استان ها » اصفهان » در شهر
کد خبر : 1467
چهارشنبه - 11 اسفند 1395 - 10:18
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر اصفهان ؛

حاشیه نشینی و پایداری شهرهای اصفهان

نایب رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حاشیه نشینی و پایداری شهرها گفت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور دو بحران بزرگ آب و حاشیه نشینی برای کشور تعیین شده است.

حاشیه نشینی و پایداری شهرهای اصفهان

به گزارش «شورا نیوز» به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، عدنان زادهوش در یکصد و شصت و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حاشیه نشینی و ارتباط آن با پایداری شهرها اظهار کرد: حالا سئوال این است چرا مردم به حاشیه شهرها مهاجرت می کنند، این افراد از کجا می آیند، علت مهاجرت این افراد چیست و چگونه می توان از این مهاجرت ها جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه آیا با زور و فشار می توان از مهاجرت جلوگیری کرد، اضافه کرد: متاسفانه برخی از مدیران کلانشهرها افزایش جمعیت خود را براساس دستور ابلاغیه رهبر معظم انقلاب می داننداما متاسفانه بندهای دیگر این دستور نادیده گرفته شده که این بندها توزیع متوازن جمعیت و توزیع متوازن امکانات است.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اما هیچ توجهی به این قسمت دستور ابلاغیه رهبری نشده است و متاسفانه با این روند فعلی ما در آینده تنها شاهد افزایش جمعیت در کلانشهرها خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه اینکه ما به صورت ناقص به دستور رهبر معظم انقلاب عمل کنیم و آمار بدهیم به ۵۰ درصد بیان رهبر معظم انقلاب عمل کرده ایم یک خلط مبحث است و این عمل کرد نتیجه بر عکس می دهد، ادامه داد: اگر برای شهر اصفهان یا هر شهر دیگری به صورت ایزوله برنامه ریزی شود، حتی اگر بهترین متخصصین برنامه ریزی شهری این کار را انجام بدهند نتیجه مطلوب به دست نمی آید، چرا که اثرات شهرهای جانبی دیده نمی شود.
زادهوش تاکید کرد: به نظر بنده برنامه ریزی نباید ایزوله باشد بلکه باید با مدل کهکشانی یا منظومه ای عمل کنیم، یعنی شهر مرکز شهرستان و یا استان باید کانون نور و گرمارسانی باشد اما قمرها باید با چرخشی که انجام می دهند فاصله خود را از مرکز حفظ کنند و نباید جذب مرکز شوند.
وی با اشاره به اینکه حالا چرا مردم شهرهای جانبی به حاشیه کلان شهرها مهاجرت می کنند، افزود: وجود قوانین بد و سخت گیرانه کشوری که منجر به عدم توسعه روستاها و شهرهای کوچک شده و هزینه های ساخت و ساز را در شهرهای کوچک و روستاها بالا برده، سبب مهاجرت مردم از شهرهای جانبی به حاشیه کلان شهرها شده است.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به عنوان مثال اگر فردی بخواهد در روستا منزل بسازد، باید دو بار یکبار به دهدار و یک بار به بنیاد مسکن پول تفکیک بدهد.
وی اظهار کرد: حالا تفکیک را داده می خواهد خانه بسازد و باید مهندس ناظر بگیرید و باز باید دو بار پول مهندس ناظر بدهد، چرا که اضاف بر مهندس ناظر که می گیرد باید یک مهندس ناظر مورد تایید بنیاد مسکن بگیرد تا بتواند وام بگیرد.
زادهوش ادامه داد: حالا شما خودتان را جای آن روستایی بگذارید که باید با هزینه بیشتر برای حمل و نقل مواد اولیه ساخت دو برابر تفکیک دو برابر مهندس ناظر بدهد و از امکانات شهر هم محروم باشد.
وی با تاکید بر اینکه عاقلانه است که به حاشیه کلانشهرها بیاید و در یک خانه کوچک ساکن شود که هزینه کمتر و امکانات بیشتر داشته باشد، تصریح کرد: حل معضلات حاشیه نشینی برای شهرداری های کلان شهر بسیار بیشتر است از اینکه پول بدهد این اشخاص در روستای خودش منزل بسازد اما این کار قانونی نیست و با توجه به این موضوع قانون باید اصلاح شود.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به عدم توجه مسئولین و مدیران به شهرهای کوچک اضافه کرد: یکی از شهرهای جانبی اصفهان شهر سجزی است که عضو شورای شهرستان و شهردار آن می گفت چند سال است یک مدیرکل، یک نماینده مجلس و استاندار به شهر ما نیامده است و با توجه به این موضوع چطور مشکلات این شهر جانبی حل شود تا مهاجرت نداشته باشد.
وی با بیان اینکه در حالی که کوچکترین توجه به شهر و روستاهای جانبی اثرات بسیار زیادی دارد، تاکید کرد: مثلاً اتوبوسرانی اصفهان آمد با نامه ایی که بنده به عنوان رئیس شورای اسلامی شهرستان به اتوبوسرانی اصفهان ارسال کردم که یک خط اتوبوس برای روستاهای باچه، اسپارت و روستاهای دیگر گذارید که از مدتی پیش این موضوع عملی شده است.
زادهوش با اشاره به اثرات این اقدام افزود: به دنبال این موضوع روزانه افراد بسیار زیادی سوار اتوبوس شدند که درآمدی برای اتوبوسرانی بود و این افراد ماشین های شخصی را نیاوردند و ترافیک شهری و خیابان های اطراف شهر هم کاهش پیدا کرد و آلودگی هوا نیز کم شد و رضایت مندی مردم هم زیادتر شده است.
وی با بیان اینکه چرا کارهایی که به این سادگی می تواند انجام شود ما آن را انجام نمی دهیم، گفت: یکی از راه های جلوگیری از مهاجرت از شهرهای جانبی و کوچک به کلانشهرها توجه به توانمندی های این شهر است که به عنوان مثال توجه به جنبه های گردشگری این شهرها و هدایت سرمایه گزاران به این شهرها است، زیرا در این شهرها ما فضای باز و بزرگ برای اجرای بسیاری از پروژه ها داریم.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه همچنین با توزیع امکانات به این شهرها عدالت و رضایت مندی بال خواهد رفت و به عنوان مثال در شهر کوهپایه حتی یک زایشگاه نداریم، اظهار کرد: لازمه این توزیع همان مدل منظومه¬ای است و باید مرکز شهرستان را مسئول تمام شهرهای شهرستان بدانیم و زمانی که مسئول شهر مرکزی شهرستان هیچ مسئولیتی در قبال شهرهای جانبی ندارد به عنوان مثال شهرداری اصفهان حق ندارد یک ریال برای شهرهای جانبی هزینه کند.
وی با تاکید بر اینکه این سبب می شود آب به سمت گودی حرکت کند و لازم است هم سطح سازی شود، ادامه داد: زمانی که ما بودجه دولتی نداریم و تقریباً بودجه در دست شهرداری ها است و شهرداری ها عوارض حاشیه نشینی برایشان بسیار زیاد است، باید اجازه داده شود شهرداری ها برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی کسری از بودجه خود را در شهرهای جانبی هزینه کند تا هم زمینه عدالت اجتماعی فراهم شود و هم سبب کم شدن هزینه حاشیه نشینی شود.