به گزارش «شورانیوز» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری داوران جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور داوران بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی در کاخ جشنواره آغاز شد.

سخنان گروه داوران بخش جلوه‌گاه شرق (پانورامای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی) آغازگر این نشست بود.

دارژان امیر بایف٬ حمیده عمرووا٬ نجیب عیاد٬ زکی دمیرکوبوز و کمال تبریزی داوران بخش جلوه‌گاه شرق هستند.

نشست این بخش با سخنان داور ترکیه‌ای دمیرکوبوز آغاز شد. او گفت: متاسفانه هنوز فیلم‌هایم را در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش نگذاشته‌ام. همیشه به ایران و تهران فکر می‌کردم و این اولین بار است که به عنوان داور در اینجا حضور دارم. این را از صمیم قلب می گویم که مردم ایران بسیار نازنین هستند. البته ایرانی‌ها را از طریق فیلم‌های عباس کیارستمی، مجید مجیدی و اصغر فرهادی می‌شناختم و واقعا آنها را تحسین می‌کنم. پیش از این شناختم را نسبت به مردم این سرزمین از طریق فیلم‌ها به دست آورده بودم و حالا خوشحال هستم که می‌بینم این شناخت واقعی بوده است. از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر تشکر می‌کنم که چنین فرصتی را در اختیار من قرار دادند.

دارژان امیر بایف داور قزاقستانی در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از اینکه برای بار دوم به ایران آمده است، گفت: بار اول حدود ۱۰ سال قبل برای جشنواره فیلم کودک به اصفهان رفته بودم و در آن‌جا هم داور بودم. من به سینما علاقه زیادی دارم و از نظر من این جشنواره خیلی خوب برگزار شده است و فیلم‌هایی که در بخش جلوه‌گاه شرق دیدم را دوست داشتم.

نجیب عیاد، از تونس در این نشست با ابراز خوشحالی از اینکه برای اولین بار به ایران آمده٬ گفت: صادقانه بگویم هم این کشور را دوست دارم و هم فیلم هایش را. این جشنواره خیلی مهم است. فیلم‌های خوب و زیادی دیدم؛ با فیلم‌های جدیدی از سینمای ایران آشنا شدم و به نظرم این اتفاقات بسیار مهم هستند. آماده‌سازی فیلم‌ها به خوبی صورت گرفته است.

او برگزارکنندگان جشنواره و شهر تهران را خطاب قرار داد و گفت:‌ جشنواره جهانی فیلم فجر و شهر تهران از شما ممنونم که مرا به اینجا دعوت کردید.
کمال تبریزی تنها داور ایرانی بخش جلوه‌گاه شرق گفت: همه داوران این بخش آسیایی‌ هستند و به نوعی فرهنگ و آداب آنان به یکدیگر نزدیک است، نزدیک بودن افراد به لحاظ نوع نگاه و سلیقه برایم عجیب و حیرت‌آور بود. زمانی که فیلم‌ها را می‌دیدیم هیچ صحبتی با هم نکردیم، در جلسه ابتدایی و انتهایی که با هم داشتیم به راحتی توانستیم به نتیجه مطلوب برسیم. این نشان دهنده این است که همه دنیا و فرهنگ‌ها در حال نزدیک شدن به همدیگر هستند.

او همچنین در مورد جشنواره جهانی فیلم فجر گفت:‌ جشنواره جهانی فیلم فجر در دیدگاه افراد تاثیر داشته و توانسته آنها را بهم نزدیک کند. امیدوارم همه این اتفاقات بتواند این همه افتراقی را که در دنیا هست از بین ببرد.

نشست داوران جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور داوران بخش بین‌المذاهب ادامه یافت.

در این بخش میکال لوگان٬ کاتیا مالاتستا و حجت‌الله ایوبی کار داوری فیلم‌ها را انجام داده‌اند.

میکال لوگان داور بخش بین‌المذاهب از لهستان با بیان اینکه در کشور خودش فیلم‌شناسی تدریس می‌کند، گفت: خوشحالم این فرصت برای من پیش آمد تا در ایران باشم. اولین بار است در یک کشور اسلامی هستم و این موضوع برای من خیلی مهم بود که با آدم‌ها و دوستان عزیزی ارتباط برقرار کنم و از این روابط انسانی، خوشحالم. از مسئولان جشنواره تشکر می‌کنم که این فرصت را به ما داد تا ۱۱ فیلم خیلی خوب را ببینیم و می‌توانم بگویم که سه فیلم از این تعداد خیلی خوب بود. در میان سازندگان این آثار یک فیلم بسیار خارق‌العاده‌ای را دیدیم که ارزش‌های انسانی بسیاری دارد.

او درباره فیلم‌های این بخش از جشنواره گفت: وقتی درباره ارزش‌های انسانی و معنوی جهانی مثل صلح و خانواده صحبت می‌شود، این مفاهیم را می‌توان در فیلم‌های بخش بین‌المذاهب پیدا کرد و این مشخصه‌ها هم برای ما مهم بود. گفتمان مذهبی و ادیان برای ما خیلی مهم است و فکر می‌کنم سینما به خوبی می‌تواند در این زمینه کمک کند.

کاتیا مالاتستا از ایتالیا با بیان اینکه برای چندمین بار است که به ایران آمده٬ گفت: من بارها به ایران آمده‌ام و سال هاست که سینمای ایران را دوست دارم. این در واقع اولین بار بود که در جشنواره‌ای به عنوان داور بخش بین‌المذاهب حاضر بودم و می‌دانم که این جایزه مدت هاست در این جشنواره اهدا می‌شود.

او در مورد اهمیت جشنواره جهانی فجر گفت: به نظرم این جشنواره بسیار اهمیت دارد. از دست اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم. بسیار تبریک می گویم به برگزارکنندگان جشنواره به خاطر برنامه‌های غنی و فیلم‌هایی از ملت‌ها و تمدن‌های مختلف که در این جشنواره به نمایش درآمد. امیدوارم هر سال پشت سر هم به این جشنواره برقرار باشد. همچنین از داوطلبانی که در این جشنواره کار می کردند تشکر می کنم.

نشست داوران سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با سخنان داوران بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) ادامه پیدا کرد.

فلوریان گالنبر گر٬ جسیکا وودورث٬ لخ مایوسکی٬ میکو هارادا٬ اوبرتو پازولینی٬ فاطمه معتمدآریا و رسول صدرعاملی داوران این بخش هستند.

گفتنی است؛ سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.