خراسان شمالی » سیاست شهر
کد خبر : 2745
چهارشنبه - 9 فروردین 1396 - 02:11
ابتکار: 

رهاسازی زباله در طبیعت باید جرم شناخته شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رهاسازی زباله در طبیعت باید جرم شناخته شود زیرا که داشتن طبیعتی نازیبا زیبنده مردم کشورمان نیست.

رهاسازی زباله در طبیعت باید جرم شناخته شود

به گزارش “شورا نیوز” و به نقل از  ایرنا، معصومه ابتکار سه شنبه در نشست شورای اداری خراسان شمالی در بجنورد با بیان اینکه جمع آوری و پاک سازی زباله باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود افزود: در این راستا پویشی راه اندازی کرده ایم که از مسئولان هم می خواهیم به این پویش بپیوندند.
وی بر آموزش و فرهنگ سازی جمع آوری زباله از طبیعت توسط سازمان ها و تشکل ها تاکید کرد و افزود: مردم باید از ریختن هرگونه زباله به طبیعت جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون در هر منطقه زیبا و دشت های سرسبز شاهد کیسه های زباله هستیم افزود: باید در راستای مدیریت پسماند تلاش کنیم زیرا که هم اکنون در دنیا این موضوع مدیریت شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: هم اکنون نخاله های ساختمانی بلای طبیعت کشورمان شده اند و باید مدیریت لازم در این زمینه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون در دنیا نخاله های ساختمانی را بازیافت می کنند اظهار کرد: از نخاله ها می توان استفاده کرد اما در کشورمان در طبیعت رها می شوند و چهره طبیعت را زشت می کنند.

* ضرورت مدیریت پسماند در کشور
ابتکار گفت: مدیریت پسماند زمینه اشتغال را نیز فراهم می کند و اعضای اتحادیه اروپا در این راستا هدف گذاری خوبی کرده اند که باید از تجارب دیگر کشورها استفاده کنیم.
معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: اتحادیه اروپا هدف گذاری کرده است تا ۲۵ درصد رشد اقتصادی را از محل بازیافت زباله به دست آورد که ما هم باید در این کشور از این ظرفیت استفاده کنیم.
ابتکار گفت: امسال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است باید از این ظرفیت در راستای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی کرده ایم تا نوروز امسال زباله در طبیعت نداشته باشیم افزود: هم اکنون مردم برای جمع آوری زباله خود پیش قدم شده اند و جوانان، تشکل های زیست محیطی در این راستا فعالیت دارند .
معاون رئیس جمهوری مشکلات زیست محیطی را یک چالش عنوان کرد و گفت: هم اکنون دنیا با این چالش مواجه شده و آینده جهان هم مورد تهدید قرار گرفته است و اگر رویکرد محیط زیستی در برنامه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سایر حوزه ها تغییر نکند، چالش های زیادی در دنیا خواهیم داشت.
ابتکار رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید را توجه به محیط زیست دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی های خود بر اهمیت این موضوع تاکید داشته اند که این امر پشتوانه خوبی برای دولت شده است.

* در توسعه پایدار باید حفظ محیط زیست حرف اول را بزند
وی در بخش دیگری از سخنانش بر توسعه پایدار تاکید کرد و گفت: تمامی بخش ها در ماموریت های خود باید به محیط زیست توجه کنند.
ابتکار به اقتصاد سبز نیز اشاره کرد و گفت: باید در توسعه صنعت صنایع سازگار با طبیعت را ملاک قرار دهیم و رهبری نیز بارها به این امر تاکید داشته اند.
وی اظهار کرد: رشد اقتصادی نباید به قیمت آلودگی آب، هوا و سایر حوزه ها شود ، ارزیابی زیست محیطی باید در تمامی پروژه ها داشته باشیم اما متاسفانه در دولت های گذشته به این امر توجه نمی شد و هم اکنون مشکلاتی برای محیط زیست ایجاد شده است.
معاون رئیس جمهوری گفت: خراسان شمالی ظرفیت، پتانسیل برای طبیعت گردی دارد و زمینه سرمایه گذاری در مناق حفاظت شده و بخصوص در زمینه حیات وحش نیز فراهم شده است.
ابتکار افزود: استان خراسان شمالی به عنوان پایلوت روستاهای سبز انتخاب شده است.
وی همچنین به تنوع حیات وحش و یوز پلنگ اشاره ای کرد و گفت: جاذبه های زیادی در این استان وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه خود به خراسان شمالی همچنین سامانه کنترل کارخانه سیمان، سامانه آنلاین تعدادی واحد صنعتی از جمله مجتمع فولاد و لوله گستر اسفراین و سامانه آنلاین خروجی تصفیه خانه شهر بجنورد را افتتاح کرد.
انتهای پیام /