گزارش شهر
کد خبر : 5940
دوشنبه - 21 خرداد 1397 - 20:14

تداوم الگوی تاریخی تولید و معیشت در ایلام

[ad_1] به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، تولید کم رمق و بی توش و توان گیوه، جاجیم، دوار، گلیم و ده ها کالای دیگر از این دست در نگاه اول به عنوان نتیجه دگرگونگی تحول فراگیر اقتصادی، اجتماعی و تاریخی اجتناب ناپذیر و بدیهی است .بداهت این تغییر باعث شده چانه زنی برای […]

تداوم الگوی تاریخی تولید و معیشت در ایلام

[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، تولید کم رمق و بی توش و توان گیوه، جاجیم، دوار، گلیم و ده ها کالای دیگر از این دست در نگاه اول به عنوان نتیجه دگرگونگی تحول فراگیر اقتصادی، اجتماعی و تاریخی اجتناب ناپذیر و بدیهی است .
بداهت این تغییر باعث شده چانه زنی برای توجیه فنی ارجحیت کلاش به عنوان پای افزاری هزاران ساله در قیاس با کفش های حتی چینی تنها به تردید مخاطبان نسبت به توان ذهنی گوینده منجر می شود.
این نکته که چرخه صنایع دستی قافیه سرعت و حجم را به رقیب ماشینی و اکنون دیجیتال باخته است جای نفی و انکار ندارد.
با این وصف می توان امیدوار بود که با دگرگونی نوع نگاه در تولید و بازار عرضه، صنایع دستی به عنوان دست آفرینه های هنری هم باقی وهم از محور های اشتغال و تولید مناطق مختلف باشد، نگاه زیبایی شناسی و بازار هنری.
استان ایلام به دلایل متفاوت دیرتر از دیگر مناطق کشور پروسه گذار به سمت نوین شدن را آغازید که به نظر نه جای افسوس و نه این متن متناسب طرح و نه توان تحلیل آن را دارد.
اما از تبعات مرتبط این دیرپایی سنتی استان ایلام با مشخصه معیشتی دامپروری مبتنی بر کوچ و کوچروی و ساخت اجتماعی ایلیاتی، شانس بیشتر حفظ و حضور الگوهای تولید و مصرف سنتی در این دنیای بسرعت نوشونده است.
بر این اساس هنوز هم در محلات ایلام تولید و عرضه بسیاری از کالاهای سنتی مانند قالی، گیوه، جاجیم و .. ادامه دارد هرچند که زمان به ضرر آنها در حال گذر است و محل اصلی تمرکز فعالان صنایع دستی و تمشیت مسائل مربوط به آنان از مرکزهای اقتصادی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغییر یافته است.
روزگار فرش دستبافت و گلیم و کلاش سپری شده و اگر باید بمانند که دستکم ظرفیت شغلی و اقتصادی آن چنین حکم می کند تنها شانس بقای آنها تاکید بر کارکرد هنری و توجه به جذبه های بصری و تمسک به معیارهای زیبایی شناسانه بازار و مخاطبان است.
اهمیت و جایگاه صنایع دستی در طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استان ایلام و همچنین مناسبت تقویمی آن یعنی هفته صنایع دستی انگیزه گفت و گوی خبری با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام شد که خلاصه آن در پی آمده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اعتقاد دارد صنایع دستی استان ایلام از ظرفیت تولیدی و شغلی بالقوه و بالایی برخودار است که با سرمایه گذاری بیشتر و توجه و ارائه مشوق فعلیت می یاید.
عبدالمالک شنبه زاده از گلیم نقش برجسته به عنوان مهم ترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام در بازارهای خارجی نام برد و گفت: جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، گیوه بافی، نمد مالی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی،طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از دیگر رشته های صنایع دستی باقی مانده در این استان است.
وی یادآور شد: هفت هزار و ۶۰۰ صنعتگر در ۳۳ رشته صنایع دستی در بیش از ۱۰۰ کارگاه فعال به صورت رسمی فعالیت می کنند که بیش از نیمی از آنها در بخش تولید گلیم نقش برجسته فعال هستند.
وی اظهار کرد: سال گذشته در مجموع به ارزش ۱۰میلیون و ۴۰۰ هزار دلار انواع صنایع دستی از این استان به خارج از کشور صادر شد.
وی با بیان محبوبیت صنایع دستی ایلام در بازارهای بین المللی، گفت: دست آفرینه صنعتگران استان ایلام سال گذشته به ۱۵ کشور در خاورمیانه و اروپا صادر شد.
وی گلیم، جاجیم و نمد را از مهم ترین اقلام صادراتی استان ایلام درحوزه صنایع دستی عنوان و تصریح کرد که ظرفیت صادراتی صنایع دستی ایلام بسیار بیشتر از میزان کنونی است.
**عرضه نمایشگاهی و فروش ۳۵۰ میلیارد ریالی صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام با بیان اینکه سال ۹۶ در مجموع ۲۲ نمایشگاه صنایع دستی در این استان برگزار شد، گفت: در نتیجه برگزاری این نمایشگاه ها صنعتگران از محل فروش صنایع دستی ۳۵۰ میلیارد ریال درآمد کسب کردند.
شنبه زاده افزود: این نمایشگاه ها نوروزی، منطقه ای، دهه فجر، اربعین و بازارچه های موقت بودند که نقش موثری در فروش صنایع دستی استان ایلام داشته اند.

