سیاست شهر
کد خبر : 3777
شنبه - 2 اردیبهشت 1396 - 15:42

نقش سپاه پاسداران در گسترش امنیت ملی و مبارزه با فساد

یکی از نهادهایی که پس پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) در دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ تشکیل شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

نقش سپاه پاسداران در گسترش امنیت ملی و مبارزه با فساد

به گزارش «شورا نیوز» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دوم اردیبهشت هر سال یادآور تدبیرحکیمانه امام خمینی (ره) در تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که ایستادگی در برابر ابرقدرت های شرق و غرب را سرلوحه کار خود قرار داد تا عزت و افتخار حسینی را بیش از پیش نصیب ملت غیور ایران کند.

یکی از نهادهایی که پس پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گامی اساسی در راه سازمان دهی این نهاد برداشت.

نقش سپاه پاسداران در گسترش امنیت ملی و مبارزه با فساد

اما این نهاد انقلابی از زمان تشکیل تاکنون چه خدماتی انجام داده است؟ برای پاسخ به این سوال باید تاریخچه پیروزی انقلاب اسلامی را تاکنون بررسی کنیم و در این زمینه نکات بسیاری قابل طرح است.
**نقش سپاه پاسداران در توسعه امنیت ملی

در دوران پس از انقلاب و در اوایل انقلاب که این نهاد شکل گرفت؛ سپاه پاسداران برای مبارزه با تهدیدات درونی و بیرونی سینه سپر کرد و مقابله با ضد انقلاب در مناطق غرب و مناطق کوهستانی غربی کشور و انجام عملیات‌های مهمی مثل آزادسازی “خرمشهر” و آزادسازی بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع از خاک کشورمان در “عملیات فتح‌المبین” که دشمن را تا سرحدات خود عقب راند، نمونه‌ای از آن بود.

سپاه پاسداران با استفاده از توان داخلی و متخصصین نظامی مبادرت به ساخت ناوچه (Frigate )، قایق‌های تندرو(Patrolcraft)، بالگرد (کلاس شاهد، ۲۰۵ و امثالهم، اقدام در راستای ساخت انواع موشک‌های زمین به زمین (Surface to Surface missile) با بردهای مختلف از “SRBM ” تا ” ICBM ” شده و این‌ها همه مرهون تلاش‌های سردار سرلشکر شهید “حسن تهرانی‌مقدم’ و پرسنل جهاد خودکفایی بوده که در ساخت موشک‌های زمین به زمین از جمله شهاب۳، خلیج فارس، فاتح و امثالهم، کوشش مجدانه داشته‌اند.

نقش سپاه پاسداران در گسترش امنیت ملی و مبارزه با فساد

در رزم زمینی “ایران” یکی از قدرت‌های صاحب سبک در منطقه غرب آسیا و جهان است و این مهم در انجام رزمایش‌های متعدد از سوی سپاه پاسداران کاملاً خود را نشان داده است.

در بخش هوایی، پدافند و نیروی هوافضای سپاه توانسته‌ امنیت ملی را در راستای یک دفاع هوایی نسبی تأمین کند که نمونه آن هدف قرار دادن “هرمس ۴۵۰ ” در نزدیکی تأسیسات “نطنز” بوده که توطئه صهیونیستی- عربی استکبار خنثی شد و اراده سپاه پاسداران را در حفاظت از تأسیسات حساس کشور نشان داد.

یک نکته قابل تامل این است که سپاه پاسداران خطر تروریست های تکفیری را نیز از مرزها دور کرده است. کمک های مستشاری، مستشاران جمهوری اسلامی ایران در سوریه موجب کمک به توسعه امنیت ملی و مقابله با جریان تکفیری خارج از مرزها شده است.

