انتخابات 96 » شهر ورزش
کد خبر : 4963
پنجشنبه - 14 اردیبهشت 1396 - 17:20
رییسی در رادیو ورزش

ورزش تنها زبان بین‌المللی است که نیاز به ترجمه ندارد/ با گسترش ورزش همگانی می‌توان استعدادهای ورزش قهرمانی را کشف کرد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معتقد است امروزه ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی در دنیا شناخته می‌شود.

ورزش تنها زبان بین‌المللی است که نیاز به ترجمه ندارد/ با گسترش ورزش همگانی می‌توان استعدادهای ورزش قهرمانی را کشف کرد

به گزارش «شورا نیوز» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت‌الاسلام سید ابراهیمی رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه صدای انتخاب که صبح امروز از رادیو ورزش پخش شد با اشاره به اهمیت ورزش و اختصاص جایگاه بالا در قانون اساسی به مقوله ورزش گفت: ورزش به دلیل کارکردهای بسیاری که دارد به عنوان مهمترین پدیده اجتماعی در قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور به آن توجه شده است.

وی در ادامه افزود: اهمیت ورزش تا آنجایی است که دولت مکلف شده تا در کنار آموزش و پرورش، ورزش را نیز گسترش دهد و این کارکرد ورزش آن را به یک مسئله فرابخشی و فراسازمانی تبدیل کرده و ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی محدودیت سنی ندارد و باید گفت این پدیده تضمین‌کننده آرامش و سلامت جامعه و همچنین متضمن نشاط و افزایش روحیه در جامعه است و ورزش یکی از شاخصه‌های توسعه در کشورها است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های پیشرفت در جامعه بحث ورزش است اظهار داشت: در قانون اساسی از ورزش به عنوان یک ضرورت نام برده شده است و یکی از عوامل اصلی شاخصه‌های توسعه در کشورها میزان پیشرفت در بحث ورزش است.

رئیسی در پاسخ به این سوال که برنامه شما در جهت گسترش ورزش قهرمانی، همگانی،تندرستی چیست، گفت: هر عنوان یاد شده اهمیت خاص خود را دارند اما جایگاه ورزش همگانی اهمیت بیشتری دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در محیط‌ های آموزشی و مدارس باید زیرساخت‌ها و امکانات لازم و همچنین فرهنگ‌سازی در بحث ورزش ایجاد شود و ورزش باید به عنوان یک اصل در میان جوانان نهادینه شود و از ابتدای کودکی مقوله ورزش باید برای جوانان و کودکان ما نهادینه شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با گسترش ورزش همگانی می‌توان استعدادهای افراد را بهتر شناخت گفت: اگر ورزش همگانی را توسعه دهیم می‌توان در کنار ان افرادی که استعداد ورزش قهرمانی دارند شناسایی کنیم تا با دادن امکانات به آنها برای کشور افتخارات زیادی کسب کنند و یک مسئله دیگر توسعه ورزش در ادارات و سازمان‌ها است که این مسئله تاثیر بسیار زیادی در گسترش روحیه نشاط و شادابی در ادارات دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: رسانه ملی نقش ویژه‌ای در نهادینه کردن بحث ورزش همگانی دارد و بنده برنامه‌ای که صبح جمعه از صدا و سیما که مربوط به ورزش همگانی است را می‌بینم اما باید گفت این برنامه‌ها باید گسترش پیدا کند تا ورزش همگانی به عنوان یک فرهنگ در جامعه شناخته شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گسترش ورزش‌های بومی و محلی در کشور اظهار داشت: ورزش های بومی و محلی را باید به همه معرفی کرد و به طور مثال در گنبد کاووس اسب‌سواری به عنوان ورزش بومی گسترش یافته است و همچنین در جویبار نیز کشتی به عنوان ورزش بومی و محلی مطرح است.

