استان ها
کد خبر : 5942
دوشنبه - 21 خرداد 1397 - 18:58

کاتالیست تزریقی لجن های نفتی در پالایشگاه کرمانشاه ساخته شد

[ad_1] روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پالایش نفت کرمانشاه روز دوشنبه به نقل از سهراب براندیشه افزود: صنایع نفت در دنیا روزانه بیش از ۴.۱ میلیون بشکه لجن های نفتی مخاطره آمیز برای محیط زیست تولید می کند. وی گفت: علاوه بر این میلیون ها بشکه لجن نفتی بدون هیچ توجیه اقتصادی درون […]

کاتالیست تزریقی لجن های نفتی در پالایشگاه کرمانشاه ساخته شد

[ad_1]

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پالایش نفت کرمانشاه روز دوشنبه به نقل از سهراب براندیشه افزود: صنایع نفت در دنیا روزانه بیش از ۴.۱ میلیون بشکه لجن های نفتی مخاطره آمیز برای محیط زیست تولید می کند.
وی گفت: علاوه بر این میلیون ها بشکه لجن نفتی بدون هیچ توجیه اقتصادی درون مخازن ذخیره موقت، گودال ها و حوضچه ها نگهداری می شود.
وی ادامه داد: همچنین لجن های نفتی در تمام محل های ذخیره نفت خام مانند مخازن ذخیره، ایستگاه های انتقال، کشتی های نفت کش، تانکرها و پالایشگاه ها تشکیل و مشکلات بسیاری را ایجاد می کند.
براندیشه یادآور شد: اکنون لجن های نفتی در تمام دنیا به ۲ روش امحاء یا دفن در سایت های لندفیل و یا سوزاندن در کوره زباله سوز صورت می گیرد که در هر ۲حالت آلودگی زیست محیطی بسیاری به بار می آورد.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال دفن این لجن ها در خاک، باعث نفوذ آلودگی های آن به لایه های زیرین آب ها و سفره های آبی زیرزمینی می شود که هم برای کشاورزی و هم برای سلامتی بشر مخاطرات بسیاری را به همراه دارد.
رئیس هیات مدیره شرکت پالایش نفت کرمانشاه در ادامه گفت: مدیریت بخش خصوصی پالایشگاه کرمانشاه موفق شده که با جذب نخبگان برجسته کشور، روشی نوین و کاملا ‘های تک’ برای فرآوری لجن های نفتی ابداع کند که این اقدام برای اولین بار است که در سطح جهان انجام گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: این گروه از مهندسان نخبه با آغوش باز توسط مدیریت پالایشگاه کرمانشاه پذیرفته شده و تمام امکانات و منابع مالی مورد نیاز در اختیار آنها قرار داده شد که در نهایت پس از ماه ها مطالعات و انجام نمونه های آزمایشگاهی، موفق به ساخت و تولید انواع کاتالیست های نوین تزریقی لجن های نفتی در پالایشگاه کرمانشاه شدند.
وی گفت: انجام این مهم ضمن ایجاد ارزش افزوده برای پالایشگاه کرمانشاه موفقیتی کم نظیر در حفاظت از محیط زیست به شمار می آید.
محسن یوسفی فر مشاور پالایشگاه کرمانشاه در حوزه فناوری و مدیر تحقیقات فناوری دانشگاه کالیفرنیا و مجری این طرح نیز در این باره اظهار داشت: برای اولین بار در سطح دنیا است که ما در شرکت پالایش نفت کرمانشاه اقدام به تولید و ساخت انواع کاتالیست های نوین تزریقی لجن های نفتی کرده ایم.
وی افزود: لجن های نفتی از معضلات بسیار مهم زیست محیطی برای پالایشگاه ها و شرکت های تولیدی محصولات نفتی در سراسر دنیاست و همیشه هزینه نگهداری بسیار زیادی برای آنها در جهت جلوگیری از آلودگی نفتی انجام می‌شود و از موارد بسیار حساس محیط زیستی به شمار می آید.
یوسفی فر اظهار داشت: بعد از سال ها کار تحقیقاتی توانستیم با ساخت کاتالیست های فوق پیشرفته نانومتری در جهت بازیافت لجن ها و برگشت به چرخه مصرف گامی مثبت برداریم که این مهم در ایران با همکاری پالایشگاه کرمانشاه در حجم صنعتی عملیاتی شده است.
وی افزود: با این روش، بر مبنای کیفیت و شرایط نگهداری لجن ها تا ۸۵ درصد آنها فرآوری و با پیوند مولکولی و تغییر ماهیت با مازوت (نفت کوره Fuel Oil) ترکیب شده و تبدیل به مازوت با کیفیت بهتر می شود.
مشاور پالایشگاه کرمانشاه در حوزه فناوری تصریح کرد: صرفه اقتصادی، جلوگیری از جریمه های سنگین محیط زیست در جهت آلایندگی شدید محیطی، هزینه کم کاتالیست در جهت فرآوری لجن ها، سرعت بالا و ابزار ساده در جهت استفاده از کاتالیست ها، فراوری ضایعات به سوخت با ارزش، ساخت تاسیسات و اجرای پروژه در مدت زمانی کوتاه از جمله مزایای منحصر به فرد اجرای این پروژه است.
وی تاکید کرد: از آنجایی که این پروژه به صورت انحصاری در اختیار ما و مجموعه پالایشگاه کرمانشاه است، هر کسی در هر نقطه دنیا که بخواهد از این کاتالیست ها برای فرآوری لجن های نفتی اش استفاده کند می تواند آن را از پالایشگاه کرمانشاه تهیه کند.
یوسفی فر در پایان از همکاری و مساعدت مدیریت پالایشگاه کرمانشاه تقدیر کرد و عنوان داشت: انجام چنین پروژه هایی نیازمند نگاه رو به آینده مدیریت بخش خصوصی است که این مهم در مجموعه پالایشگاه کرمانشاه به خوبی مشاهده می شود.
پالایشگاه کرمانشاه با بیش از ۹۰ سال قدمت بعد از پالایشگاه آبادان قدیمی ترین پالایشگاه کشور است و پنج فرآورده اصلی پالایشگاه ۲۰ هزار بشکه ای کرمانشاه شامل بنزین، نفت سفید، نفت کوره، نفتِ ‌گاز و گاز مایع است که نیمی از سوخت استان را تامین می کند.
۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع

این خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و مسئولیت آن به عهده منبع می باشد