**پرداخت ۴۲ میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران ایلامی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: سال گذشته ۴۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات به صنعتگران ایلامی پرداخت شد که این تسهیلات برای راه اندازی ۷۸۵ شغل خانگی و ۱۰ کارگاه صنایع دستی به متقاضیان پرداخت شده است.
شنبه زاده فروش را موتور نقدینگی و چاره ساز اصلی تولید عنوان کرد و افزود: نبود شبکه فروش محصولات مهمترین مشکل بخش صنایع دستی در این استان است.
وی تاکید کرد: بازاریابی، ایجاد بازار و صادرات محصولات صنایع دستی در این استان رویه مشخصی نداشته و تولید کننده نیز توان تولید و فروش به صورت همزمان را ندارد.

** محرومیت فعالان صنایع دستی ایلام از خدمات بیمه ای مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران این استان از سال ۹۲ تاکنون متوقف شده است.
شنبه زاده با بیان اینکه ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران استان از سال ۸۹ تا ۹۲ انجام شد، اظهار کرد: از مجموع بیش از هفت هزار صنعتگر این استان در این مدت تنها ۷۲۴ نفر بیمه شده و حدود ۲ هزار نفر نیز اکنون متقاضی دریافت خدمات بیمه ای هستند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه صنعتگران متقاضی زیادی خواهان بیمه شدن هستند اما به دلیل محدود شدن ظرفیت استان امکان بیمه کردن آنها وجود ندارد و تنها می توانند به صورت شخصی از طریق صندوق بیمه هنرمندان وزارت ارشاد اقدام کنند که پروسه آن بسیار زمانبر است.
وی اضافه کرد: فعالیت در حوزه صنایع دستی بسیار سخت و طاقت فرساست و باید زمینه بیمه شدن صنعتگران این حوزه فراهم شود از طرفی محصولات صنایع دستی برای تصاحب بازارهای داخلی و خارجی نیازمند تغییر و تحول اساسی هستند و صنعتگران این حوزه باید به سمت تولید محصولات بر اساس سلیقه و نیاز مشتریان حرکت کنند.
**۲ روستای هدف صنایع دستی در ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: ۲ روستای پشت قلعه آبدانان و زنجیره چرداول به عنوان روستای هدف صنایع دستی در حوزه حصیربافی و گلیم نقش برجسته انتخاب شده اند.
شنبه زاده افزود: این روستاها علاوه بر روستای هدف گردشگری روستای هدف صنایع دستی نیز هستند و شناسایی و برنامه ریزی برای تقویت و احیای رشته های صنایع دستی از برنامه هایی است که در طرح روستاهای هدف صنایع دستی پیگیری می شود.
وی تاکید کرد: روستاهای هدف صنایع دستی می توانند در برند سازی رشته های صنایع دستی استان تاثیرگذار باشند و این مناطق با یک صنعت دستی خاص معرفی و در سطح ملی و جهانی شناخته می شوند.
۲۰ تا ۲۷ خرداد ماه به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.
۶۰۳۲/۶۰۳۴

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر