اجتماع شهری
کد خبر : 3640
جمعه - 1 اردیبهشت 1396 - 17:55

دوربین فوق سریع a9 سونی رونمایی شد

سونی با معرفی دوربین ۲۴ مگاپیکسلی بدون آینه‌ی a9، استاندارد دوربین‌های فوق سریع عکاسی ورزشی را جابجا کرد.

دوربین فوق سریع a9 سونی رونمایی شد

دوربین ۲۴ مگاپیکسلی فول فریم بدون آینه‌ی a9 سونی، با سرعت عکس‌برداری ۲۰ فریم بر ثانیه‌ای خود آمده است تا بالارده‌ترین دوربین‌های مخصوص عکاسی ورزشی را به چالش بکشد. سونی برای معرفی دوربین جدید خود از عبارت «پیشرفته‌ترین و نوآورانه‌ترین دوربین دیجیتالی که تابه‌حال ساخته شده است» استفاده کرده است؛ که با توجه به مشخصات آن، به نظر می‌رسد چندان هم دور از واقعیت نباشد.

ویژگی‌هایی مانند ‌عکس‌برداری ۲۰ فریم بر ثانیه بدون خاموشی و اعوجاج و در کمال سکوت، رهگیری سوژه با سرعت بالای ۶۰ اتوفوکوس بر ثانیه، سیستم ۶۹۳ نقطه‌ای اتوفوکوس با پوشش ۹۳ درصدی فریم، نمایاب (ویوفایندر) الکترونیکی ۳.۷ مگاپیکسلی ۱۲۰ هرتز و لرزش‌گیر ۵۵ محوره، باعث شده‌اند دوربین جدید سونی دوربین‌های حرفه‌ای مانند ۱DX Mark II کانن و D5 نیکون را به چالش بکشد.

دوربین بدون آینه a9 سونی

a9 همچنین می‌تواند ویدئوهای فول‌فریم و فول‌سنسور ۴K (که در واقع از منبع ۶K به دست می‌آیند) را ضبط کند. به‌کارگیری پورت Ethernet در این دوربین امکان انتقال سریع اطلاعات را به وجود می‌آورد و وجود دو شیار کارت SD نیز تضمین می‌کند که هرگز با مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی روبه‌رو نخواهید شد.

باتری به کار گرفته‌شده در a9 با ظرفیت دوبرابری خود نسبت به نسل قبل، به شما این امکان را می‌دهد تا در هر بار شارژ ۴۸۰ عکس به ثبت برسانید. اگر حتی این میزان از شارژدهی نیز شما را راضی نمی‌کند، گریپ اختصاصی سونی با به کار گرفتن دو عدد از این باتری‌ها درون خود، امکان ثبت ۹۵۰ عکس با هر بار شارژ را در اختیار شما قرار خواهد داد.

تمامی این ویژگی‌ها را که کنار بگذاریم، مهم‌ترین ویژگی دوربین جدید سونی که آن را به تیتر اخبار تبدیل کرده است، سرعت فوق العاده‌ی ۲۰ فریم بر ثانیه‌ای آن است که باعث می‌شود حتی دوربین‌هایی مانند ۱DX Mark II نیز که با سرعت ۱۴ فریم بر ثانیه‌ای خود تا همین چندی پیش «فوق سریع» محسوب می‌شدند، در برابر a9 قدیمی به نظر برسند.

ترکیب این سرعت با بافر قوی دوربین باعث می‌شود تا بتوانید ۲۱۴ عکس فشرده نشده‌ی RAW یا ۳۶۲ عکس JPEG را به صورت پشت سر هم ثبت کنید. چیزی که باعث شده است a9 بتواند چنین آمار خیره‌کننده‌ای در سرعت ضبط تصاویر و عکاسی متوالی به ثبت برساند، سنسور CMOS جدید آن است که به گفته‌ی سونی «اولین چیپ در نوع خود» است و «باعث می‌شود سرعت پردازش تصاویر تا ۲۰۰ برابر نسبت به دوربین فول‌فریم بدون آینه‌ی قبلی سونی، افزایش پیدا کند». ترکیب این سنسور با رم به‌کاررفته در دوربین و موتور BIONZ X جدید، باعث شده است سونی موفق به معرفی دوربینی شود که نزدیک‌ترین رقبای خود را از لحاظ سرعت با اختلاف پشت سر می‌گذارد.

سونی در واقع سنسور CMOS این دوربین را قبل از رونمایی از a9 معرفی کرده بود و با توجه به مشخصات آن، دوست‌داران دوربین‌های سونی کمابیش انتظار عملکردی خارق‌العاده از دوربینی می‌کشیدند که قرار بود از این سنسور استفاده کند؛ دوربینی که از تمامی مزایای دوربین‌های مجهز به شاتر الکترونیکی بهره می‌برد و در عین حال دیگر در آن خبری از بزرگ‌ترین عیب این دوربین‌ها یعنی اعوجاج تصویر نیست.

نیل مانویتز، معاون بخش تصویربرداری دیجیتال سونی می‌گوید:

این دوربین مجموعه ویژگی‌هایی دارد که مشابه آن‌ها در دنیای دوربین‌های SLR مکانیکی به دلیل محدودیت‌های ذاتی پیدا نمی‌شود و [در نتیجه a9] تمامی مرزها و محدودیت‌های دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای امروزی را در هم می‌شکند. […] اما چیزی که ما را بیش از هر چیزی به هیجان می‌آورد، این است که a9 به حرفه‌ای‌ها این امکان را می‌دهد تا صحنه‌های اکشن را طوری ببینند و دنبال کنند که تا پیش از این ممکن نبوده است و این باعث به نمایش درآمدن سطح جدیدی از خلاقیت‌های بالقوه می‌شود.

جین لور، عکاس مطرح و برنده‌ی جوایز متعدد عکاسی، در وصف دوربین جدید سونی می‌گوید:

این همان دوربینی است که عکاسان ورزشی تا به حال منتظرش بوده و آرزویش را داشته‌اند.

a9 ماه آینده‌ی میلادی به بازار عرضه خواهد شد و ۴۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. می‌توانید با مطالعه‌یبیانیه‌ی رسمی معرفی a9 در سایت سونی، با مشخصات کامل این دوربین بیشتر آشنا شوید.

در ادامه نمونه ویدئوهای ۴K ثبت‌شده توسط دوربین a9 سونی را مشاهده می‌کنید.