فرهنگ شهری
کد خبر : 2081
چهارشنبه - 18 اسفند 1395 - 14:04
پرسش‌های خبرنگاران از رییس تلویزیون چه بود؟

چالش‌هایی از جنس فرهادی، شجریان، فردوسی‌پور و …

معاون سیما شامگاه گذشته همراه با مدیران شبکه‌های تلویزیونی در نشست پایانی سال با خبرنگاران شرکت کرد و پس از ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی برنامه‌های نوروزی، برای نخستین بار پس از انتصاب دوباره به این سمت، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

چالش‌هایی از جنس فرهادی، شجریان، فردوسی‌پور و …

به گزارش “شورا نیوز” و به نقل از ایسنا، مرتضی میرباقری در نشست خبری برنامه‌های نوروزی، درباره برنامه سینمایی «هفت» گفت: ما علاوه بر برنامه هفت، برنامه‌های دیگری همچون «چشم شب روشن» و «سینما دو» هم داریم که دیدگاه‌های متفاوتی دارند اما باز هم معتقدیم باید برخی رویه‌های برنامه «هفت» اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا صداوسیما به موفقیت اصغر فرهادی در اسکار آنطور که شایسته بود، نپرداخت؟ افزود: ما همان زمانی که خبر منتشر شد در برنامه فرمول یک خبر را پخش کردیم و در برنامه‌های مختلف هم که همچنان ادامه دارد به این خبر و موفقیت پرداختیم.

معاون سیما درباره ادامه پخش نشدن صدای محمدرضا شجریان از صداوسیما هم گفت: محمدرضا شجریان بعد از انتخابات ۸۸ برای خودش یک منعی قرار داد که ما نمی‌توانیم صدایش را پخش کنیم. اگر ایشان از مواضع خود بعد از انتخابات ۸۸ عدول کرده و بازگشته باشد و آن را اعلام کند، ما صدای ایشان را پخش می‌کنیم.

مرتضی میرباقری در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر وعده ساخت سریال‌های الف ویژه که در بدو ورود وی اتفاق افتاد اما عملا این وعده تاکنون محقق نشده است، اظهار کرد: تصویب یک سریال، راه‌اندازی آن و انتخاب لوکیش برای آن بسیار زمان‌بر است. ما در ابتدای ورودمان برای اینکه این سریال‌ها راه بیفتند، اطلاع‌رسانی کردیم اما راه‌ افتادن این سریال‌ها نزدیک به هشت ماه زمان می‌برد؛ چراکه بازیگرانی که در این سریال‌ها هستند باید قرارداد چند ساله با ما و سازندگان سریال داشته باشند.

او درباره‌ی ساخت سریال «سلمان» و بازگشت میرباقری به تلویزیون توضیح داد: میرباقری در حال حاضر در حال نهایی کردن سریال سلمان است. او یکی از سرمایه‌های بزرگ ما است و کارهایی نظیر مختارنامه هم در دوره مدیریت قبلی بنده طراحی و ساخته شده است.

معاون سیما در بخش دیگری از نشست پرسش و پاسخ با خبرنگاران درباره‌ی کاهش مخاطبان تلویزیون مطرح کرد: ما در حال حاضر در تراز زمانی هستیم که بیشترین مخاطبان را نسبت به سنوات قبل داشته‌ایم. به نوعی که در نظرسنجی که ایسپا انجام داده است به نسبت سال گذشته تلویزیون به میزان ۱۵ درصد افزایش مخاطب داشته است. و به شکل قاطع می‌گویم تلویزیون جمهوری اسلامی ایران امروز بیشترین مخاطب را دارد و نسبت به گذشته افت نکرده است.

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که با چه ادله‌ای می‌توان ثابت کرد که مخاطبان تلویزیون نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است؟ توضیح داد: در رابطه با کم شدن گرایش مخاطبان به شبکه‌های ماهواره‌ای و افزایش مخاطبان تلویزیونمان نظرسنجی‌های بسیاری صورت گرفته است که هم خودمان انجام داده‌ایم وهم ارشاد و هم جاهای دیگر. اگر سازمانی ادعایی را در رابطه با میزان مخاطب برنامه‌ها مطرح می‌کند، یک حوزه‌ی نظرسنجی دارد که ده‌ها سال سابقه دارد و یک کار نهادینه‌شده انجام می‌دهد.

وی در ادامه درباره‌ی مساله اسپانسرها به ویژه تبلیغ بیش از حد کالای قابلمه که با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است، اظهار کرد: تلویزیون به هیچ وجه راضی به این تبلیغات نیست اما نکته‌ای که وجود دارد این است که صدا و سیما باید حدود نیمی از بودجه‌اش را از طریق مشارکت با اسپانسرها به دست بیاورد. ما تمام تلاشمان این است که این تاثیر اسپانسرها را در مدیریت پیام به حداقل برسانیم.

