محمد حقانی : پل های بزرگراه ارتش هیچ تاثیری در ترافیک ندارد / مناطق جنوبی استعدادها و ذخایر خوبی برای درآمد زایی دارند

رییس کمیته خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت : خواهش من امروز این است که باغات باقی مانده از باغات شمیران را حفظ کنیم .

وی ادامه داد : قانون برج باغ ها که با نیت مثبت تصویب شد اما مبنای قانونی نداشته و درست اجرا نشد چرا که عملا هم برج باغی دیده نمی شود و تیشه به ریشه درختان زد.

حقانی افزود : در منطقه یک شبانه درخت قطع می کنند و من حتی فیلم قطع درختان را برای مسئولان شهرداری فرستادم .

حقانی گفت :قانون برج باغ ها هر چند با نیت خیر و در راستای صیانت از باغات بوده ولی در عمل حفاظتی از باغات نشده است .

حقانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : مسئله دیگر اجرای پروژه هایی نظیر پل های بزرگراه ارتش است ؟،اجرای این پل ها به چه قیمتی است ؟

وی افزود : اجرای این پل ها سبب شده هم منظر منطقه و هم محله اراج تحت تاثیر قرار گیرد و هیچ تاثیری هم در حمل و نقل نداشته باشد .اجرای این پل ها چه لزومی داشته وقتی می توانستیم با طرح شبدری بزرگراه امام علی را به بزرگراه ارتش متصل کنیم .

حقانی همچنین تصریح کرد: این رویه که از محل درآمد های یک منطقه در منطقه های دیگر خرج شود باید تغییر یابد . مناطق جنوبی استعداد ها و ذخایر خوبی برای درآمد زایی دارند و مدیریت شهری باید از این پتانسیل ها استفاده کند. البته سخن ما این نیست که به شهروندان مناطق جنوب توجه نشود بلکه روی سخن ما با مدیریت شهری است که بتواند از پتانسیل های مناطق جنوبی در راستای درآمد زایی استفاده کند .

احمد مسجد جامعی : برج های بدتر از موشک
احمد مسجد جامعی پس از استماع گزارش شورایاری منطقه یک اظهار داشت: آقای اعرابی (دبیر دبیران منطقۀ یک) یک جاهایی با لهجۀ شیرین شمیرانی صحبت کرد. پیشنهاد می‌کنم مردم شمیران لهجه خودشان را ثبت و ضبط کنند. خدا رحمت کند، مرحوم مرتضی احمدی را که بالاخره لهجه تهرانی ها را ثبت کرد با همان نوارهایی که از ایشان به جای ماند.

وی افزود: روستاهای شمیران هر کدام یک لهجه و یک آدابی داشتند، یک رمضانی داشتند، یک محرمی داشتند، یک نوروزی داشتند، سیزده بدری داشتند، یک غذاهایی داشتند، که بسیار هم جالب بود.

وی افزود: دانشنامه شمیران که جایزه کتاب سال را هم گرفت، در حقیقت محصول همکاری ما، شورایاران با دانشنامه بود، یعنی ایده‌اش را خودم دادم و شورایاری‌ها خیلی کمک کردند در تهیه مواد آن و ما حتی از محل اعتبارات شورایاری‌ها یک کمکی کردیم برای تدوین آن. چون شورا اعتبار آن را تصویب نمی کرد. کتاب خیلی خوبی هم هست و کتاب سال هم شده و جایزه تهران را هم گرفت. ولی می خواستم دوستان شورا و شورایاری برای تکمیل آن کمک کنند.

مسجد جامعی در ادامه گفت: نکته‌ای را بگویم که ایشان در لفافه گفت که آن سالها خطاب به صدام حسین می گفتیم “صدام، موشک نه‌متری را در کوچۀ شش‌متری نزن.” می خواهم بگویم واقعا این برج های آهنی و سیمانی که داریم می‌سازیم ویران‌کننده‌تر از آن موشکهای نه‌متری برای محله‌های ماست. نردیک هزار برج در تهران داریم که به قول آقای دوستی ۲۵۰ تای آنها بدون شناسنامه‌اند. مثلا الان در دزاشیب و چهارراه جهان کودک و خیلی جاهای دیگر یک ساختمان‌های عجیبی دارند می‌سازند که نمی دانم چقدر بابت تراکم و عوارض و مجوز از آنها گرفته‌اند و نمی‌دانم داریم شهر را به چه قیمتی می‌فروشیم. چرا خاطرات شهر را حراج کردیم؟ چرا طبیعت شهر را حراج کردیم؟ آنجایی‌که روزی قناتهایش محل زندگی ماهی‌ها بود، الان ماهی قرمز سفره هفت‌سین که مقاوم هم هست در آن آب از بین می رود. باغهایش از بین رفته‌اند. کوهش با همین کوه‌خواری‌ها از بین رفته. اگر شمیران، شمیران بود، بخاطر کوهش بود. بخاطر طبیعتش بود. هر بنایی که جلوی منظر طبیعی را بگیرد و مانع دید کوههای زیبای شهرمان شود، خلاف است؛ یعنی هر شهرساز مبتدی هم این را می داند. نگاه کنید، الان آنجا دارد کارهای عجیب و غریبی انجام می‌شود و واقعا زندگی مردم به هم ریخته، مثلا پارکینگ‌هایی که مجوز می‌دهند و بعد تجاری می شود و دوباره مجوز جدید می‌دهند، واقعا مردم مستاصل‌اند، همسایه‌ها می‌گویند به شهردار هم گفتیم، شهردار می‌گوید کار من هم نیست. به آقای دنیامالی می‌گوییم، شما پیگیری کنید که شاید کار شما باشد. کار کمیسیون شما باشد. یعنی شهر را داریم حراج می‌کنیم، به چه قیمتی؟ سرمایه شهر را داریم تبدیل به پول می‌کنیم و اینها بالاخره به شمیران لطمه‌های سختی زده، این تعبیر که “موشک ۹ متری به کوچۀ شش متری نزن”، را واقعا بعنوان یک رویکرد در شهرسازی ببینیم. یک مورد و دو مورد نباشد، اصل و رویکرد ما همین باشد. رویکرد فعلی تاراج سرمایه‌های مادی و معنوی شمیران است، تاراج طبیعت و تاریخ شمیران است.

وی خاطر نشان ساخت: یکبار در یکی از تهرانگردی‌ها تکیه‌ای دیدم به نام تکیۀ سپورها، این تکیه در سالهای دور فعال بود، خواهش من از شورایاران این است که این تکیه را احیا کنیم. مال مالک یکی از باغ ها بود، که در آنجا نمازخانه‌ای داشته و بعد تکیه سپورها شده. اینها روال‌شان این بوده که عزاداران تکیه سپورها، می‌رفتند تکیه دزاشیب که مال پولدارهاست، تکیه دزاشیبی ها می‌آمدند اینجا و چنین مناسبات مردمی و پیوند دهنده‌ای داشتند. این خیلی معنادار است که سپورهای شهر هم با همان درامد اندک خودشان پرچم عزاداری سیدالشهدا را در شمیران، بر می‌افراشتند و اقشار دیگر به آنها احترام می گذاشتند و با هم رفت و آمد نزدیک داشتند.
نکته دیگر دربارۀ خانه دانشور و آل احمد است. اگر سقف و چینش آن را عوض کنیم، دیگر خانۀ آل احمد نیست و بدرد نمی‌خورد، خانه آل احمد باید بیان زندگی و رفتار او باشد، مثل خانه اخوان نشود که الان اصلا هیچ نسبتی با اخوان ثالث ندارد. خانه آل احمد محل رفت و آمد آدم‌های متفاوت بوده. آنجا عکس تختی بود، عکس امیرکبیر بود، عکس مصدق بود، اینها هر کدام یک جایی و یک معنایی داشت. آنوقت این جا خانه‌ای بوده که مرحوم محدث اورموی میرفته، مثلا آقا موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، می‌رفته، آقای طالقانی می‌رفته، از شاعران، شهریار پاتوقش آنجا بوده، نیما یوشیج پاتوقش آنجا بوده، سهراب سپهری پاتوقش آنجا بوده، از هنرمندان مثلا آغداشلو و ابراهیم گلستان آنجا می‌رفتند، خیلی از بزرگان به آنجا می‌رفتند یعنی خانه خیلی ویژه‌ای هست و خیلی نقش آفرین بوده است. کتابهایی که آنجا بوده، آن تابلوها که هدیه بوده و نصب شده و …، همۀ اینها خیلی مهم است، ما اصلا در این بنا دستمان اینطور باز نیست که هر طور دلمان خواست عمل کنیم. می‌گویم اگر به این ظرائف دقت نکنیم آن خانه دیگر خانه سیمین و جلال نیست، زیرا این خانه با آن خاطره‌ها معنا میگیرد. آن خاطره‌هایی که در همه جای شهر دارد آسیب می‌بیند.
یک پیشنهاد دیگر هم داشتم، شما آنجا خانه نیما یوشیج را هم دارید. این دو خانه مکمل هم هستند، حتی از لحاظ معماری. شاید هیچ شاعری در شعر معاصر به اندازه نیما بر گردن شعر فارسی حق نداشته باشد، این خانه می‌تواند به خانه شعر و شاعران تبدیل بشود. این را هم مواظب باشید که آنجا تبدیل به برج نشود و محفوظ باشد و موشک‌های آهنی و سیمانی، هویت و خاطرات شهر را نابود نکند.

عبدالحسین مختاباد : ساخت و ساز معکوس در تهران
رییس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران گفت : متاسفانه شاهد اتفاق ساخت و ساز معکوس در شهر تهران هستیم.

وی ادامه داد: در تهران شاهد این هستیم که مراکز تجاری در اطراف تهران ساخته می‌شود و مرکز شهر نیز به مرور به بافت فرسوده بدل می‌شوند، در حالی که در شهر هایی نظیر دبی اینگونه است که مرکز شهر برای ساخت مراکز تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گرد و مناطق پیرامون و بالادست برای ساخت خانه های ویلایی تا ۴، ۵ طبقه مورد استفاده قرار میگیرد. متاسفاه این رویه تهران سبب شده زیست بوم شهر نیز تخریب شود و امروز می بنیم که منابع طبیعی و منابع آب از بین رفته است.

مختاباد گفت : در حال حاضر تنها شاهد رونق ساخت و ساز در مناطق یک تا سه هستیم و باقی مناطق بهره ای از این امر نمی برند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: تمام ساخت و سازها در ۱۰ درصد مساحت تهران انجام می‌شود و مابقی تهران نیز در حال تبدیل شدن به بافت فرسوده هستند.

وی در پایان گفت: یک برج ساز معروف در منطقه یک در حال برج ساختن در یک کوچه است و هیچ اهمیتی به زندگی مردم نمی‌دهد به گونه‌ای که شهرداری نیز از پس آن بر نمی‌آید.

مختاباد افزود : جالب این است که این برج تجهیز کارگاه مناسب ندارد و امکان صدمه دیدن شهروندان از اجرای عملیات ساختمانی در آن بسیار است حال آنکه در جاهای دیگر دنیا محل اجرای عملیات ساختمان به خوبی تجهیز می شود تا ایمنی عابران و شهروندان به طور کامل تامین شود .

مختاباد همچنین از عدم وجود سوله های بحران و در دسترس نبودن آنها در منطقه گلایه کرد و گفت : در این کوچه های ۶ متری که این همه حادثه خیز است اگر اتفاقی بیافتد شهروندان به کجا پناه ببرند.

ابوالفضل قناعتی : مجتمع های تجاری، منطقه یک را به پارکینگ متحرک تبدیل خواهند کرد
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران گفت : باید یک جلسه فوق‌العاده‌ای در منطقه یک برگزار کنیم تا در مورد شرایط این منطقه تصمیم نهایی بگیریم.

وی ادامه داد : امروز پروژه های بزرگ ترافیک منطقه را به وجود آورده اند و جالب اینجاست که برخی از این پروژه ها در آستانه راه اندازی قرار دارند و آن موقع است که باید انتظار وضعیت بدتری هم داشت .

وی افزود : شما ببینید خیابان نیاوران ۷۰ سال پیش ساخته شده برای حمل و نقل درشکه اما امروز این خیابان تغییری نکرده ولی تعداد خودروها سرسام آور افزایش یافته و در این شرایط مجتمع های تجاری بزرگ هم در این خیابان در آستانه راه اندازی هستند.

قناعتی گفت : اگر تمهیدی اندیشیده نشود مجتمع های تجاری منطقه یک را به سان پارکینگ متحرک درخواهند آورد.

قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع دیگر مورد تاکید در منطقه یک جمع خودروهای شهرستانی است که شب ها آنجا اقدام به مسافر کشی می کنند . راننده این خودروها هیچ تعهدی ندارد و می بایست هر چه سریعتر جمع آوری شوند.

وی با اشاره به خطر سیلاب در حوزه های آبریز منطقه اظهارداشت: بندهای ایجاد شده برای کنترل آبهای سطحی تهران نیاز به مرمت دارد.

قناعتی یاد آور شد: ساختمانی درخیابان کبیری،خیابان عمار، کوچه آثار در۱۶طبقه درحال ساخت است که قانون برج باغ رارعایت نکرده وبه جای ۳۰ درصد سطح اشغال ۴۵ درصد سطح را اشغال کرده است که باید رسیدگی لازم در خصوص آن انجام شود.

علیرضادبیر نیز با اشاره به پل های در حال ساخت در اتوبان ارتش ، گفت: منطقه یک گره های ترافیکی اولویت دار دیگری هم دارد با این وجود چرا تاکید بر تقاطع های غیر همسطح بر روی اتوبان ارتش است که تاثیری هم بر ترافیک ندارد.
وی همچنین افزود :بودجه منطقه یک با توجه به بودجه معاونت ها و اعتباراتی که برای تملک املاک و عملیات عمرانی می شود در سال ۹۶ بالای هزار میلیارد می شود.