گزارش شهر
کد خبر : 2499
چهارشنبه - 25 اسفند 1395 - 14:39

مهم‌ترین دیوارهای جداکننده آدم‌های دنیا را بشناسید

زمان زیادی از دستور جنجالی رییس‌جمهور تازه و خاص آمریکا «دونالد ترامپ» برای کشیدن دیوار بین مکزیک و آمریکا به منظور مقابله با موج مهاجرت‌های غیرقانونی نمی‌گذرد؛ اما این دیوار که البته از گذشته به شکل ناقص‌تری هم وجود داشته، تنها حائل میان ملت‌ها نیست. دیوارهای زیادی در جهان هستند که به دلایل گوناگون بنا شده‌اند.

مهم‌ترین دیوارهای جداکننده آدم‌های دنیا را بشناسید

به گزارش “شورا نیوز” ، اسپوتنیک عربی، مجموعه تصاویری را از مرزها و دیوارهای موجود در جهان معاصر تهیه کرده است که به واسطه آن‌ها انسان‌ها از یکدیگر دور و سرزمین‌ها از هم جدا شده‌اند.

۱-مرز بین آمریکا و مکزیک

حائل مرزی بین مکزیک و ایالات متحده که به عنوان دیوار مرزی هم شناخته می‌شود، برای ممانعت از ورود غیرقانونی به خاک آمریکا طراحی شده و شامل سازه‌های مختلفی است. این مرز ۲۰۰۰ مایل است و قرار است با دستور رییس‌جمهور تازه آمریکا تبدیل به دیوار شود.

۲-مرز بین اسلوونی و کرواسی

قسمت زیادی از مرز بین کرواسی و اسلوونی مرزهای قدیمی است. اختلافات مرزی اسلوونی و کرواسی به زمان جنگ جهانی دوم، یعنی در زمان فعالیت نهضت‌های پارتیزانی و نیروهای مسلح وابسته به آن‌ها در بخش‌های کروات و اسلوون ایسترا برمی‌گردد که در پی آن خطوط مرزی فعلی شکل گرفت.

۳-دیوار حائل بین فلسطین و رژیم اشغالگر قدس

کار ساخت این دیوار توسط اسرائیلی‌ها در سال ۲۰۰۲ در کرانه باختری رود اردن آغاز شد. این دیوار هم مانند خود موضوع سرزمین‌های اشغالی، جزو مناقشه‌برانگیزترین مسائل جهان است.

۴-دیوار حائل بین شهر کاله فرانسه و انگلیس

این دیوار پروژه‌ای مشترک میان انگلیس و فرانسه برای کاهش نگرانی‌های امنیتی است که چهار متر ارتفاع و نزدیک به یک کیلومتر طول دارد و در جاده‌ای که به بندر کاله می‌رسد، بنا شده است.

۵-مرز بین اردن و اسرائیل

این مرز به دستور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و به منظور کنترل اسرائیل بر منطقه حاصلخیز “دره اردن” ایجاد شد.

۶-دیوار حائل بین کره شمالی و جنوبی

تقسیم کره به کره شمالی و جنوبی از پیروزی متفقین در جنگ دوم جهانی در سال ۱۹۴۵ و پایان ۳۵ سال سلطهٔ ژاپن بر کره نشأت گرفت. این دیوار خانواده‌های بسیاری را از هم جدا کرد.

۷-مرز بین مقدونیه و یونان

مقدونیه کشوری است در جنوب شرقی اروپا و شمال یونان. این جمهوری در سال ۱۹۹۱ از یوگوسلاوی پیشین مستقل شد. این مرز همواره مورد هجوم مهاجران و آوارگان بوده است

۸-خط سبز در مرز یونان و ترکیه

خط سبز یا خط آتیلا به خط مرزی بین دو بخش یونانی و ترک‌نشین قبرس گفته می‌شود که مناقشات بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند.

۹-مرز بلغارستان و ترکیه

بلغارستان با هدف ممانعت از عبور پناهجویان مبادرت به کارگذاری ۱۳۶ کیلومتر سیم خاردار در مرز خود با ترکیه کرده است. این حصار به ارتفاع سه متر و با خارهای بسیار تیز و برنده و از روستاهای مرزی استان ادیرنه ترکیه قابل رویت است.

۱۰-مرز بین بلغارستان و کرواسی.

این دیوار نیز عمدتا برای جلوگیری از ورود پناهجویان خواستار ورود به خاک اروپا کشیده شده است.

۱۱-مرز بین هند و پاکستان

پاکستان در سال ۱۹۴۷ به عنوان یک دولت و کشور جدید از هند مستقل شد. اما مناقشات و درگیری‌هایی به ویژه در میان شبه‌نظامیان از طرفین وجود دارد که موجب شده چنین دیواری خودنمایی کند.

۱۲-دیوار صلح در بلفاست، ایرلند شمالی

این دیوار تنها باهدف جداسازی کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها در جریان آشوب‌های اواخر دهه ۱۹۶۰ علیه حکمرانی پادشاهی بریتانیا کشیده شد.

۱۳-دیوار حائل بین شهرهای فنیدق و سبته مراکش که تحت اشغال نیروهای اسپانیا درآمد.

۱۴-مرز بین اسلوونی و اتریش

این حصار برای مقابله با موج پناهجویان در امتداد مرز اتریش با اسلوونی ساخته شده است.

۱۵-دیوار مرزی بین مقدونیه ویونان نیز در پی مناقشات طرفین، همچنین به منظور جلوگیری از ورود پناهجویان، تحت کنترل است.

انتهای پیام/