[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، هر چند در آذربایجان شرقی، مراکزی که حمله سایبری به آنها تبعات کشوری داشته باشد، وجود ندارد، اما وجود ۴۵ مرکز با گستره خدمات دهی استانی و منطقه ای، نشان دهنده اهمیت بازنگری در سطح فعالیت قرارگاه سایبری استان برای پیشگیری و مقابله به موقع با هر گونه حمله سایبری احتمالی در اشکال گوناگون آن است.
از سوی دیگر وجود تاسیسات گسترده زیربنایی در حوزه هایی مانند انرژی به ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار در تبریز، ضرورت توجه جدی به مقوله قرارگاه سایبری و به تبع آن حملات احتمالی سایبری را دوچندان می کند.
البته نباید این نکته را فراموش کرد که حملات سایبری و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن تنها یک گونه از انواع شناخته شده اصول پدافند غیرعامل در سه حوزه تخصصی سایبری، زیستی و فنی است.
در این میان آنچه که اهمیت قرارگاه سایبری را مضاعف می کند، سهولت انجام حملات سایبری فارغ از مرزهای زمانی و مکانی شناخته شده و از اقصی نقاط جهان است؛ بر این اساس به نظر می رسد که تلاش برای فعال سازی تمام قد قرارگاه سایبری در آذربایجان شرقی یک ضرورت غیرقابل اغماض است.

** ضرورت تسریع در تامین امنیت فضای سایبری
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی می گوید: پدافند غیرعامل مجموعه اقداماتی است که آثار و صدمات بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی را به حداقل برساند.
رحیم شهرتی فر یادآوری می کند: قرارگاه زیستی و سایبری پدافند غیرعامل در آذربایجان شرقی فعال است و سایر قرارگاه ها نیز به تدریج با هدایت مرکز در استان فعال خواهند شد.
وی معتقد است: باید اقدامات لازم برای تامین امنیت فضای سایبری در دستگاه های مسوول، خدمت رسان، دولتی، واحدهای تولیدی و سازمان های بزرگ و کوچک مورد توجه جدی قرار گیرد تا حفره نفوذی برای هک و سرقت اطلاعات وجود نداشته باشد.
شهرتی فر هشدار می دهد: اگر به موضوع پدافند سایبری توجه جدی نشود، امکان از کار افتادن برخی شبکه ها و ایجاد خسارت های جبران ناپذیر وجود دارد.
وی با اشاره به حمله سایبری اخیر به فرودگاه تبریز تاکید می کند: مرکزیت سرور فرودگاه شهید مدنی تبریز در داخل استان نیست، با این وجود بررسی های لازم در حال انجام است که اگر قصور استانی است پیگیری شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اضافه می کند: بر اساس گزارش مرکز ‘افتا’ که کنترل امنیت شبکه های الکترونیکی، داخلی و وصل به اینترنت را برعهده دارد، سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی که از اینترنت استفاده می کنند هنوز به این موضوع به صورت جدی و به عنوان یک خطر نگاه نمی کنند.
وی می گوید: مساله مهمی که باید به آن دقت کرد این است که شبکه داخلی همه دستگاه ها و سازمان ها به طور مستقیم به اینترنت وصل نشود و اینترنت استفاده شده در دستگاه ها محدود، قابل کنترل و رصد باشد.
شهرتی فر تاکید می کند: بر این اساس شورای فضای مجازی استان باید با هماهنگی شورای عالی فضای مجازی کشور تشکیل شود.
وی اضافه می کند: باید دستگاه های اجرایی ملزم به اجرای دستور العمل های امنیتی در استفاده از شبکه های داخلی و اینترنت شوند و نظارت مستقیم نیز انجام شود
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان می کند: مسوولیت مستقیم گزارش هر رخداد سایبری با مدیر و حراست دستگاه مربوط است.
وی ادامه می دهد: ارتقای سطح آگاهی کارکنان نسبت به مخاطراتی که علیه امنیت سازمان متبوع آنها وجود دارد و حفظ اطلاعات ضروری و جلوگیری از دخالت بیگانگان در شبکه ها مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
شهرتی فر می گوید: قراردادهایی که نهادهای مختلف در مورد راه اندازی شبکه های خود با شرکت های بیرونی تنظیم می کنند، باید با حساسیت بیشتر و با هماهنگی مدیریت ‘افتا’ امضا شود تا تضمینی برای حفظ اسرار و رعایت امانت داری وجود داشته باشد.

** سازمان ها از شرکت های دارای مجوز ‘افتا’ خدمات بگیرند
مدیر مرکز مدیریت راهبردی ‘افتا’ی آذربایجان شرقی نیز می گوید: این مرکز به عنوان ششمین مرکز استانی افتا اردیبهشت ماه سال گذشته در تبریز افتتاح شد.
مقصود رشتبری با بیان اینکه ‘افتا’، مخفف ‘امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات’ است، اضافه می کند: امن‌سازی شبکه‌های فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان ها و ادارات زیرساختی و حساس استان از مهم‌ترین وظایف این مرکز به شمار می‌رود.
وی ادامه می دهد: شرکت های طرف قرار داد در حوزه های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری سازمان ها و ادارات باید در حوزه فعالیت خود با سازمان ها مجوز ‘افتا’ داشته باشند.
رشتبری اظهار می دارد: در آذربایجان شرقی، مراکز حیاتی که بروز مشکل امنیتی در آن تبعاتی برای کل کشور داشته باشد، وجود ندارد؛ با این حال ۴۵ مرکز حساس در استان وجود دارد که اگر مشکلی در یکی از این مراکز رخ دهد تبعات آن استان و منطقه را در برگیرد.
مدیر مرکز مدیریت راهبردی افتا آذربایجان شرقی اضافه می کند: این مرکز علاوه بر احصای مشکلات به عنوان مشاور در کنار دستگاه ها و سازمان ها قرار دارد.

** نگاه به آسیب های حوزه سایبری پیشگیرانه است
جانشین قرارگاه سایبری آذربایجان شرقی نیز می گوید: نگاه به مشکلات و آسیب های حوزه سایبری در سال های گذشته پیشگیرانه بوده است.
علیرضا صالحی با اشاره به حمله سایبری اخیر به نمایشگرهای فرودگاه بین المللی تبریز اضافه می کند: البته دو هفته قبل از آن نیز حمله مشابهی در فرودگاه مشهد رخ داد و علت و منشاء وقوع این اتفاق از سوی نهادهای مسوول در دست بررسی است.
صالحی می گوید: نهادهای مسئول در حال پیگیری و رفع حفره های امنیتی برای نفوذ و هک این سیستم ها هستند.
وی با بیان اینکه این اتفاق اولین تلنگر نبوده و آخرین نیز نخواهد بود، اظهار می کند: باید دستگاه های اجرایی استان از لحاظ امنیت سایبری به شکل جدی ساماندهی شوند.
جانشین قرارگاه سایبری آذربایجان شرقی اضافه می کند: هرگونه اتفاقی که در حوزه سایبری در دستگاه های مختلف رخ دهد و مشخص شود ناشی از قصور مجموعه می باشد از سوی دادستانی پیگیری قانونی خواهد شد.
به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، آذربایجان شرقی با ۳.۸ میلیون نفر جمعیت از جمله درگاه های مهم تبادل اطلاعات و دسترسی به شبکه جهانی وب در کشور محسوب می شود.
۶۱۲۰/۵۱۸

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر