سیاست شهر
کد خبر : 4626
سه شنبه - 12 اردیبهشت 1396 - 12:22
لاریجانی در مراسم افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب:

سطح جمهوری اسلامی بالاتر از آن است که به دنبال هلال شیعی باشد/هرگز از آزادی فکر ضرر نکرده‌ایم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سطح جمهوری اسلامی ایران بالاتر از آن است که به دنبال هلال شیعی باشد و ما همیشه به دنبال مقوله آزادی فکری بوده‌ایم.

سطح جمهوری اسلامی بالاتر از آن است که به دنبال هلال شیعی باشد/هرگز از آزادی فکر ضرر نکرده‌ایم

به گزارش «شورا نیوز» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: از همه کسانی که تلاش کردند این رویداد فرهنگی به خوبی برگزار شود تشکر می‌کنم، در سال‌های گذشته در وضعیت‌های متفاوت نمایشگاه کتاب تهران برگزار شده است.

وی تاکید کرد: رهبران انقلاب اسلامی به مقوله آزادی اصرار فراوان داشتند و آن را لازمه تداوم انقلاب می‌دانستند آینده انقلاب اسلامی در گروه عدالت‌خواهی، استقلال طلبی و آزادی‌خواهی است ما هرگز از آزادی فکر و اندیشه ضرر نکرده‌ایم بلکه بالندگی تفکر اسلامی را شاهد بوده‌ایم آنجایی که جلوی فکر گرفته شود بالندگی نزول می‌کند.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: در حوزه نشر تا آنجایی بتوانم تلاش می‌کنم از کتاب‌هایی که چاپ می‌شود استفاده کنم، در حوزه ترجمه تلاش‌های خوبی شده و آثار تعداد زیادی از متفکرین غرب ترجمه شده که این امر بسیار خوب و رو به رشد است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی از سیاستمداران وامانده در منطقه بیان می‌کنند، ایران به دنبال هلال شیعی است اما جایگاه جمهوری اسلامی ایران بالاتر از این است که به دنبال هلال شیعی باشد، ما مسلمانان را برادر یکدیگر می‌دانیم به چه دلیل ایران خود را باید به یک هلال محدود کند من متاسف هستم که یکی از شاهان منطقه این حرف را مطرح کرده است این حرف غلط است و به صراحت می‌گویم که این حرف را باور نداریم ما همه مسلمانان را در یک ردیف می‌دانیم البته ما با تروریست‌ها و افراد افراطی مخالف هستیم.

وی افزود: ما با تروریست‌ها ستیز می‌کنیم البته این ستیز محدود به امروز نبوده چون دست به اسلحه برده‌اند ما جلویشان ایستاده‌ایم اما ستیز فکری ما با افراطی‌گری‌هایی که در حوزه اسلام وجود دارد از دیرباز بین متفکرین ما و آنها بوده است متفکر شیعه و معتزله با تندروهایی که در اهل حدیث بوده‌اند از گذشته جدل داشته‌اند امروز به دلیل اینکه دست به سلاح برده و برد تبلیغاتی راه انداخته‌اند، نمود بیشتری پیدا کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه ایران به دنبال یک همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورها معتقد است، ادامه داد: در تفکر اسلامی دیوارکشی بین کشورها ان گونه برخی به دنبالش هستند وجود ندارد ما معتقدیم که با همدیگر ارتباط بیشتری داشته باشیم این تفاوت دو نگاه است گرایش ملیت به معنای دیوارکشی نیست هر چه بیشتر ارتباطات وجود داشته باشد ما به یک همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورهای غربی خواهیم رسید ما معتقدیم که ملت‌ها نیازمند ارتباطات فرهنگی و ملی با یکدیگر هستند.

وی افزود: کشورهای دیگر این را بدانند منطق ایران نه منطق دیوارکشی است نه جدا کردن خود تحت عناوین باطلی چون هلال شیعه.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بسیاری از چاپخانه‌های ما فرسوده شده‌اند که باید در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد باید در حوزه نشر صندوق صادرات فرهنگی نیز ایجاد شود که طرح آن در مجلس تصویب شده است این صندوق پشتیبان کسانی است که در حوزه فرهنگ کار صادرات انجام می‌دهند.

نماینده مردم قم تاکید کرد: بنده مخالف دادن یارانه به حوزه نشر نیستم اما یارانه در اختیار دولت است و یک روز می‌دهد و روز دیگر نمی‌دهد ما اگر بتوانیم همین ظرفیتی که به یارانه اختصاص یافته به یک موتور تولیدی تبدیل کنیم که یک ساختار نشر اقتصادی بشود به نفع شما است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب در موقعیت‌های مختلف بیان کننده تعلق خاطر ایرانیان به تعقل، فکر و اندیشه است. از نماینده کشور ایتالیا و پیام دوستی که قرائت کردند تشکر می‌کنم در این پیام این نکته نهفته بود که ایران و ایتالیا کشور با عزمت تاریخی هستند و سابقه تاریخی ایران و ایتالیا یک خصوصیاتی را بین ایرانیان و افراد ایتالیایی رقم زد که این موضوع همچنان در سنن کشور ایتالیا به خوبی دیده می‌شود.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: این رویداد فرهنگی یک ویژگی را در نهان تفکر ایرانیان نشان داد و آن علاقه به علم و دانش از فرهنگ سایر کشورها است در تفکر اسلامی نیز توجه به تفکر و عقلانیت در بطن کتاب مقدس و همچنین کتب احادیث اشاره شده است.

لاریجانی تصریح کرد: توجه به علم و عقل در کتاب اصول کافی نیز به خوبی بیان شده و وقتی آن را مطالعه می‌کنیم جزو اولین مباحث آن توجه به عقل و علم است این مقوله تفکر و مقوله کتاب و زبان که بسیار به هم پیوسته و وابسته هستند بسیاری از فیلسوفان بر این نکته تاکید کردند و اگر ما نیز در وجدانمان بر این نکته تفکر کنیم، پی می‌برید که حوزه زبان بدون تفکر ممکن نخواهد بود لذا کسانی که از قدمت زبانی برخوردار هستند از قدمت تفکر نیز برخوردار هستند و ایرانیان با توجه به اقدامات باستان‌شناسان از قدمت زبانی برخوردار بوده که این نشانگر ان است که تفکر در ایران ریشه‌دار بوده است.

وی در ادامه تأکید کرد: بعد از ورود اسلام به ایران حوزه تاملات عقلانی بسیار وسیع شد، تفکرات اسلامی و برخی از فیلسوفان در تفکر و عقلانیت تأکید داشتند از چند سده قبل این تفکر در میان متفکران غرب به وجود آمد که حوزه ایمان جدا از حوزه تعقل نیست یعنی تنها حوزه علم را شامل نمی‌شود بلکه حوزه کلام و فلسفه را نیز در برمی‌گیرد برداشت آن‌ها این است که حوزه متافیزیک در انتهای عقلانیت قرار گرفته و آن ایمان است، در حوزه ایمان عقلانیت به معنای استدلال عقلی وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما به دلایل این باور به که در ریشه‌های فرهنگی آن‌ها است کاری نداریم، برخی از فیلسوفان می‌گویند که ما بعد از تعملات عقلانی در حوزه ایمان، جست می‌زنیم، در حوزه ایمان دیگر با استدلال عقلانی مواجه نیستیم اما در تفکر اسلامی ایمان جدا از عقلانیت نیست یعنی یک مسلمان باید با استدلال عقلانی ایمان بیاورد و تفاوت در این مقوله بسیار اهمیت دارد البته همه فرق اسلامی این نظر را ندارند اشعریان و اهل حدیث ممکن است این نظر را نداشته باشند اما شیعیان و معتزله اعتقاد دارند که حوزه ایمان از حوزه استدلال عقلانی جدا نیست این نشان دهنده آن است که عقلانیت با توجه به علم در بین ایرانیان و مسلمانانی که این اندیشه را دارند عمیق است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بعد از حوادث صدر اسلام گرایش زیادی به تفکر عقلانی در بین مسلمانان به وجود آمد به طوری که بحث‌های کلامی که ریشه‌های عقلانی داشت باعث ایجاد تفرقه بین گروه‌های اسلامی شد، پس از آن نهضت ترجمه آغاز شد نهضت ترجمه تلاش می‌کرد آثاری که متفکرین آن زمان غرب وجود دارد غرب به دست آورده و ترجمه بکند در آن زمان که یونان باستان گرایش علمی وسیعی داشت لذا از قرن دوم هجری به بعد کتب زیادی از از یونان و دانشمندان، فیلسوفان و ستاره‌شناسان ترجمه شد و در دسترس مسلمانان قرار گرفت.

وی تأکید کرد: آثار افلاطون، ارسطو و افلاطین به زبان عربی ترجمه شد این فقط یک اقتدار و گرده برداری علمی نبود بلکه با تاملات اسلامی و یک فکر مبذوج شد که از درون آن‌ها بروز می‌کرد مثلا اگر کتاب‌های ابن سینا را مشاهده کنید می‌بینید که از آثار ارسطو متأثر شده است ولی موضوعات ونحوه استدلال آن متفاوت است.

انتهای پیام/