دسته‌بندی نشده
کد خبر : 5400
چهارشنبه - 10 خرداد 1396 - 16:10

ظریف: اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا خلاف برجام است

وزیر خارجه گفت:‌ آمریکایی‌ها باید به این نتیجه برسند که ما امنیت و پیشرفت اقتصادی‌مان را از مردم‌مان می‌گیریم و این کارها هیچ تأثیری بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ندارد؛ تحریم‌های جدید مخالف برجام است.

ظریف: اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا خلاف برجام است

به گزارش “شورا نیوز” به نقل از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ظهر امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین چالش ما در این منطقه، وضعیت منطقه است؛ به هر حال سیاست خارجه منحصر به وزارت خارجه نیست کل کشور باید در زمینه وضعیت منطقه تامین امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیج شوند.

وی افزود: جمهوری اسلامی نیروی ثبات بخش در منطقه بوده و لازم  است این ثبات را با همراهی، همکاری و همیاری همسایگامان در منطقه پیش ببریم و این موضوع اصلی در دولت آینده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما برای حفظ امنیت خودمان در منطقه به منطقه امن و همسایگان امن نیاز داریم و تلاش‌هایی که برای ایجاد تفرقه مطرح می‌شود را مغایر امنیت منطقه می‌دانیم، معتقدیم به جای تلاش برای پیدا کردن راهکارهایی برای فرار از واقعیات این منطقه و عواملی که باعث افراط‌گرایی و گسترش تروریسم در منطقه شده تلاش‌هایی از طرف کسانی که خودشان مسئول این وضعیت بد بودند معلوم شد که به نتیجه نخواهد رسید.

ظریف درباره بنیاد علوی و ارتباطش با دولت ایران گفت: بنیاد علوی نیویورک یک سازمان غیروابسته به دولت ایران است و یک سازمان غیردولتی آنها خودشان مسئولانی دارند و ارتباطی با جمهوری اسلامی ندارند. بنیاد علوی یک موسسه خیریه و غیرانتفاعی است که فعالیت‌های نودوستانه و آموزشی دارد و هر اقدام و اتهامی درباره رابطه این موسسه با جمهوری اسلامی ایران از نظر جمهوری اسلامی‌ بی‌اساس است و جمهوری اسلامی نقشی در این ارتباط ندارد.

ظریف در پاسخ به این سؤال که گفته شده یک هواپیمای سعودی حریم هوایی ایران را نقض کرده و با اجازه و نظر وزارت دفاع و خارجه از ایران عبور کرده است آیا این مطلب صحت دارد، اظهار داشت: بنده وقتی این خبر را به نقل از یکی از نمایندگان مجلس شنیدم با ستاد کل تماس گرفتم و سؤال کردم، وزارت خارجه هیچ وقت در جریان این موضوع نبوده و فکر می‌کنم وزارت دفاع هم در جریان نبوده است.

وی در ادامه افزود: یک اتفاق معمولی رخ داده و هواپیمایی که با مسیر پروازی که ثبت شده وارد کشور شده اما می‌خواسته مسیر خود را تغییر بدهد یعنی از یک مبدأ می‌خواسته به مقصدی برود اما هم مبدأ و هم مقصد خود را تغییر داده بوده و هواپیما هم حامل کارشناسان نفتی بوده و اینها اطلاعاتی است که بنده دیروز به دست آوردم و کسی در وزارت خارجه اطلاع نداشته است.

وزیر خارجه ادامه داد: بر اساس روش معمولی که وجود دارد دوستان هواپیمای کشوری با پدافند هماهنگ می‌کنند و به هواپیما این انتخاب را می‌دهند یا بنشیند و مسیر خود را اصلاح کند و یا برگردد که هواپیما تصمیم می‌گیرد برگردد. در هیچ کدام از این مراحل وزارت خارجه نقش و دخالتی و اطلاعی هم نداشته و نباید هم داشته باشد و یک کار عادی و معمولی است که احتمالاً در میان چند صد پرواز که هر روز از فضای جمهوری اسلامی عبور می‌کنند این اتفاق هم می‌افتد و هیچ منظور سیاسی نباید به آن واگذار کنیم.

ظریف در پاسخ به این سؤال که اخیرا یکی از نماینگان سابق مجلس درباره بحثی رابطه شما با سردار سلیمانی مطرح کردند نظر شما در این خصوص چیست؟ مطالبی که ایشان بیان کردند شرم‌آور است و حتماً از ایشان می‌خواهم که رسماً عذرخواهی کرده و توبه کند به خاطر این تهمت بسیار ناروایی که نه به وزیر خارجه و شخص من بلکه به جمهوری اسلامی زده است. حتماً ایشان باید توبه کند و بنده به عنوان یک برادر کوچکتر به ایشان پیشنهاد می کنم این کار را سریعتر انجام دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پیگیری حقوقی می‌کنید یا خیر، گفت: گرچه علاقه‌ای تاکنون نداشته‌ام این کار انجام شود چون اگر می‌خواستم از این تهمت‌های بی‌شماری که می‌زنند پیگیری حقوقی کنم باید یک اتاقی در دادگستری اجاره می‌کردم اما این یک مورد را با توجه به علاقه‌ای که شخصاً به سردار سلیمانی دارم و رابطه بسیار خوبی که بنده و ایشان داریم این حرف برای بنده و همکارانم در وزارت خارجه گران تمام شد و حتما پیگیری حقوقی می‌کنیم مگر اینکه ایشان خودش معذرت‌خواهی و مهمتر از آن توبه کند.

وزیر امور خارجه درباره اعمال تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا، اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید به این نتیجه برسند که ما امنیت و پیشرفت اقتصادی‌مان را از مردم‌مان می‌گیریم و این کارها هیچ تأثیری بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ندارد و حتما به موقع اقدام خواهیم کرد و اقدام‌هایی هم از قبل انجام داده‌ایم، به سایر اعضای ۵+۱ اطلاع دادیم که این اقدام مخرب است و مخالف برجام است و آنها برای ممانعت از این کار اقدام کنند.

ظریف درباره انفجار امروز در کابل و در نزدیکی سفارت ایران، گفت: در جلسه هیأت دولت بودم که خبردار شدم که وسیله انفجاری قوی‌ای در نزدیکی سفارت ما در کابل منفجر شده متأسفانه خسارت سنگینی به ساختمان سفارت وارد شده و تعدادی از همکاران ما دچار جراحت سطحی شدند و فاجعه‌ای برای همکاران ما رخ نداده اما متأسفانه کسانی که در آن منطقه حضور داشتند تعدادی‌شان کشته شدند که به دولت افغانستان و خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم و برای مجروحین آرزوی شفای عاجل داریم.

وی ادامه داد: این کار نشان‌دهنده این است که تروریست تکفیری مرز نمی‌شناسد و هر روز قربانی می‌گیرد و هر چه سریعتر کشورهای منطقه به جای اینکه به سوی بیگانگان بروند باید با یکدیگر متحد شوند و با تروریست تکفیری مقابله کنند که جمهوری اسلامی در این مسیر همراه همه کشورهای منطقه است بدون استثناء همه کشورهای منطقه می‌توانند بر حمایت جمهوری اسلامی برای مقابله با تروریسم تکفیری حساب کنند.

انتها پیام/