اجتماع شهری
کد خبر : 2354
سه شنبه - 24 اسفند 1395 - 13:19
سال 95؛

واکنش مردم به دستاوردهای اجرای اقتصاد مقاومتی/ یک جوان: ۳ سال است می خواهم ازدواج کنم اما بیکارم!

بیکاری،تنزل قدرت خرید،تنگناهای معیشتی از دغدغه مشترک بسیاری از افراد و گروه‌های اجتماعی به شمار می رود،موضوعی که به اعتقاد بخش قابل توجهی از مردم در صورت تحقق مطلوب سیاست های اقتصاد مقاومتی،مهار و کنترل معضلات مذکور به نحو شایسته تری امکان پذیر می شد.

واکنش مردم به دستاوردهای اجرای اقتصاد مقاومتی/ یک جوان: ۳ سال است می خواهم ازدواج کنم اما بیکارم!

به گزارش «شورا نیوز»  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،اقتصاد مقاومتی از نمونه طرح هایی به شمار می رود که به عنوان راهکاری برای برون رفت از بن بست ها و انسدادهای اقتصادی تعریف و پیش بینی شد.

یکی از اهدافِ اصلی طراحی دستور کار مذکور را به خنثی سازیِ توطئه ها و دسیسه های شوم و منحوس دشمن معطوف می شود که با اجرای مناسب و قاعده‌مند آن می توان پویایی، طراوت و سرزندگی اقتصادی را در سخت ترین شرایط حفظ و مسیر رشد و شکوفایی در این عرصه را استمرار بخشید.

به واقع سیاست های ۲۴ گانه مرتبط با این عرصه (اقتصاد مقامتی)، در بخش ها و عرصه های گوناگون قابل تعریف و بررسی است که هر یک به نوبه خود، تأمین کننده الزامات و اقتضائات اقتصادی در ابعاد گوناگون است.

به واقع، عملیاتی ساختن و اجرایی شدن سیاست های تعریف و طراحی شده به موازات یکدیگر می تواند هدفگذاری های مورد نظر در این خصوص را محقق نماید.

بعد از گذشت سه سال از ابلاغ سیاست های اشاره شده و در شرایطی که در روزهای پایانی سال، اقتصاد و شرایط حاکم بر آن بیش از پیش مورد توجه و عنایت افکار عمومی قرار دارد، برآن شدیم تا در گزارشی میدانی، نظر مردم را در این خصوص جویا شویم.

مجید ناصری، یکی از فعالان صنفی و کسبه ساکن در شهر تهران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به تنگناهای معیشتی به عنوان دغدغه اصلی بسیاری از افراد و گروه های اجتماعی اظهار داشت: تردیدی وجود ندارد که رفع نارسایی مذکور، نه به عنوان موردی حائز اهمیت، بلکه ضرورتی اساسی، حیاتی و اجتناب ناپذیر مطرح است.

وی افزود: ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی به مسائل اقتصادی باز می گردد و به تعبیری رفع مشکلات مرتبط با این بخش، محور اصلی مدیریت و دفع دغدغه‌های کلان اقتصادی و حتی اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود.

این کسبه با تجربه فعال در شهر تهران گفت: با این اوصاف، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که اصلی‌ترین و نخستین اولویت کشور در حال حاضر مشمول مسائل اقتصادی می‌شود و پرداختن به راهکارهای برون رفت مرتبط با این عرصه، نقش بسزایی در بهبود شرایط موجود در ابعاد مختلف ایفا خواهد کرد.

وی افزود: با نگاهی اجمالی به مشکلات و مسائل اقتصادی پیشِ رو، چنین به نظر می رسد که توفیق چندانی در این عرصه حاصل نشده که اگر غیر از این بود، رضایت مندی عمومی به عنوان شاخص و مؤلفه‌ای حائز اهمیت در ضریب موفقیت طرح ها و برنامه های مدیریتی جلب و احساس می‌شد.

ناصری گفت: به نظر بنده به عنوان عضوی کوچک از جامعه صنفی فعال در یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور اصلی ترین معضل و نارسایی اقتصادی چامعه در شرایط فعلی به رکود سخت، فرسایشی و طاقت فرسای موجود باز می گردد.

این فعال صنفی عنوان کرد: به تبع در چنین بستر و شرایطی، رونق از بازار رخت می بندد و کسادی جایگزین آن خواهد شد و آن کشور نیز با چالش های عدیده اقتصادی مواجه خواهد شد.

ناصری گفت: تمامی اصناف بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با یکدیگر ارتباط دارند و به نوعی در عرصه اقتصادی مکمل یا همیار یکدیگر محسوب می شوند و رکود و انسداد در کسب و کار عادی و مطلوب در هر صنفی بر روی دیگر مشاغل و فضای بازار و کسب و کار تأثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: به نظر می رسد، سیاست های اقتصادی دولت در عرصه معیشتی موفق نبوده که اگر چنین بود رکود موجود مهار و مدیریت می شد.

مهار تورم،با حاکم ساختن رکود حاصل شده است

علی اکبر کریمی، یکی از فرهنگیان با سابقه در استان البرز، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ضمن اشاره به لزوم توجه مضاعف به سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: شرایط موجود از مدتها پیش برای دلسوزان نظام قابل پیش‌بینی بود و به واقع تعریف و طراحی سیاست های اقتصاد مقاومتی با عنایت به دور نمایی که برای اقتصاد کشور پیش بینی می شد و اهدافی که در این ارتباط تعریف و طراحی شده بود، تنظیم و ابلاغ شد.