وی گفت: مسئله اول در ورزش بومی و محلی معرفی آن در داخل کشور و همچنین در عرصه‌های بین‌المللی است و مسئله بعدی گسترش جشنواره‌های ورزش های بومی و محلی است که نقش بسیار مهمی در معرفی این ورزش در کشور دارد.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه ورزش حرفه‌ای یک کار تجاری است اظهار داشت: ورزش حرفه‌ای را باید گسترش داد چرا که یک ورزش پول ساز در دنیا است و بسیاری از کشورها مانند برزیل و آرژانتین بخشی از درآمدشان از صنعت ورزش است. از این رو باید بخش اقتصاد ورزش را گسترش داد و بنگاه‌های خصوصی را به سرمایه‌گذاری در ورزش ترغیب کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید ساز و کارهای کمک بخش خصوصی به ورزش را تسهیل نمود و در کنار خصوصی‌سازی رشته‌های ورزشی بخش خصوصی در این راستا توانمند کرد تا بتوانند اقدامات تاثیرگذاری در بخش ورزش صورت دهند و به طور مثال آستان قدس رضوی یکی از بهترین ورزشگاه‌های حال حاضر کشور را با بودجه داخلی خود ساخته است.

وی با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در ورزش گفت: ما باید به سمتی برویم که باشگاه‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در این راستا باید به بخش خصوصی کمک کرد تا این باشگاه‌ها اداره و به بهترین شکل آنها را مدیریت کنند.

رئیسی با بیان اینکه باید در ورزش قهرمانی به عنوان یک ورزش مدال‌آور سرمایه‌گذاری کرد گفت: معتقدم ورزش قهرمانی باعث ایجاد نشاط و شادمانی در کشور می‌شود چرا که ورزشکاران با مدال‌آوری خود باعث خوشحالی همه جامعه می‌شوند و در این راستا حتما سه ارگان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها باید در کنار یکدیگر باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در ورزش قهرمانی به برخی از رشته‌های ورزشی کمتر توجه شده است گفت: از همه رشته‌ها باید به صورت عادلانه حمایت گردد در کنار رشته‌های والیبال، فوتبال، فوتسال و بسکتبال به رشته‌های دیگر نیز اهمیت داده شود تا آنها به مرحله مدال‌آوری برسند.

وی افزود: برنامه کوتاه مدتی برای المپیک ۲۰۲۰ و برنامه میان مدتی هم برای المپیک بعدی داریم چرا که مسئله مدال آوری و قهرمانی بسیار اهمیت دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ورزش تربیتی و پرورشی در مدارس، ورزش قهرمانی، ورزش حرفه ای و از همه مهمتر ورزش همگانی است و گسترش آن باید بر انواع دیگر ورزش ها در اولویت باشد چرا که از دل ورزش همگانی ورزش حرفه ای و قهرمانی بیرون می آید.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه ورزش موجب ایجاد نشاط در جامعه می شود ، تصریح کرد: ورزش همگانی از ایجاد ناهنجاری های اجتماعی و اعتیاد پیشگیری میکند و موجب تقویت روحیه همه اقشار جامعه میشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطابق قانون اساسی خروجی ورزش باید تربیت انسان های متصل به ارزش ها باشد برنامه شما در این رابطه چیست، اظهار داشت: انسان وقتی با ورزش به خود سختی و زحمت می دهد بهتر از افراد دیگر می تواند به تربیت روح و جان خود اقدام کند.

حجت الاسلام رئیسی افزود: در جامعه، اخلاقی ترین افزاد قهرمانان و ورزشکاران هستند به عنوان مثال در میان مردم ما پوریای ولی و تختی بیشتر براساس مردانگی و پهلوانیشان شناخته شده اند لذا رابطه نزدیکی میان اخلاق و ورزش وجود دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از پهلوانان ما حضرت علی (ع) است که به عنوان الگوی اخلاق برتر شناخته شده اند و در عرصه های نبرد هم پهلوان و قهرمان بوده اند.

وی بیان داشت: ورزش ما همراه با مردانگی است که میتواند گذشت و دستگیری از دیگران را در خود جای بدهد مثلا دختر شطرنج باز ما که امکان قهرمانی را داشت در مقابل ناباوری رسانه ها با حریف اوکراینی خود چگونه رفتار کرد؟ همه دیدیم که بخاطر اینکه حریفش بر بالین دوست بیمارش حاضر شود آن کار بزرگ را انجام داد.

حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی رکن رکین برنامه ریزی های کشور است راهبرد مقاوم سازی اقتصاد با پتانسیل های ورزشی چگونه امکان پذیر است، بیان داشت: یکی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی کمک به رشد ورزش متناسب با شرایط اقلیمی است مثلا جویبار مهد کشتی است باید به تقویت کشتی در این منطقه توجه کنیم در شهرهای ساحلی پتانسیل ورزش های آبی وجود دارد که باید آن را تقویت کنیم.

این کاندیدای انتخابات ادامه داد: در ورزش بحث شفاف سازی اقتصادی بسیار اهمیت دارد مثلا اگر در باشگاه های فوتبال شفاف سازی صورت گیرد بسیاری از حرف و حدیث ها پایان می یابد.

وی تصریح کرد: در ورزش همگانی باید به توسعه فرهنگی توجه جدی کنیم در ورزش حرفه ای باید در جهت گسترش اقتصاد ورزشی گام برداریم در این مسئله بخش خصوصی میتواند کمک کننده باشد لذا باید این بخش را تقویت کنیم، شمشیر بازان و دو میدانی کاران در عرصه المپیک افتخار آفرینی کردند بنابراین باید این دو رشته را مورد توجه بیشتر قرار دهیم.

حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر اینکه فوتبالیست های جوان ما می توانند به مربی های بزرگی تبدیل شوند که هم برای خودشان و هم برای کشور ارز آوری دارند، ادامه داد: پیشنهاد می کنم که در وزارت ورزش بخشی را برای مطالعه روی اقتصاد ورزشی و فعال کردن آن ایجاد کنیم ورزشکاران و نام آوران نیز با این موضوع موافق هستند.

وی در پاسخ به اینکه رکود و تورم یکی از مشکلات کنونی کشور است برنامه شما در زمینه رونق کسب و کار ورزشی چیست، گفت: باید نقش و مشارکت مردم را در این زمینه تقویت کنیم باید تولید کنندگان تجهیزات ورزشی داخلی را مورد حمایت قرار بدهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت باید حامی تولید کننده داخل باشد و تسهیلاتی را در زمینه تولید تجهیزات ورزشی به آنان بدهد دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند بلکه باید میدان را برای حضور و نقش آفرینی این بخش باز کند.

حجت الاسلام رئیسی تاکید کرد: ما سود را برای فعالان عرصه ورزشی تضمین می کنیم و جذب ورزشکاران ماهر مورد تاکید ما می باشد.

وی نقش تماشاگر در ورزش را مهم دانست و گفت: می توانیم کاری کنیم که دولت هزینه زیادی نکند بلکه نقش حمایتی داشته باشد و نقش مردم پررنگتر شود.

این کاندیدای انتخابات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه تان برای تضمین سود اقتصاد ورزشی چیست، گفت: در هر عرصه ای اگر سرمایه گذاری تضمین شده نباشد سرمایه گذار وارد نمی شود دولت باید حمایت کند تا سرمایه گذار بیاید ما برای بخش خصوصی در عرصه ورزشی جایگاه خاصی قائل می شویم حمایت می کنیم تا آنان کارآفرینی کنند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه کارکردهایی که ورزش در جامعه دارد، شاید صدها کار فرهنگی هم نتواند این میزان کارکرد را داشته باشد، اظهار داشت: افزایش امنیت اجتماعی و همگرایی قومی و همچنین افزایش نشاط و کارآمدی و رونق کسب و کار در جامعه از کارکردهای مهم ورزش است.