نقش سپاه پاسداران در گسترش امنیت ملی و مبارزه با فساد

**نقش سپاه پاسداران در سازندگی کشور و کمک به محرومین

گام دوم پس از جنگ تحمیلی سازندگی بود که شهروندان پس از جنگ وقتی به خانه‌های خود خصوصاً در مناطق غرب و جنوب غرب کشور باز می‌گشتند با تلی از خاک مواجه می‌شدند که با ورود و ایفای نقش سپاه و بسیج مردمی، ویرانی‌ها به سرعت آباد شد و فلسفه دوران سازندگی نیز به همین دلیل بود.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با ایجاد مؤسسات خدمات مشاوره‌ای و با بهره‌گیری از دانش مهندسی، توان اجرایی و تجربیات خود در پروژه‌های مختلف، دانش مهندسی پروژه‌ها را بومی سازی کرده است که از مهمترین پروژه‌های این عرصه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– طراحی و مهندسی فازهای ۱۵و۱۶، فاز ۱۳ و فازهای ۲۲،۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی
– طراحی و مهندسی خط هفتم لوله گاز سراسری از ایرانشهر تا مرز پاکستان
– طراحی بندر شهید بهشتی چابهار
– طرح توسعه حرم‌های مطهر حضرت امام علی(ع) و امام حسین(ع)
– طراحی شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس
– متروهای خط ۲ مشهد و خط ۲ تبریز

نقش سپاه پاسداران در گسترش امنیت ملی و مبارزه با فساد

مدیریت جهادی در سپاه پاسدراران و علی‌الخصوص در مجموعه سازندگی خاتم الانبیا از مهم‌ترین شاخصه‌های سپاه پاسداران است. مدیریت جهادی در طول ۸ سال دفاع مقدس و بازسازی کشور، مدیریت جهادی در عرصه تقویت توان دفاعی کشور با وجود تحریم‌های گسترده، مدیریت جهادی در مقابله با تحریم‌ها با حضور فعال در عرصه عمرانی و زیربنایی کشور که نقش مهمی در توسعه کشور و مقابله با طراحی‌‌های دشمنان داشته، مدیریت جهادی در ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و مقاومت در میان اقشار جامعه و… از جمله شاخصه‌های مدیریت جهادی در سپاه است.

**نقش سپاه پاسداران در مبارزه با فساد

سردار حسین نجات درباره اقدامات اخیر سپاه در مبارزه با فساد می گوید: شهداء والامقام مردانه و هوشیارانه در مقابل دشمنان در همه عرصه‌های مبارزه با تروریست‌ها، گروهک‌های تروریستی، عوامل نفوذ و جنگ ۸ ساله مردانه ایستادند و اکنون امنیت و آرامش برای ملت بزرگ ایران به ارمغان آورند.

جانشین ‌‌سازمان اطلاعات سپاه پاسداران‌ در ادامه به مشارکت سازمان اطلاعات سپاه در‌ کشف مفاسد اقتصادی پرداخت و خاطر‌نشان کرد: سه شبکه بزرگ مفاسد اقتصادی با تلاش نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

سردار نجات از دستگیری ‌مفسد اقتصادی دیگری خبرداد و افزود: فرد دیگری که ۴۰۰۰ میلیارد تومان از سیستم بانکی بدهکار است دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

جانشین ‌‌سازمان اطلاعات سپاه پاسداران‌ با اشاره به اینکه نیروهای اطلاعات سپاه افرادی که از طریق شبکه‌های مجازی قصد فاسدکردن فرزندان این مرز و بوم را داشتند، شناسایی و دستگیر کرده است، اظهار داشت: در ۳‌ ماه اخیر حدود ۱۵۷ کانال تلگرامی که ارتباط‌های مستهجن برقرار می‌کردند، توسط نیروهای اطلاعات سپاه متلاشی و دستگیر شدند‌ که ۸ نفر‌ در این رابطه‌ تحویل مقامات قضایی شدند.

سردار نجات از دستگیری عوامل تروریستی در ایران که قصد خرابکاری در مراسم ۲۲ بهمن را داشتند خبر داد و گفت: ‌اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات توانستند ۱۵ تروریست که قرار بود در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه خرابکاری و انفجاراتی داشته باشند را دستگیر کنند.

سردار نجات ایران را از امن‌ترین نقاط جهان دانست و با بیان اینکه بیشترین تهدیدات علیه ایران‌ طراحی می‌شود، افزود: ‌امنیت پایدار در ایران به سبب ‌ملت خوب و نیروهای اطلاعاتی هوشیار و هوشمند و سخت کوش است.

نقش آفرینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توسعه امنیت ملی و صیانت از منافع ملت در برابر مفسدان نکته حائز اهمیتی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/