اجتماع شهری
کد خبر : 1837
سه شنبه - 17 اسفند 1395 - 12:08

سفارت کره شمالی در محاصره پلیس مالزی/ پنهان شدن ۲ متهم در سفارت

رئیس پلیس مالزی روز سه شنبه اعلام کرد که ۲ شهروند کره شمالی که در ارتباط با قتل ‘کیم جونگ نام’ تحت تعقیب هستند، در سفارت این کشور در کوالالامپور پنهان شده اند.

سفارت کره شمالی در محاصره پلیس مالزی/ پنهان شدن ۲ متهم در سفارت

به گزارش “شورا نیوز” و به نقل از ایرنا، پلیس مالزی از عصر روز دوشنبه پس از اخراج ‘کانگ چول’ سفیر کره شمالی در کوالالامپور، این سفارتخانه را تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داده است.
‘خالد ابوبکر’ رئیس پلیس مالزی با اشاره به پنهان شدن دو متهم به قتل برادر رهبر کره شمالی در این سفارتخانه، گفت: آنها تا چه زمانی می خواهند در سفارت پنهان شوند، با گذشت زمان خود را نشان می دهند.
وی همچنین تصریح کرد که مقامات کره شمالی در تحقیقات همکاری نداشتند.
دو روز پیش خبرنگاران عکسی را از جابجایی یک فرد در سفارت کره شمالی منتشر کردند و تاکید داشتند وی به یکی از دیپلمات های این کشور شباهت دارد که تحت تعقیب پلیس است و برای پاسخگویی به سئوال هایی احضار شده است.
برخی رسانه های خارجی نیز ادعا کردند ممکن است این دیپلمات دست به خودکشی زده باشد.
افزایش تدابیر امنیتی ساختمان سفارت کره شمالی در کوالالامپور در حالی صورت می گیرد که پیونگ یانگ به طرف مالزی اعلام کرده است در حال حاضر به شهروندان مالزی در کره شمالی اجازه خروج نمی دهد.
خبرگزاری کره شمالی امروز (سه شنبه) گزارش کرد که این کشور باید اطمینان حاصل کند امنیت شهروندان کره شمالی و دیپلمات هایش در مالزی تامین و حراست می شود.
پیونگ یانگ تاکید کرده است که این ممنوعیت تا زمانی که مسایل موجود برطرف شود، باقی خواهد ماند و باید امنیت شهروندان و دیپلمات هایش در مالزی مورد حفاظت قرار گیرد.
تارنمای روزنامه ‘نیواستریت تایمز’ نیز به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه مالزی تایید کرد که در حال حاضر ۱۱ شهروند مالزی در کره شمالی هستند. ۹ نفر از این افراد در سفارت مالزی در پیونگ یانگ بوده و ۲ تن بخشی از برنامه جهانی غذای سازمان ملل هستند.
این منبع گفت: ما در حال کار برای خروج اتباع مالزی از کره شمالی هستیم. ما نمی توانیم اطلاعات بیشتری در حال حاضر فاش کنیم.
‘خیری جمال الدین’ وزیر ورزش و جوانان مالزی نیز روز سه شنبه عمل کره شمالی برای جلوگیری از خروج اتباع کشورش از پیونگ یانگ را به منزله ‘گروگان گیری’ دانست.
.وی که رئیس بخش جوانان حزب حاکم آمنو نیز می باشد در توئیتر خود نوشت: کره شمالی باید شهروندان مالزی را آزاد کند. این عمل ‘به مثابه گروگان گیری’ است و غیرقابل قبول می باشد.
مالزی روز شنبه ‘کانگ چول’ سفیر کره شمالی در کوالالامپور را ‘عنصر نامطلوب’ خواند و وی را اخراج کرد. این دیپلمات کره شمالی عصر دوشنبه کوالالامپور را به سمت چین ترک کرد.
کره شمالی نیز عصر دوشنبه در اقدامی تلافی جویانه سفیر مالزی را عنصر نامطلوب دانست و وی را اخراج کرد.
قتل ‘کیم جونگ نام’ که روز ۱۳ فوریه (۲۵ بهمن) در فرودگاه شماره دو بین المللی شهر کوالالامپور رخ داد، سرآغاز تنش های پوتراجایا – پیونگ یانگ بود و این تنش ها با اخراج سفرای دو کشور اکنون به بالاترین حد خود رسیده است.
قتل ‘کیم جونگ نام’ با ماده شیمیایی که توسط سازمان ملل جز سلاح های کشتار جمعی طبقه بندی شده، برخی تهدیدات امنیتی نیز برای مالزی ایجاد کرده است.
تحویل ندادن جسد مقتول به همراه آنچه که کره شمالی آن را تبانی مالزی با دشمنان ‘پیونگ یانگ’ می داند، روند روبه افزایش تنش های دو کشور را تشدید و احتمال تداوم این تنش ها در هفته های پیش رو را تقویت کرده است.
مالزی خواستار انجام کامل تحقیقات و تایید نهایی هویت ‘کیم جونگ نام’ است. از سوی دیگر کره شمالی نیز خواستار پایان دادن به تحقیقات و تحویل جسد ‘کیم جونگ نام’ است.
اصرار کره شمالی بر این خواسته در نهایت باعث شد سفیر این کشور در مالزی ‘عنصر نامطلوب’ معرفی و از این کشور اخراج شود.

انتهای پیام /*