[ad_1]

محمد شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازارچه مرزی خانم شیخان مریوان پیرو مصوبه هفته گذشته هیات وزیران مبنی بر آیین نامه ساماندهی مبادلات مرزی در بازارچه های موقت کالاها و آغاز فعالیت پیله وری در چهار استان کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیاست بلوچستان از صبح امروز فعالیت خود را از سر گرفته است.
وی افزود: با آغاز فعالیت این بازارچه مرزی، ۱۰ هزار و ۳۱۸ پیله ور مرزی در این شهرستان از خدمات آن بویژه تخفیف ماهیانه هفت میلیون ریالی حق گمرکات مرزی واردات کالای مجاز برای هر پیله ور و ۲۸ میلیون ریال برای هر خانواده پیله وری به صورت توافقی با تجار بهره مند می شوند.
شفیعی با بیان اینکه با پیگیری های استاندار کردستان، بازارچه مرزی خانم شیخان نخستین بازارچه در بین چهار استان است که فعالیت خود را از سر می گیرد، تاکید کرد: امروز نخستین کانتینر حامل لوازم خانگی از این بازارچه وارد کشور شد و این روند (واردات کالا) به مدت سه ماه ادامه دارد که قابل تمدید نیز است.
فرماندار مریوان یادآور شد: این بازارچه از ششم تا ۱۷ فروردین سال جاری نیز به منظور انتقال بارهای ترانزیتی دپو شده از بنادر جنوبی، بازگشایی شده بود که در آن مقطع نیز ۱۶۰ پیله ور دارای کارت الکترونیکی فعالیت می کردند.
وی اضافه کرد: اکنون زیرساخت های ورود کالا از این مرز فراهم شده و نمایندگی گمرک و استاندارد نیز در بازارچه مرزی خانم شیخان مستقر هستند.
تحریریه خبر شورا نیوز : شورا نیوز به نقل ازایرنا، استاندار کردستان شنبه ۱۹ خرداد از برداشته شدن محدودیت پیله وران برای ورود کالا برای سه ماه خبر داده و گفته بود: پیش از این در مصوبه ای پیله وران نسبت به واردات پوشاک و کالاهایی که نمایندگی مجاز در کشور دارند، منع شده بودند اما با رایزنی های انجام گرفته این محدودیت تا سه ماه برداشته شد.
این فرصت سه ماهه به منظور بررسی مجدد با توجه به شرایط پیله وران و خواست آنان برای تجدید نظر در خصوص ورود کالاهایی است که آنان درخواست وارد کردن آنها را دارند.
در آیین نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه های غیررسمی و موقت مرزی چهار مورد از معابر غیر رسمی کردستان شامل معابر گله سور و هنگ ژال بانه، معابر خانم شیخان و پیران مریوان و مله خورد سروآباد مورد توجه قرار گرفته است.
در این طرح، معابر پیله وری کردستان برای ارائه خدمت به ۲۳ هزار و ۳۹۲ خانواده مرزنشین در سه شهرستان بانه، مریوان و سرآوباد پیش بینی شده است.
بازارچه مرزی خانم شیخان در پنج کیلومتری مرز رسمی باشماق مریوان واقع شده است.
شهرستان مریوان با حدود ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در ۱۳۰ کیلومتری سنندج قرار گرفته و ۹۳ کیلومتر مرز با اقلیم کردستان عراق دارد، در گذشته مبادله کالا علاوه بر مرز باشماق در ۲ معبر مرزی پیران و خانم شیخان این شهرستان انجام می شد.
کردستان از استان های مرزی کشور با ۲۲۷ کیلومتر مرز با شمال عراق، سه بازارچه و یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود ۷۵ قلم کالا در امتداد این مرز دارد.
شهرستان مرزی مریوان در ۱۳۵ کیلومتری غرب سنندج قرار دارد.
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع

این خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و مسئولیت آن به عهده منبع می باشد