وی با اشاره به اینکه کارکرد ورزش در افزایش نشاط بسیار مهم است و در ارتقای جایگاه بین‌المللی ورزش قهرمانی هم اثر به سزایی دارد، ادامه داد:‌ یکی از دستاوردهای مهم ورزش، کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان است به طوری که گفته می‌شود وقتی ورزش کنیم، نوبت به درمان نمی‌رسد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هرجا که ما ورزشگاه بسازیم کمتر نیازمند توسعه بیمارستان‌ها هستیم، تصریح کرد: البته ساخت بیمارستان یک ضرورت مهم است اما بیمارستان، مدرسه، مسجد و ورزشگاه باید در کنار هم دیده شوند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای اجتماعی ورزش به روز هنجارهای مثبت در فرد و جامعه است، گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی در پرتو ورزش می‌تواند صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگرش شما به حوزه ورزش بانوان چیست، اظهار داشت: دختران ۵۰ درصد از نسل جوان ما و مادران آینده هستند و سلامتی دختران و زنان ما به معنای سلامتی و نشاط نسل بعد است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یکی از تبعیض‌های بزرگ در دنیا درباره دختران و زنان و همچنین در نظر نگرفتن نیازهای آنان در زمینه ورزش است، گفت: لازم است نیاز زنان در زمینه ورزش به سهولت ایجاد شود و تنها نباید شعار داد و باید این مسئله در عرصه اجرا و عمل صورت گیرد .

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه سرانه ورزشی دختران و زنان نباید از سرانه ورزشی پسران و مردان کمتر باشد، متذکر شد: دولت در قبال نشاط و سلامتی دختران و زنان وظیفه دارند و عدالت اقتضا می‌کند که برای آنان نیز به اندازه مردان امکانات ورزشی در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از توان علمی اساتید حوزه تربیت بدنی و ورزش یک ضرورت است، گفت: اگر ما از استادان و محققان ورزش بهره نبریم، ورزش ما سنتی خواهد بود نه علمی و امروز ورزش نیازمند خلاقیت و نوآوری‌ست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ورزش باید با آ‌خرین یافته‌های علم و پژوهش همراه باشد، افزود: هر نوع توسعه در ورزش باید توام با علم و دانش باشد و ورزش سنتی باید با علم و استفاده از فناوری روز توام باشد تا توسعه واقعی پیدا کنند و دانشگاه‌ ما باید کنار باشگاه تعریف شود.

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه ورزش تنها زبان بین‌المللی است که نیاز به ترجمه ندارد، اظهار داشت: بسیاری از ارزش‌ها را می‌توان از طریق ورزش منتقل کرد و ورزش می‌تواند در جهت تحکیم روابط بین‌المللی موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های دیپلماسی را باید دیپلماسی ورزش کنیم، یادآور شد: گاهی روابط دو کشور دچار مشکل شده اما شروع یک مسابقه ورزشی میان آن دو کشور می‌تواند آغازی دوباره برقراری مناسبات باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هرگز نباید به خاطر بگو مگوهای داخلی ظرفیت دیپلماسی ورزشی را از دست دهیم و باید حتما به ورزش در جهت ادامه مناسبات بین‌المللی هم توجه ویژه داشته باشیم.

حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای اداره کشور در حوزه ورزشی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، گفت: شایستگی در همه امور ضرورت دارد که در ورزش ضرورت آ‌ن مضاعف است چرا که مدیریت در ورزش، سبقه الگوسازی برای جوانان دارد که هرچقدر شایستگی بیشتری داشته باشند، الگوهای بهتری را می‌توانند به جامعه نشان دهند.

وی ادامه داد: برای شایسته سالاری در ورزش اولویت با کسانی است که هم ورزشکار و هم ورزشدان و هم شخص باکرامتی باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار دانش بنیان در همه حوزه‌ها بهره‌وری را افزایش می‌دهد که در حوزه‌های ورزش همگانی و تربیتی نیز می‌تواند کارساز باشد.

حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهکار شما برای کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه ورزش چیست، خاطرنشان کرد: دولت در حوزه ورزش می‌تواند تصدی‌گری نداشته باشد و بهتر است حامی و ناظر باشد و کار مردم را به خودشان واگذار کند همانطور که در همه قوانین در کاهش تصدی‌گری دولت اشاره شده است.