گزارش شهر
کد خبر : 5938
دوشنبه - 21 خرداد 1397 - 15:06

تولید انبوه چالش اصلی مخترعان داخلی

[ad_1] تحریریه خبر شورا نیوز : ایرنا پس از اتمام جنگ تحمیلی، کمتر کسی باور می کرد که یوسف افشانی، جانباز ۳۵ درصد دوران دفاع مقدس در قد و قامت یک مخترع عرض اندام کند اما این یادگار دفاع مقدس امروزه با پشتکار به عرصه فعالیت های دانش بنیان در کارگاه شخصی خود پا نهاده […]

تولید انبوه چالش اصلی مخترعان داخلی

[ad_1]

تحریریه خبر شورا نیوز : ایرنا پس از اتمام جنگ تحمیلی، کمتر کسی باور می کرد که یوسف افشانی، جانباز ۳۵ درصد دوران دفاع مقدس در قد و قامت یک مخترع عرض اندام کند اما این یادگار دفاع مقدس امروزه با پشتکار به عرصه فعالیت های دانش بنیان در کارگاه شخصی خود پا نهاده است.
اگرچه تجربه حضور در جنگ تحمیلی، این مخترع مشتاق را به طراحی ابزار دفاعی سوق داده اما در میان اندیشه های پویای وی، طراحی سمعک هایی برای ناشنوایان و پزشکان نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.
وی که ۴۶ سال سن دارد به گفته خودش تاکنون ۳۵ اثر و اختراع از جمله خفه کننده بمب، خنثی کننده بمب از راه دور، مین یاب، دزدگیر حرفه ای با ۱۰ کانال کنترل توسط گوشی، گیت ورود و خروج و کاوشگر مواد منفجره و مواد مخدر با برد یک کیلومتر، سمعک ناشنوایان و مین یاب جیبی با عمق ۹ متر را طراحی کرده است.
سمعکی که این مخترع به تازگی طراحی کرده نیز در صورت تولید انبوه می تواند تحول بزرگی در زندگی ناشنوایان ایجاد کند؛ اثری که در مراحل ثبت اختراع بوده و نیازمند حامی است.
مجال گفت و گو با یوسف افشانی در دفتر ایرنای مرکز آذربایجان غربی، فرصتی برای آشنایی بیشتر جوانان با یک مخترع خلاق و چالش های پیش رو نخبگان ایرانی را فراهم کرده است.
سوال: تاکنون چه تعداد از اختراعات خود را به ثبت رسانده اید؟
جواب: چهار اثر بنده در زمینه کاوشگرهای مواد منفجره دارای گواهی ثبت اختراع از طرف وزارت دفاع بوده و پنج اثر دیگر نیز آماده ثبت است؛ اولین خفه کننده بمب انفرادی در جهان با برد ۲۰ تا ۶۰ متر از مهمترین اختراعات بنده است که می تواند حافظ جان نیروهای نظامی و انتظامی در دفاع از مرزهای کشور باشد. تحریریه خبر شورا نیوز : ایرنا در برگه ثبت اختراع وی که به امضای رییس کمیسیون عالی ثبت اختراعات و اکتشافات دفاعی رسیده، آمده است: ‘ادعای کاوشگر مواد منفجره و مخدر یک نفره ( تک آنتن) و ۲ نفره (۲ آنتن) که در مرداد ۱۳۹۱ طی اظهارنامه شماره ۶۰۰ از سوی یوسف افشانی به دبیرخانه کمیسیون عالی ثبت اختراعات دفاعی ارایه شده بود در جلسه شماره ۱۱۰ این کمیسیون به تاریخ بهمن ۱۳۹۴ به عنوان اختراع نوع ۲ تصویب گردید’.
سوال: ایده اختراعات چگونه به ذهنتان می رسد؟
جواب: تمامی اختراعات من با توجه به نیاز کشور طراحی شده و هدفم خدمت به کشور و دفاع از آن است.
سوال: آیا اختراعی را به مرحله تولید رسانده اید؟
جواب: خفه کننده بمب را تاکنون به تعداد ۶۰ عدد تولید و به وزارت دفاع تحویل داده ام ولی به طور کلی استقبال از محصولات تولید داخل و حمایت از مبتکران و مخترعان بومی ضعیف است.
سوال: مسوولان استانی و کشوری چه حمایت هایی از شما کرده اند؟
جواب: چه مسوولان استانی و چه مسوولان کشوری تاکنون هیچ حمایتی از من نکرده اند؛ من با بیش از ۳۰ وزارتخانه و ارگان در خصوص اختراعات کاربردی خودم مکاتبه داشته ام ولی نه تنها نتیجه ای دریافت نکرده ام بلکه جواب نامه ام را هم نداده اند.
سوال: چه پیشنهادهایی برای حل مشکلات دارید؟
جواب: مرکزی برای حمایت از مخترعان و تولید اختراعات باید در مراکز استان ها راه اندازی شود؛ این مرکز به تدریج قابلیت تولید کالاهای وارداتی را خواهد داشت. در ایران جوانان گمنامی وجود دارد که هر یک از آنان می توانند بخشی از مشکلات داخلی را مرتفع کنند.
