دسته‌بندی نشده » سیاست شهر
کد خبر : 73
شنبه - 3 مهر 1395 - 13:57
روحانی در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید:

بخش بزرگی از بودجه دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام تأمین شده است

رئیس‌جمهور گفت: بخش بسیاری از بودجه امسال دولت در سایه اجرای برجام تأمین و شرایط مناسب کسب و کار فراهم شده است.

بخش بزرگی از بودجه دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام تأمین شده است

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحلیلی که در دبیرستان نمونه دولتی حضرت نرجس برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: از همه معلمین عزیز در سراسر کشور می‌خواهم که در دولت یازدهم و در کلاس‌های درس، امید را به دانش‌آموزان و نشاط را به مدرسه برگردانند.

وی افزود: اعتدال و میانه روی را باید بیاموزیم و بدانیم که افراط و تفریط، تخریب‌کننده برای زندگی امروز ما و فردای ما خواهد بود و بدانیم که تدبیر و عقلانیت، ما را به آینده روشن می‌رساند و خرافات باعث انحطاط جامعه خواهد شد و انشاءالله آغاز تحصیلی امسال، برای همه دانش‌آموزان، خانواده‌ها، معلم‌ها و مدیران مبارک باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت تمام تلاش خود را برای رفاه معلمان انجام خواهد داد، در حد توان و امکان خود، و اگر دولت در سالی‌ که پیش روی ما است و نیمی از این سال گذشته، اگر توانسته است اقداماتی را انجام دهد، برای رفاه معلمان در سایه آن بود که توانست برجام را اجرا و عملیاتی کند.

روحانی بیان کرد: امروز منابع مالی ما بخشی در سایه برجام است که شرایط مناسب کسب و کار و کسب منابع مالی برای دولت فراهم شده است، آنهایی که می‌گویند ما آثار برجام را نمی‌بینیم، باید بدانند که بخش بزرگی از بودجه دولت و منابع دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام است.

روحانی ادامه داد: کشور ما توانسته است بدون آنکه از ذخایرش استفاده کند و روی پای خود بایستد، در حالی که کشورهای دیگری که تولیدکننده نفت هستند، حداقل در طول یکسال گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایرشان برداشت کرده‌اند و هنوز هم کمبود دارند، اما در سایه تلاش مردم و تلاش کارآفرینان و وحدت و انسجام جامعه و تلاش دولت و در سایه محیط مناسب پس از اجرای برجام، توانسته‌ایم توفیقات خوبی را به دست بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: باید در دست به دست هم دهیم تا آینده کشورمان را بسازیم، محیط زیست‌مان را سالم‌تر کنیم، و محیط کسب و کارمان را آماده‌تر کنیم و جامعه‌مان را برای اینکه جامعه‌ای برای کار و تلاش برای جوانان و نوجوانان باشد را بسازیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح پرسش مهر گفت: پرسش مهر امسال بنده از دانش آموزان سراسر کشور این است که خشونت از کجا نشأت گرفته است؟ چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند، در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟ چگونه می‌توانیم کشور و جامعه‌ای داشته باشیم دارای رحمت اسلامی و نبوی و چگونه می‌توانیم جوامع منطقه‌مان و جهان را از خشونت برهانیم؟

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید محیط مدرسه محیط علم و پیشرفت، اخلاق، میانه روی، تدبیر و اعتدال باشد، گفت: نباید محیط مدرسه محیط خشونت، خرافات باشد، بلکه کلاس درس باید کلاس احترام باشد.

روحانی ادامه داد: امروز مشکل بزرگ در منطقه ما و جهان خشونت است، اما شما امروز در یک محیط امنی، درس و کلاس خود را در مدرسه آغاز می‌کنید، اما در همسایگی ما عراق، سوریه، یمن، کشورهایی که در منطقه ما هستند اما مدارس آنها ویران شده و دوستان دانش‌آموز آنها به خاک و خون کشیده شده‌اند و معلمان آنها فرصت تعلیم را از دست داده‌اند و ما باید به این فکر باشیم که خشونت تا چه اندازه می‌تواند محیط اجتماعی، جوانان و نوجوانان و آینده کشورها را تهدید کنند.

وی تأکید کرد: خشونت، تنها جنگ و ترور نیست، بلکه بی‌احترامی به همدیگر نبوده، اخلاق برادری، خواهری و دوستانه آن هم نوعی خشونت است. محروم کردن نوجوان از مدرسه و تحصیل هم یک نوع خشونت است، همچنین وادار کردن کودکان و نوجوانان به کار پرزحمت هم نوع دیگری از خشونت است. رفتار درخانه نسبت به کودکان و نوجوان خارج از اخلاق دینی و اسلامی آن هم نوعی از خشونت است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دانش‌آموزان مطرح کرد: درخواست بنده از شما این است محیط کلاس شما محیط سؤال باشد، هرگز از سؤال کردن نه شرمنده شوید و نه بهراسید، آنچه ما را به پیشرفت می‌رساند، سؤال درست و دریافت پاسخ صحیح است. معلمان عزیز در سراسر کشور! اجازه دهید در محیط کلاس، دانش‌آموزان بپرسند و سؤال کنند و آزادی را به خوبی احساس کنند و محیط کلاس آنها محیط مهربانی باشد. رفتار دانش‌آموزان با یکدیگر و معلمان و مدیران با دانش‌آموزان رفتار رحمت و محبت باشد. باید در محیط کلاس کاری کنیم که کار تیمی و گروهی آغاز شود. از آغاز دبستان، کلاس‌ها را به تیم‌های مختلف تقسیم کنیم و آنها را وادار به رقابت کنیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: علم و دانش و یادگیری در سایه رقابت تیم‌های کلاسی امکان‌پذیر است. کلاسی را به کلاس دیگر به رقابت وادارید، بخشی از کلاس را با بخش دیگر به رقابت وادارید، زیرا ما می‌توانیم با بیان کردن مطالب و با رقابت علمی، آینده بهتری را برای کشورمان پیش‌بینی کنیم.

وی تصریح کرد: امروز امید کشور ما به شما نوجوانان و جوانان است، امید را از کلاس آغاز کنیم و معلمان عزیزمان اولین درس‌شان به دانش‌آموزان درس امید باشد. مدارس ما باید مدارسی سرزنده باشد و نه خدای‌ناکرده دل‌مرده، بلکه مدارس ما باید محیطی باشد همه دانش‌آموزان احساس کنند مدرسه پناهگاه است و نه گریزگاه، بنابراین تلاش‌مان، کوشش‌مان و امیدمان و تدبیرمان و اعتدال‌مان را از مدرسه آغاز کنیم.