وی افزود: علی‌رغم تأکیدات بسیار مبنی بر ضرورت اجرایی ساختن، سیاست های اقتصاد مقاومتی، به نظر می رسد در اجرا، جدیت چندانی لحاظ نشده است.

رضایی عنوان کرد: نمی توان این واقعیت را انکار کرد که سنگین‌تر شدن معوقات و حقوق پرداخت نشده کارمندان و فرهنگیان و بعضاً تلاش بسیاری از معلمان برای فعالیت در مشاغل دوم و سوم، ریشه در بحران ها و مشکلات اقتصادی دارد در غیر این‌صورت یک معلم در صورت تأمین هزینه‌های زندگی خویش، ضرورتی برای اشتغال در عرصه‌ها و حوزه‌های دیگر با هدف کسب درآمد بیشتر احساس نمی کند و صرفاً به وظیفه اصلی خود که همان تعلیم، تربیت و آموزش است خواهد پرداخت.

این فرهنگی فعال در استان البرز گفت: بنده به واسطه ارتباطی که با دانش آموزان دارم با مشکلات و دغدغه‌های آنها نیز آشنا هستم و باید با صراحت عنوان نمایم که دغدغه و مشکل اصلی بسیاری از دانش آموزان و به تبع، خانواده‌های آنها ریشه در مسائل اقتصادی و معیشتی دارد.

وی افزود: در مقطعی، تحریم ها به دستاویزی برای توجیه نارسایی ها مبدل شده بود و حال این سؤال مطرح است که در شرایط فعلی (که به اعتقاد برخی از سیاسیون،تحریم ها رفع شده) مشکلات اقتصادی تحت چه عنوان و قالبی توجیه می شوند.

رضایی گفت: امید آن می رود به این باور و عقیده نائل شویم که رفع مشکلات کشور، اعم از اقتصادی یا… مستلزم عزمی جدی و همگانی در دو سطح عمومی و مدیریتی است.

دستگاه های ذی‌ربط، ثمرات تدابیر و تمهیدات اتخاذشده اقتصادی را در معیشت مردم تشریح کنند

مهدی نوروزی، یکی از فعالان حوزه حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به مشکلات عمیق اقتصادی کشور گفت: متأسفانه برخی از مسئولان در تشریح دستاوردها و سیاست های اقتصادی به رشد اقتصادی، بالا رفتن فروش نفت و…تأکید می ورزند اما در حال حاضر این سؤال مطرح است که به واقع نتیجه و دستاورد رشد اقتصادی یا تسهیل فروش نفت در کشور برای مردم چه بوده است.

وی افزود: به تعبیری عوامانه باید گفت؛حاصل سیاستگذاری های اقتصادی در سفره و یخچال مردم و خانوارها قابل مشاهده است و اتکای صرف به برخی از اعداد، ارقام و آمارها دردی را دوا نخواهد کرد.

نوروزی عنوان کرد: در خانواده بنده دو فارغ التحصیل در دو مقطع ارشد و کارشناسی حضور دارند که بعد از گذشت سه سال، هیچکدام توفیقی در اشتغال نداشته اند.

این فعال در عرصه حمل و نقل گفت: قاعدتاً خروجی و دستاورد مراودات اقتصادی با دُوَل و کشورهای خارجی باید در معیشت مردم نیز اثرگذار باشد، زیرا تمامی این اقدامات در شرایطی معنا و مفهوم پیدا می کند که تأثیر آن در زندگی روزمره مردم احساس شود اما در مقام عمل شاهد مشکلات عدیده اقتصادی هستیم که بعد از گذشت مدتها همچنان به قوت خود باقی است.

هراس برخی از جوانان از ازدواج،ناشی از دغدغه های اقتصادی است

محمد خادمی، جوان ۳۱ ساله ساکن در شهر تهران،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه گفت: بسیاری از جامعه شناسان بر این عقیده اند که برای رفع ناهنجاری های اقتصادی باید به ارتقای توانمندی اقتصادی افراد و گروه های اجتماعی توجه شود و در صورت عدم حصول توفیق در این عرصه،نمی توان در عرصه مذکور به موفقیت لازم دست یافت.

وی افزود: بنده قریب به ۳ سال است که در صدد ازدواج هستم اما محدودیت های اقتصادی، مشکل مسکن و عدم برخورداری ازدرآمد کافی باعث شده تا امکان تحقق این امر خطیر برای بنده میسر نشود.

خادمی عنوان کرد: معضل اشاره شده، مشکل شخصی بنده نیست و بسیاری از جوانان و دوستان و اطرافیان ما نیز با چنین دغدغه هایی دست و پنجه نرم می کنند.

خادمی گفت: در طول سال های گذشته مکرراً بر لزوم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکاری برای برون رفت از معضلات اقتصادی تأکید شده اما عملاً شاهد حصول و توفیق چندانی در این عرصه نیستیم که این امر موید کم توجهی و یا اجرای ناقص دستورکارهای مرتبط با این بخش است.

وی در خاتمه یادآور شد: برخی عنوان می‌کنند که دستیابی به موفقیت های اقتصادی، مستلزم زمان هر چه بیشتری است، اما بعد از گذشت سه سال از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی همچنان شاهد گره هایی کور در عرصه اقتصادی جامعه هستیم که در صورت توجه مضاعف به این امر، قطعاً از حجم سنگین مشکلات اقتصادی موجود، کاسته می شد.

انتهای پیام/