سیاست شهر » گفتگوی شهری
کد خبر : 3047
یکشنبه - 20 فروردین 1396 - 17:57

ترکان: دولت یازدهم بساط رانت را در مناطق آزاد جمع کرد/رسیدگی پرونده بقایی در دستگاه قضایی

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه در دوره مدیریت کنونی مناطق آزاد، بساط رانت جمع شد، افزود: «مدعی ایم رانت ها را تا جایی که کشف کردیم، جمع کردیم.»

ترکان: دولت یازدهم بساط رانت را در مناطق آزاد جمع کرد/رسیدگی پرونده بقایی در دستگاه قضایی

به گزارش «شورا نیوز» ، اکبر ترکان روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: «هرجا رانتی باشد، رانت خوران دور آن جمع می شوند؛ ممکن است ما رانت خوارها را سرزنش کنیم اما سرزنش اصلی باید متوجه تعبیه کنندگان رانت باشد.»

وی با بیان اینکه انسان ها بطور ذاتی به دنبال منفعت اند، افزود: اگر جایی، رانتی تعبیه شده باشد و انسانها به دنبال آن رفتند، ما چه کسی را باید سرزنش کنیم، آنهایی که دنبال منفعت رفتند باید سرزنش شوند یا آنهایی که به غلط شرایط رانت را فراهم کردند؟

** به جای مبارزه با رانت خوارها، به رانت ها خاتمه دادیم
مشاور رییس جمهوری افزود: «در دوره مدیریت جدید، تلاش شد به رانت ها پایان داده شود، نه اینکه با رانت خوارها مبارزه کنیم؛ ضمن آنکه مبارزه با آنها جواب نمی دهد و باید با تعبیه کنندگان رانت وارد عمل می شدیم.»
وی یکی از رانت های بزرگ در مناطق آزاد را واگذاری زمین به نرخ دولتی عنوان کرد و افزود: به عنوان نمونه، وقتی زمین در جزیره کیش متری ۳۰ میلیون ریال بود، زمین های دولتی با قیمت متری چهار میلیون ریال واگذار می شد، با این حساب هرکس یک قواره زمین می گرفت، بلیتش برده بود.
ترکان تصریح کرد: «در آن دوره، وضعیت به گونه ای بود که اگر یک نفر، زمین را به قیمت متری چهار میلیون ریال دولتی خریداری می کرد، مبلغی که بر اساس قیمت واقعی زمین بدست می آورد، معادل ۳۰ سال حقوق شما یه عنوان یک خبرنگار بود – آن هم به شرطی که شما همه حقوق خود را پس انداز کنید – یعنی فردی که زمینی گرفته بود یک مرتبه این مقدار پول را بدست می آورد.»
وی افزود: «وقتی شرایط اینگونه باشد، مگر کسی دیگر دنبال کار می رود؛ وقتی با نیش قلم، یک نفر می توانست زمینی معادل ۳۰ سال حقوق شما تحویل بگیرد، کار کردن دیگر توجیهی ندارد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: جمع کردن بساط رانت، کاری بود که دوستان ما در دوره مدیریت کنونی در مناطق آزاد انجام دادند یعنی در رابطه با موضوع زمین، به هیچکس زمینی تحویل داده نمی شود مگر با مزایده؛ براین اساس کمیته قیمت گذاری زمین در مناطق آزاد تشکیل شده است که قیمت زمین را با نرخ روز تعیین می کند، سپس به مزایده می گذارد و دیگر رانتی وجود ندارد.
ترکان یادآور شد: «حتی اوایل که کیش می رفتم، برخی افراد از کت من آویزان می شدند تا یک حواله تاکسی بگیرند چون قیمت حواله تاکسی ۹۰۰ میلیون ریال بود، حالا حساب کنید این مبلغ، حقوق چندماه یک خبرنگار است که باید سالها کار دشوار خبرنگاری را انجام دهد تا به این مقدار پول برسد اما افرادی بودند که برای اینکه یک شبه به پول برسند، حاضر بودند ابر و باد و مه خورشید و فلک را به کار بگیرند تا آدمی پیدا شود و سفارشی کند تا یک حواله تاکسی بگیرند و صاحب ثروت بادآورده شوند و این برایشان بهتر از چند سال کار کردن بود.»
مشاور رییس جمهوری افزود: «این رانت ها همان چیزی است که مردم را عصبانی می کند زیرا یک نفر می خواهد صنعتگر شود و کار تولیدی کند، متحمل کلی زحمت می شود تا سود ناچیز و پول حلالی بدست آورد اما یک نفر به دلیل آشنایی با یک مسئول می توانست زمینی را به قیمت ارزان بدست آورد بنابراین چرا باید به سراغ کار تولیدی برود؟
وی با بیان اینکه «تا جایی که رانت ها را کشف کردیم، بساط آن را برچیدیم»، افزود: در رابطه با موضوع زمین، بعضی ها زمین گرفته بودند و قرار بوده که ۲ ساله بسازند اما موفق به ساخت نشده بودند که بعد از این مدت، قرارداد آنها را باطل کردیم و گفتیم زمانش تمام شده و باید از طریق مزایده زمین خریداری کنید؛ برخی را نیز با حکم دادگاه پس گرفتیم که دستگاه قضایی واقعا کمک و در برخی پرونده ها رای صادر کرد تا اموال به بیت االمال بازگردانده شود اما برخی نیز از دست ما خارج شده بود و نتوانستیم پس بگیریم.»
ترکان درباره واگذاری زمین های مناطق آزاد نیز گفت: نمی توان گفت اراضی در دوره آقای بقایی واگذار شده بود اما مدیران وقت مناطق آزاد، برخی اراضی را به غلط به عده ای واگذار کرده بودند که در دولت یازدهم باز پس گرفته شد.
وی افزود: البته آقای بقایی در مناطق آزاد موسسه‌ خصوصی با عنوان «خانه ایرانیان» ایجاد کرده و ساختمان‌های مناطق آزاد را به این موسسه اجاره داده بود که با آغاز به کار دولت یازدهم، به این موضوع ورود شد و با حکم قضایی این ساختمان بازپس گرفته شد.
مشاور رییس جمهوری در رابطه با پرونده آقای بقایی نیز گفت: این پروند در دستگاه قضا در دست رسیدگی است و ما نمی خواهیم وارد حوزه قضایی شویم.

** ایجاد و تقویت زیرساختها دستاورد مهم مناطق آزاد در دولت یازدهم
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ایجاد و تقویت زیرساخت های لازم در حوزه تجاری، اقتصادی و گردشگری را مهمترین دستاورد این مناطق در دولت یازدهم عنوان کرد.
ترکان اظهار داشت: ایجاد زیرساخت هایی مانند مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری زیرساختی مناطق آزاد در دولت تدبیر و امید، رتبه نخست را به خود اختصاص داد.
وی زیرساخت های منطقه آزاد ماکو را در رتبه بعدی برشمرد و افزود: بهره برداری از فرودگاه منطقه آزاد ماکو و ساخت بندرگاه و فرودگاه جزیره هندورابی از دیگر دستاوردهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت یازدهم برشمرد.
ترکان به عملکرد مناطق آزاد در دوره جدید نیز اشاره کرد و گفت: ویژگی که در این دوره اتفاق افتاد این است که از اسفند ۱۳۹۲ رهبر معظم انقلاب ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی را اعلام کردند که بند ۱۱ اقتصاد مقاومتی مربوط به مناطق آزاد است.
وی ادامه داد: چهار محور مطرح شده شامل «گسترش و تسهیل تولید»، «توسعه صادرات»، «انتقال فناوری های پیشرفته»، «تامین نیازهای ضروری و نیازهای مالی از خارج از کشور» بود که تعیین این محورها جهت گیری روشنی را برای مناطق آزاد فراهم کرد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه در ستاد اقتصاد مقاومتی، روی این هدفگذاری حرکت کردیم، افزود: البته این هدف ها به صورت کمی تعریف شده بود، یعنی ۳۰ درصد صادرات مناطق باید نسبت به سال پیش اضافه می شد.
وی ادامه داد: مجموع صادرت ما در هفت منطقه در سال ۱۳۹۴ به میزان ۶۲۰ میلیون دلار بود که برای سال گذشته هدفگذاری ۷۳۰ میلیون دلاری ترسیم شده بود که ۷۱۳ میلیون دلار آن محقق شد.
ترکان افزود: در رابطه با محور «تسهیل و گسترش تولید» نیز تولید کشاورزی و تولید صنعتی در مناطق آزاد در نظر قرار گرفت؛ با توجه به اینکه بیش از یکهزار واحد تولیدی این مناطق وجود دارد، افزایش تولید این واحدها سبب صادرات کالاهای مناطق آزاد به خارج و همچنین ارسال به داخل کشور شد که موفقیت قابل قبولی در بخش فناوری های پیشرفته محسوب می شود.
وی پشتوانه دستیابی به اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی را، رفع نواقص در بخش زیرساخت ها عنوان کرد و افزود: در این دوره، در مجموع ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه احداث شد که بیشترین آن مربوط به منطقه آزاد ماکو، جزیره قشم و منطقه آزاد اروند است.
مشاور رییس جمهوری افزود: در منطقه آزاد ماکو، علاوه بر تکمیل بخش هایی از محوری های مواصلاتی، یک فرودگاه ساخته شد که اکنون پروازهای این فرودگاه بتدریج آغاز شده و قرار است رییس جمهوری برای افتتاح رسمی آن، به ماکو سفر کند که به دلیل تراکم کاری برنامه های آقای روحانی، هنوز فرصت حضور در منطقه آزاد ماکو فراهم نشده است.
وی افزود: در جزیره قشم نیز کار ساخت ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه آغاز شده که بخشی از آن به بهره برداری رسیده و بخشی نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
ترکان افزود: همچنین در جزیره هندورابی نیز یک بندرگاه و یک فرودگاه ساخته شد که پیش از عید نیز آماده افتتاح بود اما منتظریم رییس جمهوری زمانی را برای افتتاح اعلام کنند.
ترکان به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» اشاره کرد و افزود: «کسانی که تبلیغ مفت خواری و مفت پروری و تنبلی می کنند در فرمایش رهبر انقلاب جایی ندارند.»
به گزارش ایرنا، ایران دارای هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و نیز ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی است.
دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد وظیفه نظارت بر امور مناطق مختلف به عنوان ساختار ستادی و پیگیری اجرای مصوبه های شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را برعهده دارد.
ایجاد هماهنگی میان سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دستگاه های دولتی، عمومی و مردمی، بررسی و تصویب بودجه سالانه مناطق آزاد و ارسال به هیات وزیران از اهم وظایف «معاونت برنامه ریزی و هماهنگی» این شوراست.

انتهای پیام/