقتصادی شما چه خواهد بود، گفت: کشور فرهیختگان بسیاری در حوزه اقتصاد و اجرا دارد و در این موضوع نگاه جناحی، حزبی و سیاسی مطرح نیست. بگذارید بعد از ۳۸ سال کشور را به سمتی ببریم که این مشکلات مردم را رنج ندهد. می‌توان گام‌های مؤثری در حوزه اقتصاد برداشت و برنامه‌هایی در این خصوص دارم که متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص اقدامات جمنا، گفت: جمعی از دلسوزان انقلاب اسلامی گرد هم آمدند که وحدت در بین نیروهای ارزشمند صورت گیرد، کار آ‌نان مورد احترام همگان است. در نشست اول آن اعلام کردم که آمادگی برای حضور در انتخابات ندارم اما اسم بنده مطرح شده بود و دوستان ابراز محبت کردند.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه، تصریح کرد: بنده حتماً کاندیدای همه مردم ایران، همه دلسوزان انقلاب و کسانی که دلشان برای اعتلای کشور می‌تپد،‌ می‌توانم قرار گیرم. ما خودمان را منحصر به مجموعه، عنوان و یا جریان خاصی نمی‌بینیم. بنده به عنوان یک طلبه از مردم، با مردم و در مردم خواهم بود.

رئیسی در پاسخ به این سؤال که شعار دولت شما چه خواهد بود، گفت: دولت کرامت و کار. کار و کرامت دو عنوانی است که نیاز امروز به کشور است هم دولت با تمام قوا باید تلاش و کار کند و برای کسانی که در جستجوی کار هستند امیدبخش باشند و هم باید از کار و تلاش همگان بهره برد. همچنین نگاه دولت به مردم و نگاه دستگاه‌های اداری به مردم باید کریمانه باشد.

وی با تأکید بر اینکه فساد اداری زیبنده نظام و کشور نیست، گفت: نظام اداری سالمی می‌تواند عدالت اداری را به ارمغان بیاورد. کرامت در ارتباط داخلی و بین‌المللی باید باشد، کرامت باید در همه قراردادها و میثاق‌ها باشد که خود شرحی مفصل دارد.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه مأموریت من در آستان قدس رضوی کمک به فقرا و مستمندان بوده است، گفت: ما باید تا می‌توانیم رفع گره نیازمندان کنیم. تمام تلاش این بوده که کارهای جاری صورت گیرد اما کارهایی که شائبه انتخاباتی داشته باشد، انجام نشود.

رئیسی ضمن تشکر حسن‌ظن جبهه مردمی نیروهای انقلاب به خود، گفت: بنده متعلق به همه مردم ایران و همه گروه‌ها هستم و می‌توانم کاندیدای هر کسی که می‌خواهد هم باشم. ضمن احترام به نظر همگان من می‌توانم کاندیدای هر کسی که جزو این مجموعه نیز نبودند (جمنا)، باشم.

وی در ادامه با بیان اینکه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی ایجاب می‌کند که با همه نیروهای بین‌المللی تعامل داشته باشیم، گفت: ما نگاه به تجربیات دیگر کشورها را خواهیم داشت چرا که اقتصاد ما برون‌نگر و درون‌زا است. تعامل با عزت حتماً در برنامه کاری‌مان خواهد بود. جز با حکومت قاتل صهیونیستی، ارتباط با همه کشورها و با رعایت عزت برقرار خواهد بود.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به سؤالی پیرامون حقوق‌ شهروندی گفت: حقوق شهروندی حقیقتی است که باید در میدان اتفاق بیفتد. بس است نگارش حقوق شهروندی مگر ما کم نوشته داریم امروز باید بدان عمل شود امروز میدان اجرای حقوق شهروندی است و نه نگارش و انشانویسی.

رئیسی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برنامه‌تان برای حل بحران سوریه‌ چیست، گفت: حل بحران سوریه باید توسط سوری‌ها انجام شود حضور خارجی‌ها نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه مشکل ایجاد می‌کند و دخالت‌های دولت‌های خارجی موجب گره‌های بیشتری خواهد شد. بگذارند مردم سوریه آینده سوریه را رقم بزنند.

انتهای پیام/