سیاست شهر
کد خبر : 3561
چهارشنبه - 30 فروردین 1396 - 13:23

ظریف با رئیس جمهور قرقیزستان دیدار کرد

الماس بک آتامبایف و محمدجواد ظریف دیدار و درباره راهکارهای گسترش روابط در زمینه‌های مختلف مذاکره کردند.

ظریف با رئیس جمهور قرقیزستان دیدار کرد

به گزارش «شورا نیوز» به نقل از باشگاه خبرنگاران، الماس بک آتامبایف رئیس جمهوری قرقیزستان و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در شهر بیشکک دیدار و در باره راهکارهای گسترش روابط در زمینه های مختلف مذاکره کردند.

در این مذاکرات که در چارچوب برنامه های سفر وزیر امور خارجه ایران در کاخ ریاست جمهوری قرقیزستان همزمان با ۲۵ ساله شدن برقراری روابط دو کشور برگزار شد، لزوم گسترش فراگیر همکاری ها و بهره گرفتن از توافق های بین تهران و ایروان مورد تاکید قرار گرفت.

ظریف همچنین پیش از این دیدار در همایش مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان، گفت: تهران هیچ سقفی در گسترش روابط با بیشکک نمی شناسد و در همه حوزه ها آماده گسترش همکاری ها هستیم.

ظریف همچنین با اشاره حضور دو هیات بلندپایه اقتصادی از بخش دولتی و خصوصی ایران همراه خود، بیان کرد: توسعه همکاری در حوزه های مختلف از فناوری و علوم ویشرفته گرفته تا انرژی، ساخت و ساز و همکاری در حوزه کشاورزی دامداری صنعت و معدن و سایر زمینه ها ممکن است.

براساس برنامه اعلام شده، دیدار و مذاکره با سورونبای جئین بکوف نخست وزیر قرقیزستان و شرکت در ضیافت رسمی نهار همتای قرقیزی، از دیگر برنامه های کاری یک روزه ظریف در سفر به بیشکک است که چهارشنبه شب پایان می یابد.

سفر منطقه ای ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به آسیای میانه و قفقاز برنامه ریزی شده است.
جمهوری قِرقیزستان ایستگاه پایانی سفر ظریف با حدود ۱۹۹ هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی بیشکک مانند ۱۵ جمهوری سابق شوروی پس از فروپاشی استقلال یافت.

این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.

روز سه شنبه نیز ظریف در تفلیس با گئورگی مارگولاشویلی رئیس جمهوری، ایراکلی کوباخیدزه رئیس پارلمان، گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر، گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان مذاکره کرد.

ظریف روز دوشنبه نیز در ترکمنستان با مقام های ارشد این کشور از جمله قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد.

انتهای پیام/