در شهر » گفتگوی شهری
کد خبر : 3989
دوشنبه - 4 اردیبهشت 1396 - 19:28

عدم توجه شورای شهر فعلی به تخصص گرایی/ عدم استفاده از متخصصان در حوزه فضای سبز و ترافیک

دکتر افشار مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت شهری گفت: متأسفانه کمتر به بحث تخصص گرایی در طول چهارسال اخیر توجه شده است و شورای شهر در مسائلی همچون توسعه فضای سبز، ترافیک و آلودگی هوا عملکرد مطلوبی نداشت.

عدم توجه شورای شهر فعلی به تخصص گرایی/ عدم استفاده از متخصصان در حوزه فضای سبز و ترافیک

علی افشار در مصاحبه با خبرنگار «شورا نیوز» با توجه به تخصصی بودن شورای شهر فعلی اظهار کرد: متأسفانه کمتر به بحث  تخصص گرایی در طول چهارسال اخیر توجه شده است؛ اگر بخواهیم شورای شهر را بر روی واژه‌ی تخصص گرایی مسائل اجتماعی و فرهنگی، فنی وعمرانی، شهرسازی ومعماری، ترافیک و فضای سبز مورد بررسی قرار دهیم، متأسفانه شورای شهر عملکرد ضعیفی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در مسائلی همچون توسعه فضای سبز، ترافیک و آلودگی هوا شورای شهر عملکرد مطلوبی نداشت؛ از آنجایی که شورای شهر در خط مقدم مدیریت شهری مشغول فعالیت می‌باشد، قطعاً باید تخصص وجود داشته باشد؛ اگر تخصص وجود ندارد، بایستی از متخصصان و فکرهای دیگران استفاده شود که متأسفانه دراین دوره کمتر شاهد آن بوده‌ایم.

این کارشناس ارشد مدیریت شهری در رابطه با این که آیا پیشرفتی در این زمینه حاصل گشته است، گفت: نه تنها پیشرفتی حاصل نشد بلکه از فکرهای دیگران هم استفاده نشده است؛ برای مثال از افراد دارای تخصص در فضای سبز وحوزه ترافیک استفاده نکرده‌ایم.

افشار در حالی که حضور چهره‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری در شورای شهر را در حد معمول کافی می‌دانست، افزود: برای مثال در یک لیست بیست و یک نفره حضور دو چهره کافی خواهد بود تا به مسائل فرهنگی و هنری رسیدگی و لایحه‌ای را تصویب کنند.

وی در حالی که عقیده داشت گرایش مردم در این دوره از انتخابات به سوی افراد متخصص است، ادامه داد: قطعاً مردم به سمت انتخابِ افراد متخصص خواهند رفت؛ مردم متوجه شده‌اند تنها انتخاباتی که نمی تواند سیاسی باشد، انتخابات شورای شهر خواهد بود؛ در شورای شهر افرادی باید انتخاب شوند که در همه‌ی زمینه‌ها متخصص باشند.

این کارشناس ارشد مدیریت شهری اظهار کرد: وظیفه‌ی شورای شهر فقط  در رابطه با شهرداری نیست بلکه مربوط به اداره‌ی کل شهر است؛ شورای شهر باید با قوه قضائیه، دولت و سایر نهادها در ارتباط باشد زیرا تنها نهاد محلی است که منتخب مردم همان شهر است .

وی افزود: اعضای شورای شهر بایستی با سفیران دیدار کنند و مکانهای مختلف را از جهت شهر سازی و معماری مورد ارزیابی قرار دهند لذا پیش بینی می‌کنم بالای هشتاد درصد مردم نه تنها در تهران بلکه در سایر شهرها به سوی شورای شهر متخصص خواهند رفت.

افشار در رابطه با زلزله که یکی از بحرانهای پیش روی استان تهران است، گفت: به صورت میانگین تهران هر صد و پنجاه سال یکبار شاهد زلزله بوده است؛ در حال حاضر از این تاریخ صد و پنجاه ساله؛ چهل سال گذشته و استان تهران شاهد زلزله نبوده است؛ البته بابت این اتفاق خداوند را شاکریم اما باید قبول کنیم سه گسل خطرناک در شمال شرق، شمال و جنوب تهران وجود دارد که در صورت فعال شدن هر یک از این گسلها با دو فاجعه روبه رو خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: فاجعه اول در همان زمان زلزله رخ می‌دهد زیرا بسیاری از تحلیلگران معتقدند تهران توان تحمل زلزله پنج ریشتری را دارد و اگر این زلزله بیشتر باشد، می‌تواند خسارات سنگینی به خصوص به بافتهای فرسوده وارد سازد؛ فاجعه بعدی بعد از وقوع زلزله  عدم امکان دسترسی نیروهای امدادی به بافتهای فرسوده خواهد بود؛ برای مثال در مناطق نه، ده، پانزده و دوازده تهران بافتهای فرسوده و کوچه‌های باریک زیادی وجود دارد که امکان دسترسی و ورود ماشین به این مناطق فراهم نیست؛ همچنین نسبت به جمعیت میلیونی استان تهران اورژانس و ایستگاه‌های آتش نشانی کافی‌ وجود ندارد.

افشار اذعان کرد: از کاندیدای فاقد تخصص که در انتخابات شورای شهر ثبت نام نموده‌اند خواهشمندم تا دلشان برای شهر بسوزد و احساس مسئولیت کنند؛ این افراد می‌توانند با توجه به تخصصی که دارند در حیطه مربوط به خودشان به بهترین شکل خدمت رسانی کنند؛ از ورزشکاران در نهادهای ورزشی و فرهنگیان در نهادهای فرهنگی تقاضا دارم تا شورای شهر را به دست افراد متخصص بسپارند.

انتهای خبر/