[ad_1]

امان محمد حمیدزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر حصارکشی، احداث جاده سلامت، نصب سیستم روشنایی و دوربین های مدار بسته از دیگر اقدامات در دست انجام در گورستان باستانی مجموعه زیارتی خالدنبی (ع) است.
وی افزود: برای عملیات اجرایی این فعالیت ها درمجموع ۶ میلیارد ریال اعتبار توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان درسال جاری پیش بینی شده و هم اکنون پیمانکار مربوطه مشغول فعالیت است.
حمیدزاده با قدردانی از اقدامات اداره کل میراث فرهنگی گلستان، اضافه کرد: علاوه بر اقدامات عمرانی درحال انجام، گورستان باستانی خالدنبی (ع) دارای نگهبان بوده که وظیفه حفاظت از این مجموعه تاریخی و جلوگیری از بروز برخی حوادث احتمالی همچون آتش سوزی را برعهده دارد.
وی با اشاره به آتش سوزی چند هفته پیش در گورستان باستانی مجموعه زیارتی و گردشگری خالدنبی (ع) کلاله که به دلیل سهل انگاری برخی از گردشگران خارجی رخ داد، تصریح کرد: دراین حادثه که با اقدام بموقع نگهبان در اسرع وقت خاموش شد، حدود ۷۰۰ مترمربع از علف های درون این گورستان و سه یا چهار هکتار از مراتع اطراف آن آتش گرفت اما به خود گورستان و سنگ بناهای آن آسیبی نرسید.
دبیر سازمان مردم نهاد مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی (ع) کلاله، ابراز امیدواری کرد: با انجام اقدامات عمرانی در گورستان باستانی این مجموعه، از این پس وقوع حوادث طبیعی و یا خسارت زدن به بناهای سنگی مزارها به حداقل برسد.
به گفته وی، هرساله دهها هزار نفر زائر و گردشگر از مناطق مختلف کشور، گلستان و استان های مجاور و برخی جهانگردان خارجی از مجموعه زیارتی و گردشگری خالدنبی(ع) ، گورستان باستانی، مناظر و چشم اندازهای طبیعی آن بویژه در فصل بهار بازدید می کنند.
به گزارش ایرنا، زیارتگاه خالد نبی، محل دفن خالد نبی (خالد بن سنان) است و در وب سایت بقعه خالد بن سنان در معرفی وی به نقل از کتاب ناسخ التواریخ آمده است: خالدبن سنان (ع) شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن حضرت آدم (ع) و در سال ۵۳۰ میلادی بر تخت نبوت نشسته و مردم زمان خود را به شریعت حضرت عیسی (ع) دعوت می کرد و نسب آن حضرت به حضرت اسماعیل ذبیح الله (ع) می رسد.
خالدبن سنان (ع) در سرزمین عدن در یمن می زیسته است و از قبیله «بنی عبس بغیض» می باشد و از آنجایی که در زمره پیامبران تبلیغی بدون کتاب و آخرین مبلغ دین مسیح بوده، وظیفه اش ایجاب می کرد که به عنوان مبلغ دینی به همه جا سفر کند و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت کند.
فاصله زمانی بین ظهور خالدنبی (ع) و ولادت خاتم الانبیا، چهل سال است، به عبارت دیگر خالدبن سنان (ع)چهل سال پیش از ولادت خاتم الانبیا به ظهور می رسد.
همچنین در نزدیکی و پایین‌تر از بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ای به نام پنج شیر و همچنین چشمه خضر قرار دارند.
طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همراهان وی بوده‌است که همگی آنها مورد توجه و احترام ترکمن‌ها هستند.
در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و پیوسته به آن و بر روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آنها به مراتب کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است، گورستان عظیمی دیده می‌شود که در آن سنگ مزارهای استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر ۲ متر در آن دیده می‌شود.
مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبدکاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای نمونه گردشگری گچی سو، در ارتفاع ۷۰۰ متری کوه گوگجه داغ یا تانگری داغ و در قسمت شرقی هزار دره در شرق استان گلستان واقع شده ‌است.
قبرستان باستانی مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی(ع) را یکی از اسرار آمیزترین مناطق گردشگری کشور می دانند به این دلیل که هنوز در خصوص زمان و چگونگی پیدایش آن ابهامات فراوانی وجود دارد و در گذشته در محوطه آن بیش از ۷۰۰ قطعه از سنگ های استوانه ای چلیپا شمارش شده است.
شهرستان کلاله با افزون بر ۱۱۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.
/۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام /*

[ad_2]

لینک منیع :

به اطلاع میرساند تین خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و این رسانه در خصوص محتوای آن هیچ مسولیتی ندارد