یک عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان ضمن بررسی آرایش اصول گرایان به طرح این پرسش پرداخت که چرا تندروها از شعارهای مردم‌انگیزانه نامزدهای اصولگرا در انتخابات ۱۳۹۶ بدون نگرانی حمایت می‌کنند و خود پاسخ داد: به دلیل کابوس پیروزی روحانی چراکه اگر دوباره روحانی پیروز شود منابع قدرت سیاسی و اقتصادی برخی ناامن و نقشه آنها با مشکل روبه رو می‌شود. لذا آنان سراسیمه و درست مثل ترامپ به هر شعار غیر واقعی اقتصادی برای جذب مردم متوسل شده‌اند.

به گزارش شورا نیوز محمد سالاری در تحلیل مناظره‌ اول کاندیداها گفت: وقتی احمدی‌نژاد شعارهای دهان پرکن می‌داد اصولگرایان برایش کف می زدند تا او بتواند رای مردم را بگیرد و علیه اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و تحول طلبان و طبقه متوسط عمل کند.

وی ادامه داد: اما در نهایت دیدیم که او فقط وعده‌های بزرگ می‌داد بدون اینکه بگوید با چه منابعی و به چه طریقی می‌تواند این شعار‌ها را به سرانجام رساند. او هیچگاه نگفت که چرا مقامات دولتش وعده‌های شیرینی را که او می‌دهد نتوانستند اجرا کنند.او فقط شعار تحریک‌آمیز می‌داد و پاسخگو نبود. احمدی نژاد می‌گفت پول مردم را سر سفره مردم می‌آورم، ولی بعدها توضیح نداد چرا این پول سر از سفره بابک زنجانی‌ها سر در آورد.

به گفته او، احمدی نژاد مدام می‌گفت ما می‌خواهیم مدیریت جهانی کنیم و و ادعای مدیریت آمریکای لاتین را داشت و در آن جا خانه‌سازی می‌کرد تا آمریکا را در حیاط خلوتش به زمین بزند و در عین حال می‌گفت مردم این قطعنامه‌هایی را که علیه ایران تصویب شده کاغذ پاره می دانند و تحریم اقتصادی هرگز نمی تواند به کشور ما صدمه بزند.

این عضو شورای عالی حزب همبستگی با اشاره به تاثیر جدی تحریم ها و قطع نامه ها بر وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور، تصریح کرد : تحریم ها و قطع نامه ها نه‌تنها به منافع ملی ضربه زد بلکه زندگی روزانه مردم را با مشکل مواجه کرد. موضوعی که هیچ‌گاه احمدی‌نژاد و حامیانش درک نکردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: وقتی ایران در سال ۱۳۹۲ در آستانه بحران امنیتی و اقتصادی قرار گرفت این اکثریت مردم بودند که با مشارکتشان در انتخابات تندروها را غافلگیر کردند و روحانی را به پیروزی رساندند و روند عادی‌سازی در کشور بحران زده ایران پا گرفت. اگرچه تندرو‌ها یک روز دولت روحانی را برای اعمال فشار رها نکردند.

سالاری افزود: در سال ۱۳۹۶ درست همان نیروی اقتدارگرا برای جذب آرای مردم و زدن رقیب اصلاح‌طلب خود دوباره متوسل به عوام فریبی و مردم‌انگیزی مخرب با «دوز بیشتر» شده است.

او سپس با انتقاد از طرح برخی شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه در خلال تبلیغات انتخاباتی این دوره، گفت: متاسفانه در این ایام شاهد هستیم که یک نفر وعده دو و نیم برابر کردن درآمد کشور در ۴ سال و یکی دیگر وعده ایجاد ۵ میلیون شغل و آن یکی ۶ میلیون شغل و یارانه سه‌برابری می دهد یعنی بازاری ایجاد کرده اند که «هزار وعده خوبان که یکی هم وفا نکند.»

این فعال سیاسی ادامه داد: این شعارها مانند همان شعارهایی است که پیشتر احمدی نژاد در انتخابات مطرح می کرد. او هیچگاه نمی‌گفت چگونه می‌خواهم مدیریت جهانی کنم رقبای روحانی هم نمی‌آیند بگویند چگونه می‌خواهند دارایی کشور را دو ونیم برابر کنند و چگونه می‌خواهند منابع پرداخت یارانه‌ها را تامین کنند! آنها نمی‌آیند بگویند کدام اقتصاددانی از «برنامه‌های غیرعملی اقتصادی» آنها دفاع می‌کند. چون هیچ اقتصاد دان حرفه‌ای و دانایی از دو و نیم برابر شدن دارایی کشور در یک زمان کوتاه دفاع نمی‌کند. چون لازمه این افزایش رشد اقتصادی بالای بیست و پنج در صد نیاز است در حالی که در سه دهه گذشته هیچ کشور اخیرا توسعه یافته‌ای مثل چین، برزیل و هند رشد مستمر بیش از سیزده در صد نداشته‌ است.

سالاری ضمن بررسی آرایش اصول گرایان به طرح این پرسش پرداخت که چرا تندروها از شعارهای مردم‌انگیزانه نامزدهای اصولگرا در انتخابات ۱۳۹۶ بدون نگرانی حمایت می‌کنند و گفت: پاسخ یک جمله است «کابوس پیروزی روحانی ». چراکه اگر دوباره روحانی پیروز شود منابع قدرت سیاسی و اقتصادی تندروها ناامن می‌شود و نقشه آنها با مشکل روبه رو می‌شود. لذا آنان سراسیمه شده‌اند و درست مثل ترامپ به هر شعار غیر واقعی اقتصادی برای جذب مردم متوسل شده‌اند .

این عضو شورای عالی حزب همبستگی با اشاره به رویکرد خطرناک برخی نامزدهای انتخاباتی اعلام کرد: این مساله از چند منظر منافع ملی را تهدید خواهد کرد. اول اینکه شما به برخی از حامیان سازمان یافته یک کاندیدا توجه کنید. همان ها هستند که از احمدی‌نژاد دفاع کردند و در دوره روحانی به سفارتخانه ها یورش بردند. دوم اینکه بخاطر ادامه کارشکنی ها ما حداقل با ده میلیون فقیر و کثرت جمعیت ناکام در شهرها روبه رو هستیم. جمعیتی که در افق زندگی خود چشم انداز مثبتی نمی‌ببیند.

او ادامه داد: برای بخشی از این جمعیت ناکام شعارهای به ظاهر اقتصادی مثل یارانه دویست و پنجاه هزار تومان می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. سوم اینکه این شعارها می‌تواند خط مشی‌های قابل اجرا و توسعه گرای دولت روحانی را ( که در چهار سال گذشته کشور ما را از بحران دور کرد) با مشکل روبه رو کند.

سالاری در پایان افزود : بر اساس مقایسه این انتخابات با انتخابات گذشته پیروزی روحانی را برای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان همچون پیروزی در سال ۱۳۸۰ باید نزدیک دانست ولی ما نباید از خطر پیامد عوام‌فریبی در اقتصاد نقاط کور جمعیتی غافل شویم. از این رو اقشار دلسوز طبقه متوسط ایران هم خودشان باید به روحانی رای دهند و هم مثل انتخابات ۱۳۷۶، ۱۳۸۰و ۱۳۹۲ بتوانند دیگران را به نفع روحانی به سر صندوق‌های رای بیاورند.