میرباقری سپس درباره‌ی ضعف سریال‌های تلویزیونی و ساخت بی‌کیفیت ‌آنها نیز اظهار کرد: در وهله اول مساله ما این بود که ساخت آثار تلویزیون را بر مبنای اهداف کمی قرار دادیم تا آنتمان خالی نباشد. به جهت اینکه در چند سال اخیر سریال‌سازی ما ضعیف شده بود؛ به نوعی که حتی ما در فیزیک بازیگران و هنرمندان هم دچار مشکل شده بودیم؛ بنابراین فضایی را برای بازیگران فراهم کردیم تا بدن، فرم و قیافه‌شان که به هم ریخته بود را گرم‌تر کنند؛ بنابراین امسال باید صحنه‌ای به وجود می‌آوردیم که دوستان خودشان را گرم کنند به همین دلیل حداقل‌هایی را در آثار برای آنها ایجاد کردیم.

معاون سیما در بخش دیگری از این نشست درباره‌ بحث موسیقی و راه‌اندازی شبکه‌ای با عنوان شبکه‌ موسیقی اظهار کرد: در بحث موسیقی در حوزه رادیو کارهایی انجام گرفته است. در حوزه تلویزیون هم که موسیقی همراه با تصویر و راه‌اندازی شبکه مطرح است، امیدواریم بتوانیم با کارشناسی به این امر برسیم.

معاون سیما در بخش دیگری از این نشست درباره‌ی ساخت سریال حضرت موسی (ع) که قرار بود ساخت آن به کارگردانی جمال شورجه به تصویب برسد، توضیح داد: در رابطه با سریال «حضرت موسی(ع)» در سال ۸۸، قراردادی با فرج الله سلحشور نوشته شد اما به جهت این که این سریال جلوه‌های ویژه ‌فراوانی دارد نیاز به تدارک بسیار داشت. با این حال تیمی برای ساز و کار آن از سوی فرج‌الله سلحشور ارائه شد اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که تصویب یک سریال الف ویژه و راه‌اندازی آن وجوه مختلفی دارد.

او گفت: ما در تلویزیون بر روی رقم و مدت‌زمان ساخت این سریال‌های الف ویژه چالش داریم. سریال‌ الف ویژه‌ بسیاری در دوران مدیریت بنده ساخته و پخش شد که دستمزد این سریال‌ها نسبتی با سریال‌های الف ویژه‌ در حال حاضر داشت؛ به عنوان مثال اگر سریال الفی می‌ساختیم که قیمت آن دقیقه‌ای A تومان بود، بودجه آن چهار برابر می‌شد. اما امروز سریال الفی که می‌سازیم، متوسط دقیقه‌ای سه میلیون تومان است که اگر چهار برابر آن را حساب کنیم دقیقه‌ای دوازده میلیون تومان می شود.

وی در همین زمینه درباره ساخت سریال «حضرت موسی(ع)» یادآور شد: این سریال جدیدا کاندیدای ما برای تولید است اما سازمان برای ساخت این سریال‌ها ضوابط و اصولی دارد. اگر آمادگی وجود داشته باشد با همین تیمی که معرفی شده است به کارگردانی آقای شورجه ساخت این سریال تصویب خواهد شد.

بخش دیگری از این نشست به این پرسش اختصاص داشت چرا «۹۰» که برنامه‌ای در حوزه ورزش و سرگرمی است به حوزه‌های‌ مختلف به ویژه حوزه اجتماعی ورود پیدا می‌کند؟ که میرباقری در این زمینه توضیح داد: دوستانی که سلبریتی می‌شوند این احساس را پیدا می کنند که وظیفه دارند در هر زمینه‌ای دین خود را ادا کنند اما به صرف این که تابع احساس باشیم و درباره هر موضوعی صبحت کنیم پذیرفته‌شده نیست. دوستان باید حرمت آنتن را حفظ کنند و برنامه‌ای که مورد اقبال مردم است نباید بر سر هر موضوعی احساسات خود را بروز دهد.

میرباقری در ادامه درباره‌ی انتقاداتی که به واکنش فردوسی‌پور در قبال حادثه پلاسکو مطرح شد، گفت: ما به دوستان هم تذکر دادیم؛ در عین حال که این دوستان ما، بهترین هستند.

معاون سیما در همین زمینه به تذکراتی که به برنامه «ثریا» شده بود اشاره کرد.

مرتضی میرباقری در پایان نسبت به توقع دولت‌ها از صداوسیما انتقاد کرد و گفت: به صورت علی‌السویه دولت‌ها نسبت به سازمان صدا و سیما توقع زیادی دارند و اینگونه است که هیچ دولتی از صدا و سیما رضایت کامل ندارد. دولتی‌ها را همین طور رها کنید، به دنبال تریبون برای خود در آنتن صداوسیما هستند اما به طور کلی در حال حاضر نیز به اندازه‌ای که تحت فشار دولت‌های دیگر بوده‌ایم، تحت فشار دولت هستیم. این مساله‌ که مطرح می‌شود که دولت به صداوسیما بودجه نمی‌دهد، مختص دولت یازدهم نبوده است؛ در دولت‌های دیگر هم روال به این صورت بوده ‌است. بنابراین این بی‌انصافی است که بگوییم که گروکشی برای این دولت است.
انتهای پیام/