اقتصاد شهری » گزارش شهر
کد خبر : 2820
سه شنبه - 15 فروردین 1396 - 17:45
رئیس انجمن لوازم خانگی مطرح کرد

گرانی مواد اولیه و قوانین دست‌وپاگیر؛ دو مانع پیش روی تولید

رئیس انجمن لوازم خانگی کشور گفت: گرانی نهاده‌های تولید و وجود قوانین دست و پاگیر از موانع پیش روی بخش صنعت است که برای حمایت از تولید باید برطرف شوند.

گرانی مواد اولیه و قوانین دست‌وپاگیر؛ دو مانع پیش روی تولید

به گزارش “شورا نیوز” و به نقل از فارس، محمدرضا دیانی در پاسخ به اینکه صنعت لوازم خانگی چه میزان اشتغال در کشور ایجاد کرده و چه سهمی از تولید صنعتی را در اختیار دارد؟ اظهار داشت: لوازم خانگی به عنوان یک صنعت صادراتی است که ۳۰۰ هزار نفر در آن اشتغال دارند و می توان با آن از مصرف جلوگیری کرد و به مصرف کالاهای داخلی کمک کرد که متأسفانه با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال است.

دیانی افزود: مطابق برخی آمارها، گردش مالی بازار لوازم خانگی در ایران حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی گفت: مهمترین عامل در حمایت از تولید، رقابت‌پذیری تولید از جهت قیمت و کیفیت است که صنعت لوازم خانگی از این جهت قدرت رقابت و جذب بازار را دارد.

رئیس انجمن لوازم خانگی کشور تصریح کرد: اکثر تولیدکنندگان از گرانی نهاده‌های تولید و وجود قوانین دست و پاگیر به عنوان موانع تولید یاد می کنند، در صنعت لوازم خانگی هم مشکلاتی از این دست وجود دارد و اصلاحات قانونی و اجرایی برای حمایت از تولید باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ طرح کارت خرید اعتباری برای رونق بازار به ویژه در بخش لوازم خانگی اجرا شد، اما نتیجه مطلوب را به همراه نداشت. جذب بازارهای صادراتی هم یکی از الزامات بقا و پویایی صنعتی به شمار می‌آید.

محمد مهدی رئیس‌زاده دبیر انجمن صنایع نساجی ایران نیز در گفت و گوی شبکه خبر اظهار داشت : در حال حاضر ۹ هزار و ۸۱۸ واحد نساجی و پوشاک در کشور داریم و اشتغال مستقیم آنها در تولید ۳۰۰ هزار نفر است. میزان هزینه اشتغال مثل دیگر کشورها، بنیان صنعتی شدن با این صنعت بوده است.

وی افزود: واحدهای نساجی با شاغلان کمتر از ۱۰۰ نفر جزو واحدهای کوچک و متوسط محسوب می شوند، بازار این صنعت قاچاق پذیرترین صنعت است و نمی تواند ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشد.

به گفته وی، در گذشته صنعت نساجی ۲۵ میلیارد دلار قاچاق داشت و اکنون قاچاق در آن به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. در حالی که در کشورهای چین، ترکیه و امارات حدود ۵ الی ۶ برابر ایران قاچاق پارچه وجود دارد.

دبیر انجمن صنایع نساجی گفت: صنعت نساجی در تمام دنیا سهم‌ بالایی در اشتغال دارد، ضمن اینکه کمترین هزینه اشتغال‌آفرینی را در مقایسه با دیگر صنایع دارد. با توجه به این دو ویژگی، ۵۰ درصد ظرفیت صنعت نساجی در کشور فعال نیست.

به گفته وی، برخلاف بسیاری از صنعت ها ۹۵ درصد نساجی دست بخش خصوصی است و برای خروج از رکود باید چند دستور العمل انجام دهیم از جمله اینکه برندهای خارجی را با استفاده از امکانات داخلی کشورمان تولید کنند.

رئیس‌زاده گفت: یکی از چالش های تولید در صنعت نساجی مانند دیگر صنایع، فرسودگی و به روز نبودن خط و ماشین‌آلات تولید است و از این منظر مشکلاتی پیش روی تولید در صنعت نساجی وجود دارد که باید این ضعف ها را برطرف کرد.

وی گفت: در سال‌های اخیر بخشی از کارخانه‌های بزرگ نساجی کشور تعطیل شدند و یا در معرض تعطیلی قرار گرفتند.

وی گفت: به علت به روز نبودن صنعت نساجی، تولید رونق لازم را ندارد و بالا بودن قیمت صادرات هم باعث شوک ارزی شد که در نتیجه صادرکنندگان از رقابت بازماندند.

انتهای پیام/