سوال: توصیه شما به نخبگان و مخترعان چیست؟
جواب: مخترعان باید انگیزه بالا و نیت خداپسندانه داشته باشند؛ اختراع و خلقت از صفات خداوند به شمار می رود چنانکه پروردگار از مشتی خاک، مخلوقات ارزشمندی را آفریده است که نمونه قبلی نداشتند. جوانان باید اختراعاتی در جهت رفع نیازهای کشور داشته باشد.
سوال: اختراعات شما تا چه میزان در جهت تحقق شعار سال /حمایت از کالای ایرانی/ بوده است؟
جواب: بعضی از اختراعات من نقش امدادی داشته و باعث نجات جان افراد می شود که این امر از منظر اسلام بالاترین کارهاست؛ تولید برخی از اختراعات بنده از جمله مین یاب و گیت های ورود و خروج می توانند در ابتدا موجب کاهش واردات و در صورت تولید انبوه به سایر کشورها صادر شود؛ این اختراعات در راستای حمایت از کالای ایرانی / تولید ملی، اقتصاد درون زا و برون نگر/ است.
سوال: به نظر شما آیا می توان با حمایت از مخترعان داخلی نیاز کشور به کالاهای خارجی را رفع کرد؟
جواب: امروزه نخبگان کشور از ظرفیت قابل توجهی در رفع نیازهای داخلی دارند اما بیشتر آنان ناشناخته هستند. حمایت از این افراد ایران را از واردات کالاهای خارجی بی نیاز خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی نیز گفت: این سازمان از تمام مخترعان و کارآفرینان استانی در راستای بومی سازی تولیدات و اختراعات حمایت می کند.
علی عبدلی ادامه داد: این مخترع هنوز در شهرک فناوری ارومیه مستقر نشده است و می تواند با مراجعه و درخواست در این شهرک مستقر شده و از امکانات، خدمات و تسهیلات شهرک های فناوری بهره مند شود.
وی افزود: این مخترع می تواند از امکانات و خدمات شهرک های صنعتی و واحدهای تولید و فناوری استان در جهت تجاری سازی اختراعات خود استفاده کند.
تحریریه خبر شورا نیوز : ایرنا بیشتر نخبگان و مخترعان ایرانی ساکن در ایران و سایر کشورها به رفع مشکلات مردم در سرزمین ابا و اجدادی خود علاقه مند هستند اما سیاست های حمایتی برای انگیزه بخشی به آنان باید اتخاذ شود.
بسیاری از کشورها حتی با مهاجرت تحصیل کردگان خود روبرو هستند اما علاوه بر حمایت از نخبگان ساکن در داخل کشور، با استفاده از سیاست های مختلف از جمله سیاست های توسعه، بازار کار و مهاجرت (اعطای تابعیت به فرزندان فرد مهاجرت کننده و نظایر آن) تلاش می کنند افراد مهاجرت کرده را نیز به کشور بازگردانند.
بعضی از این کشورها همچون هند و چین نهادهای خاص، تسهیلات و سیاست های ویژه ای را برای نخبگان تشکیل داده اند و بعضی دیگر نیز با شبکه سازی بین نخبگان و افراد تحصیل کرده در دانشگاه های برتر بین المللی و تخصیص مشوق های مالی برای ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان این ظرفیت را برای آنان فراهم کرده اند.
در ایران نیز سند راهبردی کشور در امور نخبگان از سال ۱۳۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، وزارت آموزش و پرورش و نهادی مرتبط دیگر اجرا شود.
اقداماتی در راستای این سند از جمله طرح خدمت تخصصی نخبگان، شناسایی و حمایت از برگزیدگان ادبی، هنری و علمی، طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم، اعطای جوایز تحصیلی، بورس های تحصیلی و فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری نیز اجرا شده است.
با وجود این طرح ها و داشتن چندین متولی در این حوزه طی ۴ سال اخیر نزدیک به یکهزار ایرانی تحصیلکرده خارج از کشور به وطن بازگشته اند اما به نظر می رسد باید با توان بیشتری در این زمینه جلو رفت.
ادامه کار و فعالیت این نخبگان در سرزمین مادری و جامعه امروز ایران مهم است و باید آماری از ماندگاری آنان و اطلاعات دقیق تری از شمار افراد تحصیلکرده، موفق و کارآفرین ایرانی خارج از کشور که می توانند برای امروز ایران مفید باشند، تهیه شود.
۸۱۳۵ /۳۰۷۲

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر