به گزارش “شورا نیوز” و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،،بدون تردید،شیوع آنفولانزای مرغی،موسوم به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی از مرغداری های کشور،از معضلاتی به شمار می رفت که در نیمه دوم سال ۹۵،مرغداران و برخی از فعالان این حوزه،را با خساراتی عجیب و تامل برانگیز مواجه ساخت.

بر اساس اعداد و ارقام و گزارشات منتشر شده در رسانه ها،قریب به ۱۳ میلیون مرغ بر اثر عارضه مذکور معدوم شدند که البته برخی از مرغداران و صاحب نظران معتقدند،عدد و رقم واقعی تلفات فراتر از این میزان به نظر می رسد،اما به هر ترتیب با شاخص و ملاک قرار دادن آمار فوق،میزان اشاره شده نیز بسیار سنگین و تامل برانگیز به نظر می رسد.

یکی از عمده ترین نارسایی ها و کاستی ها در خصوص این بیماری به فقدان پوشش بیمه ای مناسب برای تامین خسارات در صنعت مذکور معطوف می شود.

امیر رضایتی،یکی از فعالان این حوزه(مرغداری)در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به مطلب فوق(فقدان پوشش بیمه ای مناسب)اظهار داشت:به واقع در ایران این نوع از پوشش بیمه ای،آنچنان که باید پا نگرفته است.

وی افزود:به تعبیری باید گفت برای پشتیبانی از فعالان صنعت مرغداری در ارتباط با بیماری ها و عارضه های اپیدمی،ساز و کار مدون و مشخصی وجود ندارد و بخش اعظمی از خسارات متوجه صاحبان و فعالان صنعت مرغداری می شود.

این فعال در حوزه مرغداری گفت:البته در برخی از بیمه ها برای تامین خسارات ناشی از بیماری های مرسوم و شایع دراین حوزه،همچون نیوکاسل تدابیری وجود دارد که متاسفانه در این خصوص نیز در هنگام بروز و تحیمل خسارات،بعضا شرکت های پوشش دهنده بیمه،به انحای مختلف از تامین خسارات وارده،سر باز می زنند.

رضایتی عنوان کرد:به عنوان نمونه،در یک مرغداری،دو هزار قطعه مرغ بر اثر بیماری نیوکاسل از بین رفتند اما شرکت پوشش دهنده،تنها برای یک هزا رو ۵۰۰ قطعه مرغ،پوشش خسارتی در نظر گرفت.

*جهاد کشاورزی،فاقد برنامه ای مناسب برای حمایت از مرغداران است

حجت ا…پرورش،یکی دیگر از فعالان عرصه مرغداری،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم ارتقا و تقویت سطح حمایت ها از مرغداران فعال در مواجهه با برخی از بیماری ها و عارضه های اپیدمی که بصورت بالقوه مستعد تحمیل خساراتی سنگین به مرغداران هستند،گفت:صندوقی موسوم به بیمه محصولات کشاورزی تعریف شده که عملا در عرصه مرغداری،نقش آفرینی چندانی از آن احساس نمی شود.

وی افزود:صندوق مذکور از سوی دولت برای پوشش ریسک فعالیت بخش های مختلف کشاورزی تاسیس شده ولی مشخص نیست براساس کدام منطق،پوشش بیمه ای مناسبی برای فعالان حوزه طیور در این عرصه وجود ندارد.

پرورش عنوان کرد:بر اساس برخی از گزارشات و اعداد و ارقام منتشر شده،خسارات ناشی از آنفولانزای مرغی در کشور،قریب به یک هزار میلیارد تومان برآورد می شود که البته بیان و ارائه رقمی دقیق و کارشناسی شده، مستلزم بررسی های هر چه دقیق تری می باشد.

این فعال در صنعت مرغداری گفت:به عنوان نمونه،برخی از شهرستان های غربی استان تهران همچون ملارد به قطب تولید مرغ و تخم مرغ در استان تهران شهره هستند،اما به واقع،پوشش بیمه ای کافی از این ظرفیت وجود ندارد.

مجتبی شاهقلیان،معاون فرماندار ملارد نیز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با تایید موضوع عدم پوشش بیمه ای کافی از مرغداران برای مدیریت خسارات بیماری مذکور عنوان کرد:پیشگیری قطعی از این عارضه وجود ندارد و تنها با رعایت برخی موارد،می توان احتمال بروز و شیوع این عارضه را کاهش داد.

وی افزود:شهرستان ملارد نیز در معرض این عارضه جدی قرارگفت و با تدابیری که اتخاذ شده به هر ترتیب موضوع با معدوم سازی تعداد بسیاری از مرغ های مبتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان و مرغ هایی که مشکوک بودند،کنترل و مهار شد اما می طلبد با اتخاذ تدابیری موثر برای ارتقای سطح پوشش بیمه ای در این بخش،اقدامات لازم عملیاتی شود.

معاون فرماندار ملارد گفت:رایزنی ها و جلسات متعدد و مکرری در این خصوص در دو سطح شهرستانی و استانی برگزار شده و امیدواریم در آینده با تعریف ساز وکارهای حمایتی مدون و اصولی تر،امکان افزایش و پوشش بیمه ای مناسب برای مرغدارانی که در این بخش با خساراتی جدی مواجه می شوند محقق و میسر شود.

*به ظرفیت های موجود در صنعت مرغداری توجه شود

محمود شاه نظری،یکی از دامپزشکان و فعالان عرصه مرغداری در غرب استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به ظرفیت های برجسته و حائز اهمیت موجود در حوزه فعالیتی صنعت مرغداری عنوان کرد:تامین گوشت سفید مورد نیاز مردم یکی از بخش های حائز اهمیت در تولید محصولات مواد غذایی جامعه به شمار می رود.

وی افزود:یقینا حمایت و پشتیبانی از فعالان این عرصه،باعث کاهش دغدغه ها و ریسک پرداختن به چنین فعالیت هایی می شود و هر آنچه در این عرصه ساز و کار حمایتی منسجم تری تعریف شود،طبیعتا انگیزه ها برای فعالیت در حوزه اشاره شده از سوی مرغداران تقویت خواهد شد.

شاه نظری گفت:فرصت های شغلی مناسب،صادرات و بهره مندی اصولی از چنین استعدادهایی از ضروریاتی به شمار می رود که با حصول آن،می توان بخشی از مشکلات اقتصادی و چالش های مرتبط با این عرصه را مهار و کنترل نمود.

وی افزود:حوزه مذکور،یکی از فعالیت های استراتژیک در تولید مرغ،تخم مرغ و گوشت سفید محسوب می شود و قطعا فعالیت هر بخش و حوزه ای که در تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم نقش آفرینی می کنند و در جهت کاهش وابستگی ها به کشورهای دیگر همت لازم را لحاظ می کنند قابل تقدیر است و باید برای حمایت هر چه بیشتر از فعالان چنین عرصه هایی ،تدابیر مناسب تری اتخاذ شود.

*افزایش حق بیمه،راهکاری مناسب برای تامین خسارات احتمالی

شهرام نیک نژاد،یکی از ساکنان شهر تهران،که در سالهای گذشته،سابقه فعالیت در صنعت مرغداری را در پرونده فعالیتی خویش دارد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به افزایش حق بیمه برای پرداخت خسارات احتمالی در قبال چنین عارضه ها و بیماری های خسارت باری گفت:به نظر بنده در صورت افزایش این امر(حق بیمه)امکان پوشش بیمه ای مناسب تری در قبال خساراتی همچون آنفولانزای فوق حاد پرندگان میسر خواهد شد.

وی افزود:با توجه به ریسک بسیار بالای فعالیت در این عرصه،قاعدتا در صورت پوشش بیمه ای مناسب، بسیاری از مرغداران از افزایش حق بیمه استقبال خواهند کرد.

نیک نژاد عنوان کرد:یکی از مخاطرات و تهدیداتی که در خصوص بیماری مذکور وجود دارد به احتمال سرایت آن به انسان باز می گردد که خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلا یا انتقال این بیماری به انسان منتشر نشده اما این نافی تمهیدات پیشگیرانه در این خصوص نمی باشد.

وی افزود:معدم سازی مرغ های مبتلا و حتی مشکوک به این بیماری از راهکارهایی است که در زمان وقوع و مشاهده چنین عارضه ای در دستور کار قرار می گیرد و در برخی موارد،صاحبان مرغداری ها با چنین معدوم سازی هایی مخالفت می ورزند که البته در صورت لزوم،با ورود مراجع ذیربط،فعالان این عرصه مجاب به رعایت اصول ایمنی و تمکین در برابر معدوم سازی مرغ ها می شوند.

نیک نژاد گفت:بدون تردید یکی از عوامل موثر در بروز برخی مقاومت ها به هراس از تحمیل خسارتهای احتمالی معطوف می شود که در شرایط اقتصادی موجود،جبران آن بسیار سخت،دشوار و بعضا ناممکن خواهد بود.

وی در خاتمه یادآور شد:بدون تردید،در صورت پوشش بیمه ای مناسب،رغبت بیشتری برای معدوم سازی و همکاری با مراجع ذیربط بوجود خواهد آمد و امید آن می رود با فوریت زمانی،اقدامات و تمهیدات لازم در این خصوص عملیاتی و پیش بینی شود تا در صورت بروز مجدد این عارضه در آینده که احتمال آن دور از ذهن نیز نمی باشد، توفیقات هر چه بیشتری حاصل شود.

انتهای پیام/