استان ها
کد خبر : 6343
دوشنبه - 18 تیر 1397 - 15:32

گرما و کارتن هایی که دیگر خنک نمی کنند

[ad_1] به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا ،هوا که سرد می شود بیشتر دل آدم برای بی خانمان ها و کارتن خواب هایی که در کنار خیابان ها و سطل های زباله رفت و آمد می کنند به درد می آید حال آنکه گرما، تشنگی و داغی آفتاب سوزان تابستان آزار دهنده تر […]

گرما و کارتن هایی که دیگر خنک نمی کنند

[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا ،هوا که سرد می شود بیشتر دل آدم برای بی خانمان ها و کارتن خواب هایی که در کنار خیابان ها و سطل های زباله رفت و آمد می کنند به درد می آید حال آنکه گرما، تشنگی و داغی آفتاب سوزان تابستان آزار دهنده تر و آسیب زاتر از سرما است و انسان را به بیماری های ناشی از گرمازدگی و حتی مرگ نزدیک می کند.
کلانشهر مشهد این روزها گرمای کم سابقه ای را تجربه می کند، گرمایی که همه انسان ها و گونه های زیستی را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب تغییر ساعت کاری ادارات و بانک های استان خراسان رضوی شده است.
جامعه شناسان بر این عقیده اند که پدیده کارتن خوابی یکی از ویژگی های مشترک تمام جوامع توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می شود اما روند رشد صعودی آن در سال های اخیر موجبات نگرانی را فراهم کرده است.
این پدیده زاییده عواملی همچون افزایش بیکاری، مشکلات اقتصادی، مهاجرت و افزایش تعداد معتادان است.
چند سالی است که در شهرهای بزرگ از جمله تهران و مشهد شهرداری ها و سازمان هایی مانند بهزیستی با فعال کردن مراکز سرپناهی و گرمخانه ها اقدام به پذیرش کارتن خوابها نموده و در شب های سرد سال با ارائه خدماتی همچون جای گرم برای خوابیدن، غذا و خدمات بهداشتی و درمانی از آنان حمایت می کنند.
البته این روزها خدمات دهی در روزهای گرم هم به ضرورت های جدی برای خدمات دهی این مراکز تبدیل شده است.
در عین حال در کنار ارائه این خدمات با ارائه مشاوره تلاش می شود کارتن خوابها با معرفی به سازمان های حمایتی در صورت برخورداری از شرایط لازم، مورد حمایت این سازمان ها از جمله کمیته امداد و بهزیستی قرار گیرند.

* کارتن خوابها در گرما هم حمایت می شوند
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: همانطور که برنامه حمایت از کارتن خواب ها را در زمان شدت سرما داریم در گرمای شدید هم به این افراد خدمات می دهیم تا از وارد آمدن هرگونه صدمات به آنان جلوگیری شود.
مسعود هنربخش افزود: بر همین اساس طبق دستورالعمل ابلاغ شده به مراکز سرپناهی از روز سه شنبه ۱۹ تیر ماه ساعت پذیرش این مراکز تغییر می یابد.
وی اظهار کرد: مراکز سرپناه شبانه بهزیستی برای اسکان معتادان متجاهر و کارتن خواب که در حالت عادی از ساعت ۱۹ اقدام به پذیرش می کردند ساعت پذیرش خود را به ۱۴ تغییر می دهند.
وی گفت: با پذیرش این افراد از ساعت ۱۴ ساعت ترخیص آنان صبح روز بعد طبق روزهای گذشته است تا به این ترتیب در زمان شدت گرمای هوا خدمات لازم به آنان ارائه شود و از بیرون بودن آنان در گرما جلوگیری گردد.
هنربخش افزود: در روزهای عادی خدماتی مانند استحمام و ۲ وعده شام و صبحانه به این افراد ارائه می شود اما با دستورالعمل جدید وعده ناهار نیز به این خدمات افزوده شده است.

* مجهز بودن سرپناه ها به سیستم های سرمایشی
معاون بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه تمام مراکز سرپناهی این نهاد به سیستم های سرمایشی مجهز است ،اظهار داشت : مراجعه کنندگان به این مراکز از فضا و نوشیدنی های خنک و سایر خدمات حمایتی بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۶ مرکز سرپناهی زیر پوشش بهزیستی این استان به افراد بی خانمان و معتادان متجاهر خدمات می دهد گفت: این مراکز شامل چهار مرکز ویژه مردان و ۲ مرکز ویژه زنان با ظرفیت ۴۰ نفر در هر مرکز می باشد که تعداد پذیرش در این مراکز بیش از این است.
وی افزود: با ارائه خدمات مشاوره و پزشکی لازم به این افراد از هرگونه گرمازدگی، بیماری و تنش سلامتی برای آنان جلوگیری می شود.

* گرمخانه ها، خنک کننده قلب شکسته کارتن خوابها
معاون اجتماعی و امور مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این زمینه گفت: با وقوع گرمای بسیار و کم سابقه در کلانشهر مشهد، برنامه ریزی برای خدمات دهی به افراد بی خانمان نیز به صورت کامل انجام شده است.
رضا دانایی افزود: تمام ۶ گرمخانه شهرداری مشهد در میدان امام حسین (ع)، شهرک شهید رجایی و خیابان های توس، طبرسی شمالی، خین عرب و پنج تن این شهر به صورت خود معرف افراد را پذیرش می کنند.
وی اظهار داشت: این مراکز که در روزهای عادی از مهر تا فروردین ماه طی ساعت ۱۸ تا هشت صبح روز بعد خدمات می دهند طبق برنامه جدید که از ۲ هفته پیش آغاز شده است از ساعت ۱۳ تا هفت صبح روز بعد خدمات ارائه می کنند.
وی گفت: این برنامه جدید با خدمات دهی کامل و در بهترین شرایط مدت یک ماه ادامه دارد.
دانایی افزود: سیستم های گرمایشی و سرمایشی در این مراکز نیز با کیفیت مطلوب فعال است.
وی با بیان اینکه هر گرمخانه در ۲ بخش زنان و مردان پذیرش دارد اظهار داشت: ظرفیت گرمخانه های شهرداری مشهد روزانه ۳۶۰ نفر است که تعداد پذیرش در این مراکز همیشه بیش از ظرفیت آنها بوده است.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۶۰۰ نفر از خدمات گرمخانه های شهرداری مشهد استفاده کرده اند.
۷۴۹۶ / ۶۰۵۳

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع

این خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و مسئولیت آن به عهده منبع می باشد