به گزارش “ورزش سه”، شروع طوفانی مرسی سایدی ها همگان را به این باور رساند که باید این تیم را در بین مدعیان کسب عنوان قهرمانی به حساب آورد اما با توجه به سه شکست در پنج دیدار قبلی لیگ برتر، اوضاع در آنفیلد چندان مناسب نیست و حالا سهمیه لیگ قهرمانان این تیم نیز در معرض خطر است.
در ادامه قصد داریم به مرور اشتباهات یورگن کلوپ و آنچه باعث منحرف شدن لیورپول از جاده اصلی شد بپردازیم؛

مشکلات دفاعی

از زمانی که کلوپ هایت لیورپول را بر عهده گرفت، مشکلات دفاعی این تیم آزار دهنده به نظر می رسید و می توان آن را زیربنای مشکلات بازی های اخیر و نتایج غیرقابل قبول آنها محسوب کرد.

خلا بزرگ سمت چپ، در بازی های پیش فصل نیز به خوبی نمایان بود و آلبرتو مورنو نیز بعد از نمایش فینال سال گذشته برابر سویا در لیگ اروپا، دیگر هرگز تبدیل به بازیکن سابق نشد.

اگرچه سرمربی آلمانی لیورپول تصمیم به استفاده موقت از جیمز میلنر انعطاف پذیر در این پست گرفت، اما نباید فراموش کرد که در بین ۱۰ تیم بالای جدول، تنها وستهام و استوک سیتی گلهای بیشتری از قرمزهای بندر لیورپول دریافت کرده اند.

البته در این میان موانعی نیز مانند مصدومیت لوورن، مسائل دوپینگ ممدو ساخو و مشکلاتی که توسط کنفدراسیون فوتبال آفریقا برای جوئل ماتیپ پیش آمد نیز در رقم خوردن این شرایط تاثیرگذار بود.

کمبود نیروی انسانی

با بازگشت دنیل استوریچ به روزهای اوج و همچنین به خدمت گرفتن سادیو مانه، به نظر می رسید لیورپولی ها برای اولین بار آماده طی رسیدن به اهداف بزرگ هستند.

وینالدوم برای ایجاد تنوع در حملات استخدام شد و قرار بود کاریوس بعد از سالها مشکلات متعدد مرسی سایدی ها در درون دروازه حل کند اما علیرغم جذب زیرکانه و صحیح وینالدوم و مانه، از همان ابتدا نیز فقر بازیکن در مناطق حساس به خوبی مشخص بود.

اگرچه در نیم فصل اول کلوپ توانست با بهره گیری بالا از توانایی های ستارگان خود نتایج خوبی بگیرد، اما هرچه از سال گذشت مشکلات این تیم بیشتر نمایان شد.

مصدومیت ستارگانی مانند کوتینیو، لالانا هندرسون تقریبا در یک بازه زمانی رقم خورد و در جریان اولین شکست لیورپول در سال ۲۰۱۷ برابر ساندرلند، کلوپ مجبور شد برای تعویض کردن از بازیکنان جوان و گمنامی مانند استورات و ترنت الکساندر آرنولد استفاده کند.

اشتباهات تاکتیکی

علیرغم ارائه دادن یکی از تاکتیکی ترین بازی های لیگ برتر، هواداران و کارشناسان هنوز هم در مورد صحت تصمیمات کلوپ در بیرون از زمین متقاعد نشده اند.

به عنوان مثال در جریان شکست دوشنبه شب، کلوپ تصمیم گرفت به جای استفاده از کلاین، لوکاس لیوا که ذاتا یک هافبک است را در پست دفاع میانی استفاده گیرد که از همان ابتدا و با توجه به درخشش جیمی واردی، اشتباه سرمربی آلمانی در میدان قابل فهم بود.

جیمی کاراگر، اسطوره باشگاه لیورپول بعد از این دیدار گفت: “من بسیار به کلوپ علاقمند هستم اما برای او نگرانم. لیورپول دوباره در آستانه دریافت ۵۰ گل در فصل جاری است و به نظر اقدامی برای اصلاح این مشکلات صورت نگرفته است.”

به نظر می رسد کلوپ برای اجرای عقاید خود و ایجاد یک تعادل ثابت حتی بیمی از فدا کردن عامل نتیجه گیری نیز ندارد و در آن سوی میدان نیز تلاش برای اضافه کردن استوریچ به برنامه هجومی، عامل دیگری از نتایج ماه های اخیر مرسی سایدی هاست.

در جریان شکست ماه ژانویه برابر ساوتهمپتون، کلوپ تصمیم به استفاده از استوریچ به جای مانه غایب گرفت که کاراگر نیز اذعان داشت که لیورپول با استوریچ، ۱۰ نفره وارد میدان می شود.

مشکلات روحی

گرچه عدم آمادگی روحی را باید یکی دیگر از مشکلات مرسی سایدی ها در فصل جاری دانست اما نباید فراموش کرد که این تیم در برابر بزرگان جزیره بسیار آماده وارد میدان شده است.

تیم کلوپ هنوز در برابر ۶ تیم بالای جدول شکستی نداشته و قادر به فتح امیرتیس و استمفوردبریج و کسب امتیاز از اولدترافورد و وایت هارت لین بوده است. اما تیم های کم نام و نشان تر، بارها یقه لیورپول را در فصل جاری گرفته و تیم های درگیر و با رویکرد بازی مستقیم، بارها در مقاطع حساس فصل امتیازات مهمی را از لیورپول گرفته اند.

تنها در سال ۲۰۱۷، لیورپول طعم شکست برابر هال سیتی، ساندرلند و سوانسی را چشیده که دو تیم از این سه تیم در منطقه سقوط قرار دارند. در ابتدای فصل لیورپول نشان داد که قابلیت حضور در رتبه های بالای جدول را دارد اما در نهایت کلوپ قادر به حل مشکلات آمادگی ذهنی بازیکنانش در چنین دیدارهایی نشد.

سبک بازی

شاید نتایج چند وقت اخیر باعث شد تا کلوپ به این نتیجه رسیده باشد که زمان ایجاد تحولی بزرگ در سبک بازی مرسی سایدی ها فرا رسیده است. در ماه نوامبر و بعد از پیروزی ۱-۶ برابر واتفورد، همگان به تمجید از لیورپول پرداختند و تونی پولیس سرمربی حریف، لیورپول را دشوارترین حریف همه ادوار مربیگری خود دانست.

اما در سال ۲۰۱۷، به کرات و در بازی های مختلف ثابت شد که لیورپول تحت هدایت کلوپ فاقد یک پلن B مناسب است. به عنوان مثال در حالیکه لیورپول فصل جاری را تیمی بر پایه دوندگی بالا و پرس شدید می دانستیم، در روز دوشنبه ثابت شد که لسترسیتی تنها با ۵ روز تمرین به خوبی قادر به رویاریی با این دسته از تیم ها می باشد و شاید زمانی برای تغییر سبک تکراری و قابل پیش بینی لیورپول فرا رسیده باشد.

منبع: دیلی میل

ترجمه: آریا فاطمی مقدم