گزارش شهر
کد خبر : 6327
یکشنبه - 17 تیر 1397 - 21:07

۸۰ درصد کود مصرفی کشاورزان در داخل کشور تولید می شود

[ad_1] شمس اله ملازاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نیاز سالانه بخش کشاورزی به انواع کودها حدود ۴.۵ میلیون تن بوده که شامل انواع کودهای ریز مغذی، ماکرو و یک میلیون تن مواد آلی است. وی بیان کرد: کشاورزان به علت اعتماد نداشتن به کیفیت کودها که اغلب آنها وارداتی […]

۸۰ درصد کود مصرفی کشاورزان در داخل کشور تولید می شود

[ad_1]

شمس اله ملازاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نیاز سالانه بخش کشاورزی به انواع کودها حدود ۴.۵ میلیون تن بوده که شامل انواع کودهای ریز مغذی، ماکرو و یک میلیون تن مواد آلی است.
وی بیان کرد: کشاورزان به علت اعتماد نداشتن به کیفیت کودها که اغلب آنها وارداتی بوده است، طی سال های گذشته فقط ۵۰ درصد نیاز واقعی را مصرف کردند.
وی با تاکید بر اینکه اعتماد کشاورزان به کودهای عرضه شده رو به افزایش است، ابراز امیدواری کرد تا میزان بهینه کود در سطح کشور مصرف شود.
ملازاده اضافه کرد: امسال ۲.۵ میلیون تن انواع کودهای ماکرو تامین شده و در صورت نیاز به همراه سایر ذخایر کودی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته تمام کودهای مورد نیاز را به مقدار کافی تامین کرد و در اختیار کشاورزان قرار داد و امسال نیز هیچ گونه مشکلی در تامین کود ندارد.
وی با اشاره به کیفیت کودهای تولید شده در کشور نیز گفت: در زمینه کیفیت کود هم کمیته های پایش استانی در حال فعالیت بوده و پیگردهای قانونی متخلفان در حال اجراست و هم کیفیت کودهای عرضه شده بهبود یافته است.
وی به کشاورزان توصیه کرد تا کودها را از فروشگاه های معتبر که خدمات حمایتی دارند، تهیه کنند و در صورت مواجهه با کودهای بی کیفیت موضوع را اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.
تحریریه خبر شورا نیوز : ایرنا کودها به انواع مختلفی چون کودهای آلی، زیستی و شیمیایی تقسیم می شود و توصیه کارشناسان بر مصرف تلفیقی همه آنهاست.
بر این اساس ماده آلی برای بهسازی خاک مطلوب است، ماده زیستی زمینه را برای تجزیه مواد غیرمحلول فراهم می کند و ماده شیمیایی می تواند به عنوان عنصر تغذیه ای محسوب شود.
افزون بر سه هزار و ۸۰۰ برند کود در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ برند، مورد بررسی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
در سال های گذشته به علت ورود کودهای بی کیفیت به کشور به خصوص از مبادی غیررسمی اعتماد کشاورزان به مصرف کودها کاهش یافته بود؛ این امر موجب شد تا میزان مصرف کود در کشور از ۴.۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۵ به یک سوم تقلیل پیدا کند.
بنا براظهار نظر مسوولان هم اکنون مصرف کود در کشور به علت نظارت جهاد کشاورزی بر روند تولید و توزیع بهبود پیدا کرده است.
۷۱۲۵ /۳۰۷۲

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر