المپیک ریو » دسته‌بندی نشده
کد خبر : 671
چهارشنبه - 7 مهر 1395 - 12:19
احتمال زیان ۱۶ میلیارد دلاری کسب و کارهای کوچک؛

ژاپن هم به نفرین المپیک دچار می‌شود؟

بسیاری از کشورهایی که اقدام به برگزاری المپیک کرده‌اند، درنهایت با ضررهای مالی زیادی روبه‌رو شده‌اند اما به نظر می‌رسد ژاپن در این زمینه از همه کشورهای دیگر بیشتر به نفرین المپیک دچار شود.

ژاپن هم به نفرین المپیک دچار می‌شود؟

به گزاشر خبرگزای مهر به نقل از شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، انتظار می‌رود این مراسم بزرگ نه‌تنها تأثیری در وضعیت رشد اقتصادی این کشور نداشته باشد بلکه هزینه‌های زیادی را به آن تحمیل کند. به همین دلیل برخی از تحلیلگران اقتصادی ژاپن بر این باورند که برگزاری المپیک در توکیو باعث ضرر هنگفت اقتصادی این کشور در زمینه‌های اقتصادی دیگر می‌شود. از هم‌اینک نیز هزینه‌های برگزاری این مراسم ازآنچه پیش‌بینی می‌شده بالاتر رفته و دولت ژاپن را به‌شدت نگران کرده است. به همین دلیل قرار است از بسیاری از ساختارها و ساختمان‌های فعلی موجود در توکیو برای برگزاری مراسم‌های مختلف استفاده شود تا در مصرف اعتبارات صرفه‌جویی شود اما همین اقدام نیز به سایر صنایع و شرکت‌های اقتصادی ضربه می‌زند.

بااین‌حال بانک مرکزی ژاپن اعتقاد دارد که از سال ۲۰۱۸ یعنی دو سال مانده به برگزاری المپیک، میزان رشد اقتصادی این کشور ۰.۳ درصد بالا رود اما اقتصاددانان دیگر با بررسی المپیک‌های دیگر و ازجمله المپیک ریو به این نتیجه رسیده‌اند که این پیش‌بینی اشتباه است.

فایننشال تایمز نیز در این‌باره نوشت: بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۰ در توکیو می‌تواند باعث زیان ۱۶ میلیارد دلاری کسب‌وکارهای کوچک در حوزه برگزاری نمایشگاه باشد و این بازار را به سمت چین سوق دهد.

در شرایطی که ژاپن در حال مبارزه برای حفظ موقعیت خود به‌عنوان دومین بازار بزرگ تجارت در منطقه شرق آسیا بعد از چین است، زنگ هشدار برای کسب‌وکارهای کوچک این کشور به صدا درآمده و برنامه تجدید حیات اقتصادی شینزو آبه را با خطر اجرایی نشدن روبه‌رو ساخته است.

بر اساس این گزارش، اعتراض به برگزاری المپیک در سال ۲۰۲۰ در این کشور به‌طور فزاینده‌ای در حال رشد است و ۶۷ هزار نفر از نمایشگاه داران ژاپنی با امضای بیانیه‌ای از کمیته ملی المپیک این کشور خواسته‌اند که برنامه‌های خود را در مرکز «توکیو بیگ سایت»، بزرگ‌ترین مرکز نمایشگاهی ژاپن برگزار نکند. با توجه به بالا رفتن هزینه‌های برگزاری المپیک در توکیو، دولت این کشور تصمیم گرفته است که از این محل نمایشگاهی که بزرگ‌ترین محل برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ این کشور است به‌عنوان سالن مطبوعات در المپیک استفاده کند. این مسئله باعث می‌شود در حدود ۱۷۰ نمایشگاه اقتصادی که قرار بوده در این محل برگزار شود، لغو شود و بیش از ۵۰ هزار شرکت اقتصادی از برگزاری نمایشگاه در این محل منع می‌شوند. محل‌های جایگزین برای این نمایشگاه‌ها نیز از حالا برای المپیک رزرو شده و یا به‌قدری کوچک هستند که امکان برگزاری نمایشگاه اقتصادی بزرگی در آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از شرکت‌های اقتصادی کوچک فروش خود را از محل برپایی این نمایشگاه‌ها به دست می‌آورند و این مسئله باعث شده که اعتراضات زیادی در این خصوص به دولت صورت گیرد. بسیاری از این صنایع اعلام کرده‌اند که اگر این مراسم از ماه‌ها قبل بخواهد فروش آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، صنایع به دنبال محل‌های جدیدی در کشورهای همسایه می‌گردند و این به اقتصاد ژاپن در حد بالایی صدمه خواهد زد.

باوجود سابقه طولانی و مثبت ژاپن در برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی، آمارها نشان می‌دهد که این کشور در حال از دست دادن رتبه اقتصادی خود در منطقه است صنعت نمایشگاه داری در ژاپن هم‌اینک با رشد ۵.۱ درصدی همراه است که در مقایسه با رقم ۲۳ و ۱۵ درصد در چین و کره جنوبی به‌شدت افت پیداکرده است.

محل نمایشگاهی «بیگ سایت»، بزرگ‌ترین محل برای برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی ژاپن است اما تنها در بین ۸۰ نمایشگاه بزرگ دنیا جا دارد و این به معنی از دست دادن رتبه ژاپن در میان نمایشگاه‌های بزرگ دنیا است. حتی بعد از توسعه جدید محل این نمایشگاه که اخیراً اتفاقاً افتاده است، محل نمایشگاهی ۹۶ هزار مترمربعی این نمایشگاه نصف محل برگزاری نمایشگاه «مرکز نیو اگزیبیشن» در شانگهای چین است. بااین‌حال ژاپن مزیت‌هایی را نیز در این خصوص داشته و تاکنون بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های آی تی و صنایع وابسته به آن‌را در کل آسیا این کشور برگزار کرده است.

بزرگ‌ترین نگرانی دولت اما این است که ۱۷۰ نمایشگاهی که قرار است در سال ۲۰۲۰ برگزار شود به محل‌های دیگری چون چین، کره جنوبی، سنگاپور و حتی اروپا نقل‌مکان کنند و ممکن است دیگر هیچ‌گاه به ژاپن بازنگردند.