[ad_1]

محمد اسلامی عصر جمعه در نشست اضطراری بازسازی و بهسازی که با حضور معاون میراث فرهنگی کشور در محل استانداری برگزار شد افزود: هدف از این نشست اجرای سریع و همچنین کارشناسی شده مسجد جامع ساری می باشد تا نگرانی مردم از این بابت به سرعت برطرف شود.
وی بیان کرد : در این نشست با موافقت سازمان میراث فرهنگی و اوقاف، ستاد بازسازی و بازآفرینی مسجد جامع تشکیل شد و مسئولیت و مدیریت این ستاد با استاندار مازندران می باشد.
استاندار مازندران همچنین افزود: تصمیم گرفته شد که شهرداری ساری مجری طرح بازسازی و بازآفرینی مسجدجامع ساری شود.
**سازه جدید جایگزین سقف چوبی مسجد جامع می شود
اسلامی با اشاره به ثبتی بودن بنای مسجد جامع گفت: در نشست امشب با موافقت سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفته شد که سازه جدیدی برای جایگزینی سقف چوبی سابق آن طراحی و اجرا شود.
استاندار مازندران اضافه کرد: مقرر شد سامانه سرمایشی و گرمایشی هوشمند به همراه سامانه هوشمند اطفای حریق در بنای مسجد مستقر شود تا دیگر شاهد اتفاقات مشابهی نباشیم .
وی اظهار کرد: منابع مالی مرمت و بهسازی مسجد جامع از محل اعتبارات ملی، استانی، اوقاف و کمک های مردمی تامین خواهد شد.
استاندار مازندران ادامه داد : به منظور جمع آوری کمک های مردمی با متولی گری نماینده ولی فقیه حساب بانکی ایجاد می شود.
** ایجا مسئولیت یکپارچه در مسجد جامع ساری
اسلامی با بیان اینکه شاهد مسئولیتی چند پاره و چند نفره در این بنا و دیگر بناهای تاریخی بود، افزود: از هیات امنای مسجد خواسته شد تا با معرفی یک مسئول و مدیر،نماینده خود در مسجد را اعلام کنند تا مسئولیت ها به یک مسئول سپرده و پاسخگو باشد.
استاندار مازندران اعلام کرد: از سازمان اوقاف به عنوان متولی اماکن تاریخی استان خواسته شد که دستورالعمل جدیدی تصویب و به هیات امناهای استان ابلاغ کند تا مسئولیت و شرح وظایف یکپارچه برای آنها تعریف شود.
وی گفت: با توجه به اینکه مسئولیت بناهای مذهبی با سازمان اوقاف می باشد، اماکن مشابه با مسجد جامع ساری پس از شناسایی برای بهسازی و ایمن سازی از سوی کارشناسان به اوقاف ابلاغ می شود.
مسجد جامع شهر ساری که درحاشیه خیابان انقلاب و در مجموعه بازار قدیمی نرگسیه قرار دارد، شب گذشته براثر اتصال برق در یکی از حجره های مسجد دچار آتش سوزی شد و خسارت شدیدی به این بنای تاریخی و مذهبی وارد کرد.
مسجد جامع ساری مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام و دوره قاجار است که در سال ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
۷۳۳۵/۱۸۹۹

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر